Kannattaako digimarkkinointia enää opiskella vai viekö tekoäly kaikki tulevaisuuden digityöt? Vai voiko tekoälystä sittenkin saada mahtavan työkaverin? Lue, niin tiedät!
Sisällysluettelo
Ei tarvitse montaa minuuttia Instagramia, Tiktokia, Linkkaria tai X:ää (tell me about it…) nykypäivänä selailla ilman, että ChatGPT sitä, tekoäly tätä… Yhtä se ärsyttää ja toista se innostaa. Tunteita ja mielipiteitä on ChatGPT:n esiinmarssi joka tapauksessa ihmisissä herättänyt ja sehän vain kertoo siitä, että ainakin jonkinlainen mullistus on jo tällä saralla käynnistynyt tai on käynnistymässä. Omassa somekuplassani keskustelu tekoälyyn liittyen on ainakin kattotasolla fokusoitunut pääasiassa siihen, että viekö tekoäly meiltä työt alta. “Meiltä” tarkoittaa tässä kontekstissa markkinointialaa, jossa itse Wuohi Digitalin toisena perustajana toimin.
Henkilökohtaisesti en usko, että markkinointialalla tullaan koskaan ajautumaan sellaiseen tilanteeseen, ettei ihka oikeaa ihmistä tarvitsisi. Tekoäly ja älykäs koneoppiminen ovat olleet osa digimarkkinointia jo pitkään. Niiden avulla Facebook- ja Instagram-mainonta voidaan kohdentaa tarkemmin ja toteuttaa entistä tehokkaammin. Jopa niin tehokkaasti, että EU koki tarpeelliseksi puuttua peliin vuonna 2018 GDPR-tietosuojalainsäädännöillä. Ja hyvä niin, kontrolli takaisin yksilöille!
Tulevaisuudessa ihmisen ja tekoälyn roolit ja yhteistyön säännöt tulevat kuitenkin takuulla muuttumaan ja kehittymään. Todennäköisesti jo ihan lähitulevaisuudessa. Kun puhutaan tekoälystä, monesti puurot ja vellit menevät sekaisin ja termit “tekoäly” ja “koneoppiminen” mielletään synonyymeina, joita ne eivät kuitenkaan täysin ole. Tekoäly (AI) on yläkäsite, kun taas koneoppiminen (Machine Learning) on yksi osa tekoälyä. Tekoäly = matikka, koneoppiminen = aritmetiikka.
Mitä tarkoittaa tekoäly digimarkkinoinnissa?
Kuten aikaisemmin mainittu, tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntäminen digimarkkinoinnissa ei sinällään ole mitään uutta ja mullistavaa. Suurin syy miksi ChatGPT on noussut niin vahvasti pinnalle myös digimarkkinoinnin maailmassa johtuu sen kyvystä luoda hyvinkin laadukasta ja yksityiskohtaista sisältöä alasta riippumatta. Etenkin jos käytössä on maksullinen GPT-4 versio.
Digimarkkinointi sisältää viisi eri pääelementtejä, joista hakukoneoptimointi on yksi niistä. Hakukoneoptimoinnilla kehitetään ja parannetaan verkkosivun orgaanista, eli ilmaista näkyvyyttä suosituimmissa hakukoneissa kuten Googlessa ja Bingissä. Yksi olennainen tapa nostaa sivustosi arvoa hakukoneiden silmissä on tuottamalla laadukasta ja informatiivista sisältöä. Sisältöä joka vastaa hakukonekäyttäjien kysymyksiin ja tarpeisiin. Ja juuri tästä syystä ChatGPT on herättänyt niin paljon innostusta, murheita ja keskustelua liittyen sisällöntuotannon ja sitä kautta hakukoneoptimoinnin tulevaisuuteen.
Korvaako ChatGPT sisällöntuottajat? Voidaanko tekoälyn avulla tuottaa satoja, jollei tuhansia sisältösivuja per päivä? Tunnistaako hakukoneet onko artikkelin kirjoittanut tekoäly vai ihminen? Nämä ovat kaikki hyviä kysymyksiä, mutta isossa kuvassa ehkä kuitenkin turhia. Tekoäly on jo täällä ja se ei tule täältä poistumaan, vaan päinvastoin sen rooli tulee entisestään kasvamaan. Siitä syystä vaikka yllä olevat kysymykset ovatkin täysin ajankohtaisia, eivät ne ehkä ole kovin relevantteja. Olennaisimmat kysymykset lienevät: “Mikä on oma roolini tulevaisuudessa?” ja “Missä minun tulisi kehittää itseäni?” Tekoäly tulisi nähdä uutena huipputehokkaana yksiulotteisena työkaverina, ei vihollisena tai korvaajana. Tässä onnistutaan samalla tavalla kuin missä tahansa muussakin yhteistyössä, kun alkuun sovitaan mikä on kenenkin tontti.
Kirjoittaja on Wuohi Digitalin Co-Founder Erik Back, joka vastaa meillä Wuohella digimarkkinoinnin tuotannosta. Parhaiten saat Erikin kiinni sähköpostitse osoitteessa erik@wuohi.fi