Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Verkkokaupan markkinointi – markkinoijan opas

Verkkokaupan markkinointi – markkinoijan opas

Erik Back |

Tiivistelmä:

Kaupankäynti verkossa on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina ja pandemia kiihdytti muutosta entisestään. Verkkokaupan markkinointi on noussut ratkaisevaan asemaan, ja sen ymmärtäminen on välttämätöntä kaikille yrittäjille ja markkinoijille. Tämä opas pureutuu digimarkkinoinnin kokonaisuuteen: hakukoneoptimointiin, hakusanamainontaan, somemainontaan, sisällöntuotantoon ja sähköpostimarkkinointiin. Lisäksi se korostaa analytiikan merkitystä, mainosmuotojen monipuolista hyödyntämistä ja jatkuvaa kehitystä.

Sisällysluettelo

    Kaupankäynti verkossa on viimeisen kymmenen vuoden aikana kasvanut huimaa vauhtia ja on monelle yritykselle yhä merkittävämpi liiketoimintakanava. Maailmanlaajuinen pandemia kiihdytti tämän sektorin kasvua entisestään ja suorastaan pakotti yrityksiä siirtämään liiketoimintaansa verkkoon. Tässä suhteellisen uudessa ja nopeasti kasvavassa kaupankäynnin maailmassa, verkkokaupan markkinointi on noussut erityisen keskeiseen asemaan. Vaikka tarjolla on monia kanavia ja lähestymistapoja, ymmärrys siitä, miten verkkokaupan markkinointi todellisuudessa toimii, on välttämätöntä jokaiselle yrittäjälle, markkinoijalle ja myynnin ammattilaiselle.

    Tässä blogiartikkelissa käsittelemme verkkokaupan markkinoinnin tärkeimmät osa-alueet ja parhaat käytännöt. Oppaamme tarjoaa syvällisen näkökulman erilaisiin markkinointistrategioihin, jotka auttavat parantamaan verkkokaupan näkyvyyttä, houkuttelemaan uusia asiakkaita ja sitouttamaan olemassa olevia asiakkaita entistä tehokkaammin. Tutustumme oppaassa mm. hakukoneoptimointiin, digitaaliseen markkinointiin kokonaisuutena, dataan ja analytiikkaan, eri mainosmuotoihin sekä moniin muihin välttämättömiin tekijöihin, jotka määrittävät verkkokaupan menestyksen nyt ja tulevaisuudessa.

    Verkkokaupan markkinointi on monimutkaista, mutta se ei ole ylivoimaista. Oppaamme on suunnattu kaikille, ketkä haluavat ymmärtää paremmin, kuinka rakentaa tehokasta ja tarkasti kohdennettua verkkokaupan markkinointistrategiaa. Oli kyseessä sitten pieni startup-yritys tai kansainvälinen kasvuyritys, tässä oppaassa on jotakin kaikille. Valmistaudu, tarkista happipullot, aseta naamari tiukasti vasten kasvojasi, sillä kohta sukelletaan. 

    Tervetuloa matkalle verkkokaupan markkinoinnin syvyyksiin!

    Erik Back Wuohi Digital
    Artikkelin on kirjoittanut Wuohi Digitalin toimitusjohtaja ja perustajaosakas Erik Back

    Osa 1. Digimarkkinointi on kokonaisuus.

    Digitaalinen markkinointi on laaja ja monimutkainen kokonaisuus. Ja sitä se todella on, kokonaisuus. Se on dynaaminen maailma, jossa teknologian nopea kehitys ja käyttäjien muuttuvat tottumukset tuovat jatkuvasti uusia haasteita ja mahdollisuuksia. Verkkokaupan markkinointi on vain yksi osa tätä suurta kokonaisuutta, mutta verkkokaupan markkinoinnissa onnistuminen edellyttää tämän kokonaisuuden ymmärtämistä ja sen eri elementtien hyödyntämistä. 

    Digimarkkinoinnin pääelementit ja markkinointikanavat voidaan jakaa viiteen eri pääkategoriaan: hakukoneoptimointi (SEO), hakusanamainonta (SEM, display-mainonta, PMax, retargeting), sisältömarkkinointi, sosiaalisen median markkinointi ja sähköpostimarkkinointi. Jokainen näistä osa-alueista tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia verkkokaupan näkyvyyden ja myynnin kehittämiseen, mutta ne toimivat parhaiten yhdessä, osana kokonaisvaltaista digimarkkinointistrategiaa. Vaikka digimarkkinointi onkin kokonaisvaltaista, on järkevää palastella isoa kokonaisuutta pienempiin osiin.

