TikTok on vain nuorten ja teinien sosiaalinen media… vai onko sittenkään? TikTok on nykypäivänä väistämättä yksi suurimpia sosiaalisen median alustoja iästä riippumatta, joka tekee siitä yhden tärkeimmistä mainonta-alustoista. Hyödyntämällä oikeita työkaluja ja strategioita voit luoda tehokkaita ja menestyviä mainoskampanjoita TikTokissa. Tässä artikkelissa kerromme sinulle miten.
Sisällysluettelo
TikTok on vain nuorten ja teinien sosiaalinen media… vai onko sittenkään? TikTok on nykypäivänä väistämättä yksi suurimpia sosiaalisen median alustoja iästä riippumatta, joka tekee siitä yhden tärkeimmistä mainonta-alustoista. Varsinkin esimerkiksi kuluttajabrändeille TikTok tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia tavoittaa ja sitouttaa laaja yleisö. Hyödyntämällä oikeita työkaluja ja strategioita voit luoda tehokkaita ja menestyviä mainoskampanjoita TikTokissa. Tässä artikkelissa kerromme sinulle miten.
Mutta ensin on hyvä tehdä katsaus siihen, kenelle TikTok -mainonta sopii…
TikTok-mainonta sopii erityisesti kuluttajatuotteiden ja -palveluiden markkinoijille, viihde- ja mediayhtiöille, koulutusorganisaatioille ja uusille sekä pienille brändeille, jotka haluavat kasvattaa tietoisuutta ja sitoutumista. TikTokin ainutlaatuinen alusta ja laaja käyttäjäkunta tarjoavat monia mahdollisuuksia luoda tehokkaita mainoskampanjoita, jotka resonoivat yleisön kanssa. TikTok on siis erinomainen alusta markkinoimaan B2C-puolen tarjontaa viihteellisellä tavalla, mutta käyttäjäkunnan ja sovelluksen luonteen puolesta B2B-markkinoinnissa TikTok ei välttämättä ole parhain vaihtoehto.
Miten mainostaa TikTokissa
TikTok tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia tavoittaa ja sitouttaa laaja yleisö. Hyödyntämällä oikeita työkaluja ja strategioita voit luoda tehokkaita ja menestyviä mainoskampanjoita TikTokissa. TikTok -mainontaan lähtiessä on muistettava pohtia ainakin, miten seuraavat asiat toteutetaan: kampanjan ja mainosryhmän luominen, houkuttelevan sisällön tuottaminen, kampanjan optimoinnin ja suorituskyvyn seuranta sekä budjetin ja kohderyhmän säätäminen. Nämä asiat muodostavat TikTok -mainostamisen päätoimenpiteet.
Lähtökohtaisesti TikTok -mainonta ja sen segmentointi on paljolti samankaltaista kuin Metamainonta, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. TikTokissa mainostamiseen ja mainosten luomiseen TikTok tarjoaa työkaluiksi muun muassa TikTok Ads Managerin sekä TikTok Promoten. TikTok Ads Manager ja TikTok Promote ovat molemmat työkaluja, joilla voi mainostaa TikTokissa, mutta niillä on erilaiset tarkoitukset ja käyttötavat.
TikTok Ads Manager on laajempi ja edistyneempi työkalu, joka tarjoaa monipuolisemmat kohdennus- ja optimointimahdollisuudet sekä kattavan kampanjanhallinnan. Se on suunnattu käytettäväksi digimarkkinoijille ja suuremmille yrityksille.
TikTok Promote on yksinkertaisempi ja käyttäjäystävällisempi työkalu, joka on tarkoitettu yksittäisille sisällöntuottajille ja kooltaan pienemmille yrityksille. Se keskittyy yksittäisten videoiden näkyvyyden ja sitouttamiseen helposti ja nopeasti.

TikTok -mainonta on erittäin tehokasta, kun sen toteuttaa oikein. Tehokas toteutus vaatii kuitenkin resursseja ja osaamista. Digimarkkinoinnin kumppaniksi kannattaa valita osaava toimisto.
