Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Tekoälyoptimointi (GEO): 5 tapaa parantaa näkyvyyttä AI-hauissa

Tekoälyoptimointi (GEO): 5 tapaa parantaa näkyvyyttä AI-hauissa

Ville Punsar |

Tiivistelmä:

Tekoälyoptimoinnin (GEO) avulla voit parantaa brändisi näkyvyyttä AI-hauissa. GEO ja perinteinen SEO ovat perusperiaatteiltaan samankaltaisia, mutta niissä on myös tiettyjä eroja. Blogissa kerromme viisi vinkkiä, joiden avulla lisäät näkyvyyttäsi tekoälysovellusten vastauksissa.

Sisällysluettelo

    Tapamme etsiä tietoa verkossa on muuttunut tekoälyn läpilyönnin myötä.

    Perinteisen Google-haun rinnalla yhä useampi kysyy ChatGPT:ltä, Geminiltä tai Perplexityltä apua erilaisiin kysymyksiin – oli kyse sitten ravintolavinkeistä, matkasuunnitelmista tai teknisestä ongelmasta.

    Generative Engine Optimization eli GEO on vastaus siihen, kuinka yritykset voivat varmistaa brändinsä näkyvyyden myös tekoälyn aikakaudella.

    Mitä on GEO (Generative Engine Optimization)?

    GEO tarkoittaa sisällön optimointia siten, että se näkyy paremmin AI-avusteisissa hauissa, kuten ChatGPT:ssä, Geminiä hyödyntävässä Googlen AI Modessa tai AI-yhteenvedoissa (AI Overviews). Laajemman näkyvyyden avulla brändi voi parantaa tunnettuuttaan ja houkutella kohdennettua liikennettä verkkosivuilleen.

    Tekoälysovellusten kasvaneen suosion seurauksena GEO on noussut tärkeäksi strategiaksi SEO:n rinnalle. Molemmat tähtäävät verkkosisällön näkyvyyden parantamiseen, mutta niiden lähestymistavat eroavat toisistaan jonkin verran.

    "Tekoälysovellusten kasvaneen suosion seurauksena GEO on noussut tärkeäksi strategiaksi SEO:n rinnalle."

    GEO vs. SEO – Miten tekoälyoptimointi eroaa hakukoneoptimoinnista?

    GEO-optimointi ja hakukoneoptimointi ovat perusperiaatteiltaan samankaltaisia, mutta niiden kohdeympäristöt eroavat toisistaan. SEO keskittyy perinteisiin hakukoneisiin, GEO tekoälysovelluksiin.

    Nyrkkisääntönä voidaan todeta, että perinteisissä hakukoneissa menestyvä sivusto pärjää hyvin myös tekoälyavusteisessa haussa. Yhtäläisyyksistä huolimatta niillä on kuitenkin tiettyjä eroja:

     

    SEO

    GEO

    Käyttöliittymä

    Hakukenttä

    Keskustelu/chat

    Kohdeyleisö

    Massat, miljoonayleisö

    Yksittäinen kysyjä

    Tavoite

    Liikenteen lisääminen

    Brändin näkyvyys AI-vastauksissa

    Mittarit

    Klikit, hakukonesijoitus, verkkoliikenne (selkeästi mitattava)

    Näkyvyys/sitaatit AI-vastauksissa (vaikea mitata)

    Tekoälyoptimointi käytännössä – 5 vinkkiä

    SEO-maailman lainalaisuudet pätevät myös tekoälyoptimoinnissa. Erityistä huomiota kannattaa kuitenkin kiinnittää seuraaviin asioihin:

    • brändin asiantuntevuus ja luotettavuus
    • tuore ja ajantasainen sisältö
    • long tail -avainsanat
    • kysymys-vastaus-rakenne
    • tiivistelmä sivun sisällöstä.

    1. Osoita brändisi asiantuntijuus ja luotettavuus

    Generatiiviset mallit tulkitsevat sisältöä kontekstien ja merkitysyhteyksien verkostona. Näkyvyyden maksimoimiseksi optimoinnissa täytyy keskittyä aihekokonaisuuksiin, jotta ChatGPT, Gemini ja muut tekoälysovellukset tunnistavat yrityksesi ja sivustosi tietyn aihealueen auktoriteetiksi.

    Tämä onnistuu tuottamalla omaan alaan liittyvää monipuolista ja laadukasta sisältöä, joka on strategisesti linkitetty. Sisältöklustereihin perustuva malli sopii tähän tarkoitukseen erinomaisesti.

    Aihealueen asiantuntijuuden lisäksi tekoälypalvelut arvioivat brändin luotettavuutta. Luottamusta brändiä kohtaan voi vahvistaa esimerkiksi seuraavin tavoin:

    • Kuvaile organisaatiosi toimintaa erillisellä Meistä-, Yrityskuvaus- tai muulla vastaavalla sivulla. Kerro organisaatiosi tarina ja minkälaisia tuotteita tai palveluita se tarjoaa.
    • Hanki mainintoja ulkopuolisilta sivustoilta. Mitä useammalla sivustolla brändistäsi puhutaan, sitä luotettavammalta toimijalta vaikutat.
    • Näytä, ketkä ovat yrityksen asiantuntijoita. Luo blogiisi kirjoittajaprofiilit ja esittele yrityksen johtoryhmä/perustajat verkkosivuillasi.

    2. Pidä sisältösi tuoreena – luo uutta ja päivitä vanhaa

    Tekoälysovellukset suosivat tuoretta sisältöä. Pahimmillaan ne voivat pitää tuoreutta laatua tärkeämpänä kriteerinä jopa pakonomaisesti.