    Wuohella pyrimme katsomaan digimarkkinointia tuotteen- tai palveluntarjoajan näkökulmasta. Katsottaessa myyntipolkua huomataan, että polku muistuttaa muodoltaan suppiloa. Suppiloa, jossa sen yläpäässä on laajasti potentiaalisia tuotteen tai palvelun ostajia. Kun suppiloa kuljetaan alaspäin muuttuu osa potentiaalisista ostajista vielä todennäköisemmiksi tuotteen tai palvelun ostajaksi, kun taas osa massasta valuu suppilon reunojen yli. G.O.A.T. Funnel ™ -sivuillamme kerromme yksityiskohtaisemmin suppilon eri vaiheista ja siitä miten funnelimaista ajattelua voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti kokonaisvaltaisessa digimarkkinoinnissa. 

    Osa 2. Digimarkkinoinnin pääelementit 

    Hakukoneoptimointi (SEO)

    Hakukoneoptimointi on olennainen osa verkkokaupan markkinointia, sillä se auttaa ihmisiä löytämään yrityksen tuotteet ja palvelut hakukoneista kuten Googlesta ja Bingistä orgaanisesti, eli ilman erillistä mediabudjettia. Hakukoneoptimointia ei kuitenkaan tehdä pelkästään hakukoneita varten, vaan laadukkaalla, informatiivisella ja hyvin suunnitellulla sisällöllä voidaan hakukoneoptimointi integroida osaksi sisällöntuotannon strategiaa. Tällöin pyritään luomaan verkkosivustolle sisältöä, joka vastaa käyttäjien kysymyksiin ja hakuihin ja näin parantaa verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä, sekä tuo verkkosivustolle relevanttia yleisöä. 

    Hakukoneoptimointi tulisi aina aloittaa avainsanatutkimuksella. Avainsanatutkimuksella selvitetään verkkokaupan nykytila ja määritetään ne termit ja lauseet, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät etsiessään verkkokaupan tarjoamia tuotteita, ja joissa halutaan jatkossa näkyä. Tämän jälkeen pyritään optimoimaan verkkokaupan sisältö sellaiseksi, että se on laadukasta ja informatiivista, sekä vastaa verkkokaupalle tärkeisiin hakuihin. 

    Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan ole vain strategista sisällöntuotantoa, vaan tärkeätä on myös sen tekninen puoli. Niin sanottu Tekninen SEO keskittyy verkkosivuston tekniseen puoleen, kuten latausnopeuteen, mobiiliystävällisyyteen ja sivuston rakenteeseen, jotka kaikki vaikuttavat siihen, kuinka hyvin sivusto indeksoituu ja sijoittuu hakukoneissa. Sivuston orgaaniseen sijoittumiseen vaikuttaa myös niin sanotut “Backlinkit”, eli muilta sivustoilta ohjautuvat linkit omaan verkkokauppaan. World wide web, eli paremmin tunnettu internet on megaverkosto linkkejä (ajattele hämähäkinseitit) joita klikkaamalla liikutaan yhdeltä sivustolta toiselle. Hyvin yksinkertaistettuna: Mitä enemmän backlinkkejä, sen enemmän uskottavuutta hakukoneiden silmissä -> sitä korkeampi hakukonesijoitus. 

    Hakukoneoptimointi on myös välttämätön osa asiakaskokemuksen parantamista. Nopeat latausajat, selkeä ja intuitiivinen navigointi sekä merkityksellinen ja arvokas sisältö kaikki parantavat asiakkaan kokemusta ja lisäävät todennäköisyyttä, että asiakas suorittaa ostoksen.

    Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä. Kilpailu on kovaa ja hakukoneet toimivat reaaliajassa. Tarkalla mittauksella ja oikein toteutetulla analytiikalla voidaan seurata miten hakukoneiden sijoitukset ja verkkosivuston liikenteen määrät muuttuvat, miten käyttäjät verkkokaupassa liikkuvat ja millaisiin esteisiin verkkokauppakävijät törmäävät. Kaiken kaikkiaan hakukoneoptimointi on keskeinen osa verkkokaupan markkinointistrategiaa. Sen avulla verkkokaupat voivat parantaa näkyvyyttään, houkutella ja sitouttaa asiakkaita, sekä kehittämään myyntiä, tehden siitä korvaamattoman työkalun digitaalisen markkinoinnin saralla.