TikTok -mainonta eroaa metamainonnasta teknisiltä kohdentamisen ominaisuuksiltaan
TikTokin suosio markkinointialustana kasvaa jatkuvasti, mutta mainostajilla Suomessa on yhä tiettyjä rajoituksia, jotka voivat vaikuttaa mainoskampanjoiden tehokkuuteen. Yksi merkittävimmistä haasteista on se, että TikTok-mainonnassa ei edelleenkään voi kohdentaa mainoksia tarkasti sijainnin mukaan, kuten esimerkiksi kaupunkien (Helsinki, Espoo, Seinäjoki) perusteella. Meta digimainonnan alustana taas mahdollistaa kaupunkikohtaisen kohdentamisen. Tämä rajoitus luo haasteita yrityksille, jotka haluavat tavoittaa paikallisia yleisöjä sijainnin perusteella.
Vaikka sijaintipohjainen kohdennus ei ole mahdollinen, TikTok tarjoaa laajan valikoiman muita kohdennusmahdollisuuksia, jotka voivat auttaa saavuttamaan oikean yleisön. Näihin kuuluvat kohdennus kiinnostuksen kohteiden, hashtagien ja TikTokissa tehdyn toiminnan perusteella.Tämä voi auttaa tavoittamaan käyttäjiä, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta samanlaista sisältöä kohtaan, mikä lisää mahdollisuutta saada heidät sitoutumaan mainoksiin.
Mitä TikTok mainonta maksaa?
TikTokissa mainostamisen kustannukset voivat vaihdella huomattavasti riippuen useista tekijöistä, kuten kampanjan tavoitteista, kohderyhmästä, mainosformaatista ja budjetista Vähimmäispäiväbudjetti TikTok-kampajalle on muihin somealustoihin verrattuna suhteellisen korkea, 20 euroa päivässä. Jotta TikTokissa voi mainostaa kokonaisvaltaisemmin, suosittelemme allokoimaan mainontaan vähintään 40 euroa päivässä.
Vähimmäiskokonaisbudjetti vaihtelee kampanjan kestosta ja tavoitteista riippuen, ja pitempi kampanja-aika luonnollisesti kustantaa enemmän.
TikTokin erilaiset kampanjamuodot eli mainosformaatit
TikTokissa kampanjat luodaan erilaisten mainosformaattien kautta, joita onkin monenlaisia erilaisia. Mainosformaatit tarkoittavat käytännössä sitä, että ne määrittävät mainoksen median muodon sekä medialle varatun mainostilan. TikTokista löydät muun muassa:
- Karusellimainokset, joilla esitellään useita tuotteita.
- TopView -mainokset, jotka näkyvät heti sovelluksen avatessa.
- Brand Takeover: Yksi kalleimmista mainosmuodoista, sillä mainos kattaa koko näytön heti sovelluksen avaamisen jälkeen.
- Dynaamiset tuotemainokset, jotka vaihtelevat käyttäjän personoinnin mukaan.
- Spark: Olemassa olevat TikTok-videot, joita boostataan mainonnalla.
- In-Feed -videot: Mainokset näkyvät käyttäjien TikTok-syötteessä, yleensä kolmantena videona.
Sekä monia muita.
Kuten äsken mainittu, yksi budjettiin suuresti vaikuttava tekijä on mainosformaatti, sillä mainosformaatit ovat hinnoiteltu sen mukaisesti, mikä niiden näkyvyys ja sijoittelu on alustalla. Suurempi näkyvyys ja sijoittelu ei kuitenkaan luonnollisesti tarkoita parhaiten konvertoivaa mainosta, sillä onnistuneen mainoskampanjan takana on paljon muitakin tekijöitä. Tästä syystä näistä mainosformaateista varsinkin TikTok Spark on noussut suosioon viime aikoina, sen ollessa edistyksellinen mainosmuoto. TikTok Spark -mainos on edistyksellinen, koska se lisää aitoutta ja luotettavuutta, sillä mainokset näyttävät tavallisilta käyttäjien luomilta orgaanisilta videoilta. Tutustutaan seuraavaksi tarkemmin Spark mainontaan.
