Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Sisällöntuotanto: mitä se on ja miksi sitä kannattaa tehdä?

Sisällöntuotanto: mitä se on ja miksi sitä kannattaa tehdä?

Veera Perälä |

Tiivistelmä:

Mitä kaikkea sisällöntuotanto todella on ja miksi sen tulisi olla tärkeässä roolissa yrityksesi digimarkkinoinnissa? Lue artikkelimme aiheesta tai pyydä ilmainen auditointi!

Sisällysluettelo

    Mitä sisällöntuotanto on?

    Sisällöntuotanto on tärkeä osa modernia, asiakaslähtöistä markkinointia, jossa luodaan asiakkaita kiinnostavaa ja palvelevaa sisältöä. Sillä luodaan brändejä, erotutaan kilpailijoista ja kiivetään hakukoneiden huipuille. Sisältö voi olla kuvia, videoita, hakukoneoptimoituja ajankohtaisia blogitekstejä, artikkeleita, oppaita infografiikkoja, sosiaalisen median päivityksiä ja uutiskirjeitä – mitä tahansa, mitä yritys päättää tuottaa! 

    Sisällöntuotannon tavoitteet

    Sisällöntuotannon tavoitteena on herättää kiinnostusta ja luottamusta potentiaalisissa asiakkaissa sekä auttaa yrityksiä saavuttamaan liiketoiminnallisia tavoitteitaan. Sen avulla pyritään löytämään ja ymmärtämään kohdeyleisöä, viestimään brändin arvoista, osoittamaan asiantuntijuutta ja sitouttamaan asiakkaita. Sisällöntuotannon tavoitteet hahmottuvat G.O.A.T. Funnel ™ -suppilomallin avulla: 

    G – Generate Awareness: luo tietoisuutta ja rakenna tunnettuutta. 

    Onnistunut sisällöntuotanto kiinnittää potentiaalisten asiakkaiden huomion ja herättää kiinnostusta ja luottamusta. Laadukas sisältö auttaa brändiä erottumaan kilpailijoista ja rakentaa positiivista, brändin tavoitteita tukevaa mielikuvaa kohderyhmissä.  Arvokasta tietoa tai ratkaisuja tarjoava sisältö vahvistaa brändin asemaa alan asiantuntijana ja luotettavana osaajana. Hakukoneoptimointi (SEO) on ratkaisevan tärkeää, sillä optimoitu sisältö nousee korkeammalle hakutuloksissa ja saavuttaa toivotut asiakkaat tehokkaammin.

    O – Offer value: tarjoa todellista lisäarvoa kohderyhmälle

    Sisällöntuotanto on asiakaslähtöistä markkinointia, jossa kohderyhmän tunteminen ja heidän tarpeidensa palveleminen ovat avainasemassa. Sisällöntuotanto on tehokas keino sitouttaa kohdeyleisöä etenkin, kun sisältö on räätälöity heitä varten. Personoidun sisällön luominen perustuu syvälliseen ymmärrykseen kohdeyleisöstä: keitä he ovat, mikä heitä kiinnostaa, missä he viettävät vapaa-aikansa ja mihin he etsivät ratkaisuja. Kohdeyleisön tunteminen antaa mahdollisuuden kehittää sisältöä, joka tavoittaa ja sitouttaa heidät tehokkaasti koko ostoprosessin ajan.

    A – Activate: saa asiakas toimimaan 

    Kun potentiaalinen asiakas osoittaa kiinnostusta tuotetta tai palvelua kohtaan, sisällöntuotannolla voidaan tukea hänen ostopäätöstään. Hyvin suunniteltu sisältöstrategia houkuttelee potentiaalisia asiakkaita ja ohjaa heitä ostoprosessissa eteenpäin. Toimiva sisältö ohjaa asiakasta mikrokonversioihin, kuten rekisteröitymään palveluun tai tilaamaan uutiskirjeen. Näin voidaan kerätä kallisarvoista dataa – eikä mikään digimarkkinoinnissa ole dataa arvokkaampaa. 

    T – Transform leads into customers: muunna potentiaaliset asiakkaat oikeiksi, maksaviksi asiakkaiksi 

    Laadukas sisällöntuotanto auttaa yritystä saavuttamaan liiketoiminnalliset tavoitteensa. Sisällöntuotannon tavoitteiden ei kuitenkaan tarvitse loppua tähän – sen avulla voidaan huolehtia jo olemassa olevista asiakkaista ja oppia tuntemaan heidät entistä paremmin.  Toimivat sisällöntuotantoprosessit luovat edellytykset pitkäaikaisille kumppanuuksille ja asiakassuhteille, joissa brändi ja asiakas tuottavat toisilleen aitoa lisäarvoa. Parhaimmillaan sisällöllä luodaan aktiivisia ja sitoutuneita yhteisöjä, jotka jakavat brändin arvot ja tavoitteet. 

    Apua sisällöntuotantoon

    Sisällöntuotanto on monivaiheinen strateginen prosessi, jossa suunnitellaan, luodaan, jaetaan, hallitaan ja mitataan sisältöjä. Sen avulla on mahdollista paitsi tuottaa ja julkaista arvokasta sisältöä, myös kerätä oleellista dataa kohderyhmästä ja markkinoinnin toimivuudesta. Hakukoneoptimointi on tärkeä osa tätä prosessia, sillä se parantaa orgaanista löydettävyyttä ja auttaa sisältöä saavuttamaan laajemman yleisön. Kuten digimarkkinointi yleensäkin, sisällöntuotanto on pitkäjänteistä työtä. Usein yritykset hakevatkin tukea digimarkkinoinnin ammattilaisilta.

    Mikäli tarvitset apua yrityksesi sisällöntuotantoon, pyydä meiltä ilmainen auditointi. Me tuotamme yrityksellesi laadukasta, hakukoneoptimoitua sisältöä SEO-analyysiin pohjautuen.