    Tämänkin blogiartikkelin yksi päätehtävistä on tuoda verkkosivustollemme laadukasta ja palveluistamme kiinnostunutta yleisöä. Onnistuimmeko? Löysitkö tämän artikkelin Googlaamalla? Silloin olemme todennäköisesti ainakin sinun kohdallasi onnistuneet artikkelin tavoitteessa. 

    Hakusanamainonta (SEM)

    Hakusanamainonta, tai SEM (Search Engine Marketing), on digitaalisen markkinoinnin merkittävä osa-alue, joka on elintärkeä verkkokaupan markkinoinnille. Hakusanamainonta perustuu mainosten näyttämiseen hakukoneiden hakutulossivuilla tiettyjä etukäteen määritettyjä avainsanoja hyödyntäen. Erona hakukoneoptimointiin hakusanamainonta on maksettua mainontaa, jossa tekoälypohjaisessa huutokaupassa eri markkinoijat kilpailevat vastakkain hakutermien näkyvyydestä riihikuivalla rahalla. Hakusanamainokset sijoitetaan hakutulosten ylä- ja alapuolelle hakukoneissa ja mainokset näkyvät, kun hakukonekäyttäjä hakee tiettyä termiä tai lausetta. Mainokset voidaan kohdentaa erittäin tarkasti, mikä tekee hakusanamainonnasta tehokkaan tavan tavoittaa potentiaalisia asiakkaita juuri silloin, kun he etsivät tiettyä tuotetta tai palvelua.

    Hakusanamainonta on kustannustehokasta, sillä siinä maksetaan vain klikeistä, mikä mahdollistaa mainonnan nopean käynnistyksen, tehokkaan skaalautuvuuden sekä erinomaisen tuoton tehdylle sijoitukselle. Tämä tekee siitä erittäin hyödyllisen työkalun esimerkiksi uusien tuotteiden lanseerauksissa tai kausiluonteisissa myyntikampanjoissa.

    Hakusanamainonta vastaa asiakkaan olemassa olevaan tarpeeseen, mikä asettaa sen ensisijaisesti myyntipolun loppupäähän. Tällöin on mahdollista saavuttaa konkreettisia tuloksia hyvinkin nopeasti. Verkkokaupan mainonnassa ei kuitenkaan kannata pelkästään turvautua hausanamainontaan, juuri siitä syystä, että hakusanamainonta vastaa vain olemassa olevaan tarpeeseen. 

    Hakusanamainonta on yksi Wuohi Digitalin vahvimpia osaamisalueita.

    Somemainonta

    Sosiaalisen median mainonta on keskeinen osa digitaalista markkinointia, erityisesti verkkokaupan ympäristössä. Somemainonnalla tavoitetaan kustannustehokkaasti laajasti kohdeyleisöä, luodaan tietoisuutta ja houkutellaan uusia asiakkaita. Etenkin, kun puhutaan maksetusta somemainonnasta. 

    Maksettu somemainonta = Ostetaan mediatilaa, eli näkyvyyttä rahalla.

    Orgaaninen somemainonta = Somemainonta jossa raha ei liiku. Kuvajulkaisut, stoorit, päivitykset, reelsit tms. ovat sisällöntuottajalle ilmaisia tapoja markkinoida ja mainostaa yritystään esimerkiksi Facebookissa, TikTokissa ja LinkedIn:ssä. Nämä julkaisut eivät maksa mitään, mutta niiden näkyvyys on rajattua. Näitäkin sisältöjä voidaan hyödyntää maksetussa mainonnassa, mutta tällöin puhutaan nimenomaan maksetusta mainonnasta.

    Somemainonta ei kuitenkaan ole vain myyntipolun yläpään mainontaa. Somemainonta ja ennen kaikkea Metassa (Facebook & Instagram) tehty somemainonta on hyvin monipuolista ja palvelee verkkokaupan markkinoijaa joskus jopa tehokkaammin kuin hakusanamainonta. Syy tähän on se, että somemainonta on hyvin tarkasti kohdennettava mainoskanava. Vaikka evästeseuranta on jäämässä historiaan, voivat somealustat kuten Meta, Twitter ja TikTok jatkossakin kerätä dataa omista käyttäjistään, jolloin somemainostajat voivat hyödyntää tätä dataa omassa mainonnassan. Tämä tarkoittaa, että verkkokaupat voivat tavoittaa juuri ne ihmiset, jotka ovat todennäköisimmin kiinnostuneita heidän tuotteistaan, mikä parantaa mainonnan tehokkuutta ja mainostuottoa (ROAS)

    Maksetun somemainonnan vahvuus on myös sen monipuolisuus. Maksetulla somemainonnalla voidaan hyvin kustannustehokkaasti tavoittaa satoja tuhansia ihmisiä iän, sukupuolen, sijainnin tai kiinnostuksen kohteiden perusteella, mutta samoja mainoskanavia hyödyntäen voidaan myös tehdä todella tarkasti kohdennettua konversiomainontaa räätälöidyille kohderyhmille. Kirjoitimme blogiartikkelin siitä, miten mainostaja onnistuu tekemään koko ostopolun kattavaa mainontaa pelkästään Metan kanavia hyödyntäen.