TikTok Spark – vaikuttajamarkkinointia TikTokissa
Spark Ads on natiivimainosmuoto, jonka avulla voit hyödyntää orgaanisia TikTok-postauksia ja niiden ominaisuuksia mainonnassasi. Spark Ads käyttää aitojen TikTok-tilien postauksia mainonnassa, samalla kun kaikki videon mainostamisen aikana tapahtuvasta videon tehostamisesta saadut katselukerrat, kommentit, jakamiset, tykkäämiset, tallentamiset ja seuraamiset liitetään mukaan orgaaniseen postaukseen ja sen analytiikkaan. Tämä lisää mahdollisuuksia käyttäjien vuorovaikutukseen ja sitoutumiseen, sekä edelleen sitouttamiseen tulevaisuudessa. Kun kyseessä on Spark -mainos TikTokin sisällöissä, ilmestyy julkaisuun maininta “sponsored”. Muilta osin julkaisu näyttää miltei tavalliselta TikTokin sisällöltä.
Spark -mainonnassa on mahdollista myös hyödyntää jo toisen käyttäjän luomaa olemassa olevaa sisältöä. Esimerkiksi sisällöntuottaja on voinut tehdä omatoimisesti tuotearvostelun yrityksesi tuotteesta. Jos saat luvan sisällöntuottajalta, voit hyödyntää kyseistä videota Spark -mainonnassa. Yrityksen sisällöntuotannon näkökulmasta tämä on erittäin kustannustehokasta.
Vaikuttavaa markkinointia TikTokissa – todistetusti
TikTokin mukaan Spark-mainokset ylittävät tilastollisesti In-Feed-videomainokset View Through Rate -prosentissa(VTR on TikTokin metriikka, joka kertoo siitä, sitoutuuko katsoja katsomaan mainoksen vai skrollaako sen heti pois) ja sitoutumisasteessa kustannustehokkaalla tavalla, eli toisin sanoen, TikTokin mukaan Spark Ads -mainosmuoto on kustannustehokkaampi ja sitouttavampi kuin tavallinen TikTok -mainos.
Myös Wuohi Digitalilla on tästä kokemusta, sillä Spark -mainonnalla olemme saaneet hyviä tuloksia asiakkaillemme. Esimerkiksi asiakasyrityksemme toimiessa kansainvälisillä markkinoilla, olemme hyödyntäneet Spark -mainonnassa vaikuttajan luomaa sisältöä yhteistyössä asiaksyrityksen kanssa. Tällöin sekä CTR (Click-through-rate) että VTR -lukemat ovat olleet keskimäärin huomattavasti suurempia vaikuttajan yhteistyöllä toteutetulla Spark -mainonnalla, verrattuna normaaliin in-Feed -mainokseen, jonka yritys on luonut orgaanisesti.
Millaista sisältöä TikTok -mainontaan?
Jotta TikTokin mainontasi on toimivaa, täytyy sisällön olla potentiaaliselle asiakkaalle mieleistä ja mielenkiintoista. Samaistuttavuus lisää sisällön mielenkiintoa, ja siksi yhä useampi brändi hyödyntää sosiaalisen median mainonnassa UGC(User-Generated Content)-sisällöntuottajia tai vaikuttajia.
Vaikuttajamarkkinointi Spark -mainoksissa
On strategia, jossa yritykset tekevät yhteistyötä vaikuttajien (kuten sosiaalisen median vaikuttajien, bloggaajien tai julkkisten) kanssa, joilla on laaja seuraajakunta ja vaikutusvaltaa. Vaikuttajat mainostavat yrityksen tuotteita tai palveluita seuraajilleen maksua tai muita korvauksia vastaan. Vaikuttajamarkkinointi tarjoaa laajaa tavoittavuutta ja mahdollisesti enemmän kontrollia sisällön suhteen yrityksen toiveiden mukaisesti, mutta on usein kustannuksiltaan korkeampi.
UGC -sisällöntuotanto Spark -mainoksissa
Tuote-esittelyitä, arvosteluja, DIY-oppaita brändin tuotteiden avulla ja haasteet, joissa käytetään brändin luomaa hashtagia. UGC -sisällöntuotanto TikTokissa on käyttäjien luomaa sisältöä, joka liittyy brändiin tai tuotteeseen ja jota jaetaan TikTok-alustalla. Alustana Tiktok on sellainen, jossa UGC on erityisen tehokasta, sillä käyttäjien luoma sisältö on keskeinen osa sovelluksen toimintaa.