    Näkyvyyden kannalta on tärkeää paitsi tuottaa uutta myös päivittää vanhaa sisältöä. Erityisen arvokkaita ovat kattavat oppaat ja evergreen-artikkelit: niiden varsinainen asiasisältö vanhenee usein hitaasti, mutta säännöllinen päivitys auttaa saavuttamaan huomiota ja mainintoja tekoälysovellusten vastauksissa.

    3. Tavoittele näkyvyyttä long tail -avainsanoilla

    Suuret kielimallit täydentävät generoimiaan vastauksia hakemalla ajankohtaista tietoa verkosta.

    Käytännössä kyse on niin kutsutusta fan-out- eli taustahausta, jossa kielimalli purkaa monimutkaisen kyselyn useaksi yksinkertaiseksi kyselyksi. Nämä taustahaut ovat tyypillisesti useasta sanasta koostuvia pitkän hännän hakuja (long-tail query). Esimerkiksi ChatGPT:n (englanninkielisistä) hauista jopa 77 % prosenttia on vähintään viiden sanan mittaisia.

    Näkyvyyden tavoittelu oman alan pitkän hännän avainsanoilla on erittäin varteenotettava strategia tekoälyoptimointiin. Tämäntyyppisellä sisällöllä on myös muita hyötyjä:

    • Ne vahvistavat brändisi asiantuntijuutta (topical authority).
    • Kilpailutilanne perinteisen haun puolella on usein helpompi.

    4. Hyödynnä kysymys-vastaus-rakennetta ja UKK-osiota

    Moni kysyy niin tekoälyltä kuin hakukoneilta suoria kysymyksiä. Hyödyntämällä kysymys-vastaus-rakennetta sivustollasi kasvatat mahdollisuuksia sille, että tekoäly siteeraa sisältöäsi omassa vastauksessaan.

    Parhaimman hyödyn kysymys-vastaus-rakenteesta saa luomalla Usein kysytyt kysymykset -osion ja käyttämällä FAQ-skeemaa. Parhaimmassa tapauksessa vastauksesi voivat saada näkyvyyttä myös Googlen Ihmiset kysyvät myös -osiossa – jossa esiintyviä kysymyksiä voit sisällyttää omaan UKK-tekstiisi.

    5. Luo tiivistelmä sivusi sisällöstä

    Erityisesti blogi- ja artikkelisisältöjen alkuun voi tehdä tiivistelmän sivun keskeisestä sisällöstä. Tiivistelmän voi luoda joko manuaalisesti tai tekoälyn avulla.

    Tiivistelmä palvelee niin tekoälyä kuin ihmislukijoitakin. Monet sanomalehdet ja esimerkiksi digimarkkinointipalveluita tarjoavat yritykset hyödyntävät nykyisin tätä tekniikkaa.

    Kuvakaappaus usein kysyt kysymykset -osiosta.

    Usein kysytyt kysymykset -osio on yksi tapa pyrkiä lisäämään näkyvyyttä tekoälysovellusten vastauksissa.

    Tekoälyoptimointi tuottaa laadukasta verkkosivuliikennettä

    Tekoälyhaun suosion kasvamisen myötä ostopolun alku on siirtymässä yhä enemmän tekoälysovelluksiin. Lopputuloksena verkkosivuliikenne luultavasti vähenee, mutta samalla liikenteen laatu paranee. Kehityskulku on looginen: verkkosivuille päätyvä käyttäjä on lähempänä ostoa, sillä osa kilpailijoista on karsiutunut pois tekoälyn kanssa käydyn keskustelun jälkeen.

    Mitä arvokkaampaa liikennettä sivustolle päätyy, sitä tärkeämpää on vakuuttaa kävijät yrityksesi tuotteen tai palvelun laadusta. Laadukas, erityisesti ostopolun keski- ja loppuvaiheisiin räätälöity sisältö, kuten referenssit ja asiakasarvostelut, kannustaa verkkosivukävijää yrityksesi asiakkaaksi.

    GEO perustuu samoihin periaatteisiin kuin perinteinen hakukoneoptimointi

    Hyvä uutinen on, että pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen näkyvyyden kasvattamiseksi tekoälyyn perustuvissa hakukoneissa. Hakukoneoptimoinnin parhaat käytännöt ovat suurelta osin voimassa myös tekoälyoptimoinnissa:

    • Asiantunteva ja laadukas sisältö: Googlen EEAT-konsepti (Experience, Expertise, Authoritativeness ja Trustworthiness) toimii hyvin myös tekoälyavusteisessa haussa.
    • Asiantuntevat lähteet, tilastot ja asiantuntijoiden lainaukset: Paranna sisällön uskottavuutta linkittämällä mukaan asiantuntevia lähteitä. Mahdollisuuksien mukaan tekstiin voi sisällyttää tilastoja ja asiantuntijoiden lainauksia, jotka lisäävät näkyvyyttä AI-vastauksissa.
    • Selkeä rakenne: AI suosii hyvin jäsenneltyä ja helposti omaksuttavaa tekstiä. Sisällön esittämisessä voi hyödyntää mm. luetelmia, taulukoita, tiivistelmiä, FAQ-osioita, tiiviitä kappaleita ja väliotsikointia. Tekstin, kuvien ja muiden elementtien väliin tulee jättää riittävästi tyhjää tilaa.
    • Strukturoitu data ja schema markup: hakukoneiden lisäksi jäsennelty data parantaa näkyvyyttä myös tekoälysovelluksissa.

    GEO-optimointi on vielä alkuvaiheessa, mutta tekoälyavusteisen haun yleistyessä siitä tulee yhä olennaisempi osa jokaisen orgaanista näkyvyyttä tavoittelevan yrityksen työkalupakkia. Tutustu Wuohen digimarkkinoinnin palveluihin ja ota yhteyttä, niin voimme maksimoida näkyvyytesi verkossa.