Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Sisältöstrategia

Sisältöstrategia

Erik Back |

Tiivistelmä:

Sisällöntuotanto on olennainen osa menestyksekästä markkinointia, mutta ilman selkeää suunnitelmaa sisältömarkkinointi voi helposti olla sekavaa, eivätkä sisällöt välttämättä tavoita oikeaa yleisöä. Siksi oikeanlainen sisältöstrategia on toimivan sisällöntuotannon selkäranka.

Sisällysluettelo

    Mikä on sisältöstrategia ja miksi se on tärkeää?

    Sisältöstrategia on toimivan sisällöntuotannon selkäranka. Sisällöntuotanto on suunnitelmallista, pitkäjänteistä työtä ja toimintaa, joka tarvitsee pohjakseen sisältöstrategian. Sisältöstrategia määrittelee sisällön tavoitteet, kohderyhmät, aiheet, kanavat ja sisältöpolut. 

    Huolella tehdyn sisältöstrategian avulla sisällöntuotanto on tehokasta ja kohdennettua. Ilman selkeää suunnitelmaa sisältömarkkinointi voi helposti olla sekavaa, eivätkä sisällöt ehkä tavoita oikeaa yleisöä. Kovakin työ voi valua hukkaan, jos strategia ei ole kunnossa. Tehokas, hyvin suunniteltu sisältömarkkinointi tuottaa kohderyhmälle juuri heitä kiinnostavia ja sitouttavia sisältöjä. Se tavoittaa ihmiset oikeaan aikaan ja oikeissa kanavissa, joissa he eniten viettävät aikaansa. Tämä tarkoittaa, että markkinoinnin resurssit käytetään viisaasti, ja sisällöntuotanto johtaa konkreettisiin tuloksiin. Sisältöstrategian avulla varmistetaan, että asetetut tavoitteet saavutetaan järjestelmällisesti ja johdonmukaisesti.

    Miksi sisältöstrategia kannattaa tehdä?

    Sisältöstrategia on olennainen osa menestyksekästä digimarkkinointia, ja sen laatimisella on useita merkittäviä etuja yrityksille:

    Saat laadukkaampia liidejä ja lisää asiakkaita

    Sisältöstrategian avulla voit tavoittaa juuri ne henkilöt, joilla on todellista ostopotentiaalia. Tämä tarkoittaa, että saat yrityksellesi enemmän laadukkaita liidejä.

    Kehität brändiä ja sen tunnettuutta

    Strategia auttaa kehittämään yrityksen brändiä haluttuun suuntaan ja parantamaan sen tunnettuutta markkinoilla. Laadukkaat ja kohdennetut sisällöt vahvistavat brändin imagoa ja erottavat sen kilpailijoista.

    Käytät ajan tehokkaasti

    Sisältöstrategiaan perustuva markkinointi on tehokasta ajankäyttöä. Se varmistaa, että markkinointiresurssit käytetään niihin asioihin, jotka oikeasti kasvattavat myyntiä ja edistävät yrityksen tavoitteita.

    Toimit kustannustehokkaasti

    Sisältömarkkinointi on edullinen markkinointimuoto, ja hyvin suunniteltu strategia auttaa saavuttamaan tavoitteet kustannustehokkaasti. Se mahdollistaa budjetin käytön optimaalisella tavalla, tuottaen enemmän tuloksia pienemmillä resursseilla.

    Miten sisältöstrategia tehdään?

    Sisältöstrategia koostuu sisällöntuotannon tavoitteista, kohderyhmistä, aiheista, kanavista ja sisältöpoluista. 

    Määrittele sisällöntuotannon tavoitteet

    Aluksi on tärkeää määrittää sisällöntuotannon tavoitteet. Hyvät tavoitteet ovat konkreettisia ja mitattavissa olevia. Mitä sisällöllä halutaan saavuttaa?

    Valitse tarkka kohderyhmä

    Seuraavaksi tarkennetaan kohderyhmä. Kohderyhmän edustajista määritellään arkkityypit, oli kohderyhmänä sitten yritykset tai yksityishenkilöt. Potentiaaliset ostajat ovat kuitenkin aina ihmisiä. Mikä heitä kiinnostaa, miten he käyttäytyvät? Millainen yritys tai ihminen sisällöllä pyritään tavoittamaan? 

    Valitse aiheet, joita sisältö käsittelee

    Kun kohderyhmä ja tavoitteet ovat selvillä, voidaan pohtia, millaisia aiheita sisältö käsittelee. Kannattaa kirjoittaa aiheista, jotka kohderyhmää aidosti kiinnostavat ja jotka tarjoavat heille todellista lisäarvoa. Potentiaaliset asiakkaat pyritään saamaan hakeutumaan oma-aloitteisesti sisältöjen pariin sen sijaan, että heidän muu toimintansa keskeytettäisiin esimerkiksi mainoksilla. Mitä aiheita sisältö käsittelee? 

    Valitse kanavat, joissa sisältö julkaistaan

    Tarkka kohderyhmän määrittely helpottaa myös kanavien valinnassa. Tehokkaassa sisällöntuotannossa sisällöt julkaistaan täsmäiskuina siellä, missä potentiaaliset asiakkaat etsivät ja kuluttavat sisältöjä. Missä sisältö julkaistaan?

    Hahmottele sisältöpolku

    Sisällöllä pyritään ohjaamaan ihmisiä asiakkuuksiin. Sisältöstrategiassa määritelläänkin sisältöpolku, jolloin sisällöntuotanto etenee johdonmukaisesti tukien ja ohjaten lukijoita kaikissa ostopolun vaiheissa. Tärkeässä roolissa on myös sisäinen linkitys, joka ohjaa käyttäjää ja vahvistaa hakukoneiden ymmärrystä sisällöstä. Eri sisällöt on kohdennettu ostopolun eri vaiheissa oleville henkilöille, mutta kokonaisuus on ehjä ja koherentti. Millainen sisältöpolku on? Miten erilaisia asiakkaita tuetaan ja ohjataan eri vaiheissa? 

    Sisältöstrategia vs sisältösuunnitelma

    Sanat strategia ja suunnitelma menevät arkikäytössä usein sekaisin,  ja niitä saatetaan käyttää toistensa synonyymeina. Sisältöstrategia ja sisältösuunnitelma eivät kuitenkaan tarkoita samaa asiaa. Ero tiivistyy vanhaan sanontaan: strategialla voitetaan sotia, taktiikalla taisteluita. Sisältösuunnitelma on ikään kuin taktiikka strategian toteuttamiseksi. 

    Sisältösuunnitelma pohjautuu sisältöstrategiaan. Siinä määritellään sisältöjen teemat, konkreettiset aiheet, sisältötyypit ja niiden käyttö eri kanavissa sekä luodaan sisältökalenteri. Kalenteriin merkitään, mitä sisältöä julkaistaan milloinkin ja missä. Sisällöntuotannosta tulee systemaattista, konkreettista ja hyvin suunniteltua – ja kaikille sitä tuottaville on selvää, missä mennään.

    Sisältöstrategian hinta

    Kuulostaa hyvältä – mutta paljonko sisältöstrategia maksaa? Hintaa ei voida suoraan määritellä ilman kattavaa kartoitusta, ja se vaihtelee paljon yrityksen tarpeiden ja strategian mukaan. Jokaiselle yritykselle löydetään varmasti omaan budjettiin sopiva ratkaisu. Ota yhteyttä ja varaa ilmainen auditointi, niin luomme yhdessä kanssanne sisältöstrategian, joka vie teidät kohti tavoitteitanne!