Käyttäjien luoman sisällön (User-Generated Content, UGC) toiminta markkinoinnissa ja erityisesti TikTokissa on tärkeä osa nykyaikaista digimarkkinointia. UGC:n etu on siinä, että ne ovat vaikuttajasisältöön verrattuna kustannustehokkaampia. Digitoimistona hoidamme myös keskinäisen koordinoinnin ja valikoimme UGC -sisällöntuottajia, jotka soveltuvat brändiisi.
Vertailu UGC-sisällöntuotannon versus vaikuttajamarkkinoinnin käytöstä TikTok -mainoksissa
Ominaisuus | Vaikuttajamarkkinointi | Käyttäjien luoma sisältö (UGC) |
Sisällön lähde | Vaikuttajat, joilla on suuri seuraajakunta. Suosionsa vuoksi, sisällön mieleenpainuvuus voi olla laajempaa. | Tavalliset asiakkaat. |
Korvaus | Vaikuttajamarkkinoinnissa korvaus vaikuttajalle on useimmiten suurempi. | Korvaus usein pienempi. |
Sisältö | Usein hyvin tuotettua ja korkealaatuisempaa. | Mahdollisesti spontaanimpi sisällön tuntuma. |
Konversiomainonta TikTokissa
Konversiomainonta TikTokissa on prosessi, jossa pyritään saamaan käyttäjät suorittamaan haluttu toiminto, kuten ostoksen tekeminen, sovelluksen lataaminen tai verkkosivustolle rekisteröityminen. Konversiomainonnan menestys TikTokissa riippuu hyvin kohdennetusta yleisöstä, tehokkaista mainosformaatteista ja jatkuvasta optimoinnista. Seuranta- ja analytiikkatyökalut ovat keskeisiä kampanjan suorituskyvyn ymmärtämisessä ja parantamisessa.
Konversioiden seuranta TikTok Pixelillä
Myös TikTokissa konversioiden seuranta tapahtuu Pixelin kautta, jonka TikTokiin voi luoda. TikTok Pixel on seurantatyökalu, joka auttaa seuraamaan käyttäjien toimintaa verkkosivustollasi mainoksen katsomisen jälkeen. Pixelin kaltaisella seurantatyökalulla mahdollistat tehokkaasti potentiaalisen asiakkaan siirtymisen ostofunnelissa eteenpäin, sillä voit käyttää TikTokin retargeting-ominaisuuksia kohdentamaan mainoksia käyttäjille, jotka ovat jo vierailleet verkkosivustollasi tai suorittaneet osan konversiopolusta.
… eli Miksi tehdä TikTok -mainontaa?
TikTok-mainonta tarjoaa monia etuja, kuten laajan ja sitoutuneen käyttäjäkunnan, luovan ja interaktiivisen alustan, monipuoliset mainosformaatit, tehokkaan kohdentamisen, kustannustehokkuuden ja mahdollisuuden luoda aitoja yhteyksiä yleisöön. Nämä tekijät tekevät TikTokista erinomaisen kanavan nykyaikaiselle digimarkkinoinnille, ja on ehdottomasti harkitsemisen arvoinen ottaa osaksi monipuolista markkinointistrategiaa.
TikTokin käyttäjät arvostavat luovaa, helposti lähestyttävää ja viihdyttävää sisältöä, niin orgaanisesti kuin mainonnassa. Ole rohkea ja kokeile erilaisia lähestymistapoja, kun luot sisältöä. Pysy ajan tasalla TikTokin trendeistä ja hyödynnä niitä mainoskampanjoissasi. Seuraa kampanjan suorituskykyä ja tee tarvittavia muutoksia parhaan tuloksen saavuttamiseksi.
TikTok -mainonta on erittäin tehokasta, kun sen toteuttaa oikein. Tehokas toteutus vaatii kuitenkin resursseja ja osaamista, joten digimarkkinoinnin ja TikTok-mainonnan voi myös ulkoistaa, jotta sinä voit keskittyä olennaiseen. Digimarkkinoinnin kumppaniksi kannattaa valita osaava toimisto.