Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Haastattelussa: Hans Koivu, Team Agencyn toimitusjohtaja

Haastattelussa: Hans Koivu, Team Agencyn toimitusjohtaja

Erik Back |

Tiivistelmä:

Haastattelussa on tällä kertaa Hans Koivu, Team Agencyn toimitusjohtaja. Team Agency on ohjelmatoimisto, joka on omistautunut tarjoamaan parhaan mahdollisen keikkakokemuksen sekä esiintyjilleen että asiakkailleen.

Sisällysluettelo

    “Haastattelussa” on Wuohi Digitalin blogisarja, jossa haastattelemme ja kirjoitamme blogiartikkeleita digimaailman menestyjistä ja alan asiantuntjoista. Haastateltavina on laaja kirjo erilaisia digiosaajia sarjayrittäjistä syväasiantuntijoihin. Blogisarjan tavoitteena on tutustuttaa lukijat haastatteluiden muodossa digimaailman kuumimpiin trendeihin ja saloihin, yksityiskohtaisesti mutta selkokielellä. Tervetuloa mukaan! 

    Haastattelussa on tällä kertaa Hans Koivu, Team Agencyn toimitusjohtaja. Team Agency on ohjelmatoimisto, joka on omistautunut tarjoamaan parhaan mahdollisen keikkakokemuksen sekä esiintyjilleen että asiakkailleen. Teamin artisteihin kuuluvat muun muassa Gettomasa, Evelina ja liuta muita Suomen huippu artisteja. Kaikkiin artisteihin pääset tutustumaan team.fi -verkkopalvelusta.

    Hei Hans ja mahtavaa saada sinut haastateltavaksi blogisarjaamme! Miltä kesäinen maanantai näyttää Teamin toimitusjohtajan näkökulmasta? Keikka- ja festarikesä on kuumimmillaan, ehditkö ollenkaan lomailla?

    Kyllä tässä on vähän reissua ollut ja etänä teen paljon laiturin nokasta.

    Kertoisitko hieman Team Agencyn historiasta ja liiketoiminnasta? Mitä oikein teette?

    Team Agency on kohtuullisen nuori ohjelmatoimisto. Perustimme yrityksen keskelle koronapandemiaa loppuvuodesta 2020. Koimme tällöin, että markkinalla voisi olla tilausta uudelle uskottavalle, mutta kaupalliselle toimijalle, kun pandemia vihdoin helpottaa. Live-ala on ollut isossa myllerryksessä ja uusia artisteja nousee tällä hetkellä pinnalle kuin sieniä sateella. Ollaan pystytty vastaamaan hyvin tähän tarjontaan.

    Myymme siis artisteja festivaaleille, klubeille ja yksityistilaisuuksiin. Lisäksi olemme mukana rakentamassa artistien urakaarta livekeikkojen näkökulmasta.

    Millaisia ovat tyypilliset asiakkaanne? Eroavatko ne paljon toisistaan?

    Tyypillinen asiakas on alalla pitkään toiminut buukkaaja (ohjelman kasaaja). Osassa klubeista löytyy henkilö tällä tittelillä, toisissa paikoissa ravintolapäällikkö tai yrittäjä itse hoitaa tätä hommaa. Tietyt päättäjät ovat hyvinkin kartalla musiikkikentän tapahtumista ja toiset taas luottavat enemmän meidän ammattitaitoon.

    Miten valitsette artistit, joita välitätte? Millaisia kriteerejä käytätte artistin sopivuuden arvioimiseen? Onko esimerkiksi someseuraajien määrällä väliä?

    Pyrimme arvioimaan kokonaisuutta. Musiikki ja sen tekeminen, motivaatio, tunnettavuus, potentiaali. Monesti artistit pitää kiinnittää jo aikaisessa vaiheessa uraansa. Osa on kiinnitetty niin, että heillä on vasta 1-2 biisiä ulkona. Tällöin somenäkyvyys ja -tunnettuus ja muu mielenkiintoisuus ovat arvoa tuovia tekijöitä.

    Teillä on myös paljon omia tapahtumia, miten markkinoitte niitä?

    Artistin omat somekanavat ovat tärkein yksittäisistä markkinointikanavista. Sieltä tavoitamme coreyleisön. Lisäksi hyödynnämme maksettua mainontaa muun muassa somessa ja radiossa, sekä teemme vaikuttajamarkkinointia ja perinteisempää ulkoilmamainontaa.  

    TikTok on mullistanut musiikkialaa merkittävästi viimeisten vuosien aikana. Muun muassa artistit kuten Lil Nas X ja Doja Cat ovat nousseet suuren yleisön suosioon TikTokin kautta. Miten TikTokin nousu on vaikuttanut toimintaanne ja tapaanne markkinoida ja myydä artisteja? Oletteko huomanneet sen muuttaneen musiikkialaa yleisesti, ja miten alalla tulisi sopeutua näihin muutoksiin?

    Tiktokin nousu on vaikuttanut siihen, että kuka tahansa voi ruveta artistiksi ja saada musiikkinsa kuultavaksi. Lisäksi trendit tulee ja menee todella nopeasti. Liven puolella vaikutus on pienempi, mutta levy-yhtiö puolella vaikutus on ollut todella merkittävä.

    Moni artisti tekee hyvin aktiivista ja erottuvaa somesisällöntuotantoa. Onko sisällöntuotanto somessa nykypäivän artistille jopa välttämättömyys? Voiko ilman laajaa someseurantaa päästä huipulle?

    Ei voi sanoa että olisi välttämättömyys, mutta se helpottaa todella paljon. Osa artisteista on kuitenkin valinnut selkeästi sellaisen linjan, että he tekevät vaan välttämättömät postaukset. Tällöin on helpompi säilyttää mielikuvia omasta elämästään ja siitä, että artisti on isolle yleisölle tavoittamattomissa. Artistia on helpompi fanittaa, kun elämä ei ole vain arkipäiväistä.

    Osalle artisteista taas toimii paremmin se, että vuorovaikutus fanien kanssa on arkisempaa.

    Ajatusleikki. Uusi nouseva kotimainen artisti pohtii miten saada tuulta siipiensä alle ja päästä esiintymään maan suurimmilla lavoilla. Miten saavuttaa Team Agencyn huomio?

    Tee hyvää ja omanlaista musaa! Musiikki on kaiken keskiössä.

    Kiitos haastattelusta Hans ! Hansista ja Team Agency:sta löydät lisää Teamin omilla sivuilla