    Sisällöntuotanto

    Sisällöntuotanto on digitaalisen markkinoinnin keskeinen osa-alue, joka auttaa yrityksiä erottautumaan kilpailijoistaan ja luomaan kestäviä asiakassuhteita. Laadukkaalla ja personoidulla sisällöntuotannolla luodaan lisäarvoa asiakkaille tarjoamalla hyödyllistä ja informatiivista sisältöä, mikä puolestaan lisää yrityksen uskottavuutta ja laadukkuutta asiakkaiden silmissä.

    Verkkokaupan kontekstissa sisällöntuotanto tarjoaa monia etuja. Tarkasti suunniteltu ja luotu sisältö mahdollistaa paremman orgaanisen löydettävyyden, jolloin puhutaan hakukoneoptimoinnista (SEO). Kuten aikaisemmin aiheesta kirjoitimme, hakukoneoptimoinnilla kehitetään verkkokaupan löydettävyyttä digitaalisessa ympäristössä. Hyvin kirjoitettu, hakukoneystävällinen sisältö auttaa verkkokauppaa saavuttamaan korkeammat sijoitukset hakukoneissa, mikä puolestaan johtaa suurempaan liikenteeseen ja sitä kautta myös myyntiin.

    Sisällöntuotanto ei kuitenkaan tehdä vain hakukoneita varten, vaan sen avulla rakennetaan myös brändiä ja sen tunnettuutta. Esimerkkejä tämän kaltaisesta sisällöntuotannosta on blogikirjoitukset, opetusvideot, tuotearvostelut ja referenssitarinat sekä kaikenlainen sisällöntuotanto jota tehdään verkkokaupan omissa somekanavissa (päivitykset, stoorit, livet jne.).  Sisällöntuotannolla pyritään tuottamaan asiakkaille lisäarvoa tarjoamalla maksuttomasti kiinnostavaa, viihteellistä tai arvokasta sisältöä, mikä lisää asiakasuskollisuutta ja sitoutumista verkkokauppaan pitkällä aikavälillä

    Informatiivinen tai opettavainen sisällöntuotanto on myös hyvin olennaista verkkokaupalle. Tuotteiden ostaminen ja tilaaminen tulisi olla asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja selkeätä, jolloin täsmällisellä sisällöntuotannolla voidaan tarjota reaaliaikaista asiakaspalvelua- ja tukea. Esimerkkejä tämänkaltaisesta sisällöstä on usein kysyttyjen kysymysten (UKK) -osio, opetusartikkelit- ja videot sekä tuotetietojen selventäminen.

    Erittäin tärkeätä on myös se, että yrityksen tuottama sisältö vastaa asiakkaan tarpeita eri vaiheissa ostopolkua. Laadukas sisällöntuotanto huomioi asiakkaan polun alkuvaiheen tietohakuineen, päätöksenteon vaiheen ja lopulta ostoksen jälkeisen vaiheen. Tällä tavalla verkkokauppaa pyörittävä yritys voi tukea asiakasta koko ostopolun ajan, mikä lisää asiakastyytyväisyyttä ja johtaa suurempaan asiakasuskollisuuteen.

    Kaiken kaikkiaan sisällöntuotanto on keskeinen osa digitaalista markkinointia ja sen merkitys tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa, kun asiakkaat etsivät yhä enemmän laadukasta, informatiivista ja personoitua sisältöä verkosta. Verkkokaupan kontekstissa laadukas sisällöntuotanto on elintärkeää yrityksen menestyksen kannalta.

    Sähköpostimarkkinointi

    Sähköpostimarkkinointi on verkkokaupan markkinoinnin keskeinen kanava, joka auttaa yrityksiä ylläpitämään ja syventämään suhteita asiakkaisiinsa, lisäämään asiakasuskollisuutta ja tuottamaan hyvin kustannustehokasta myyntiä. Tehokkaasti toteutettu sähköpostimarkkinointi tarjoaa arvokasta lisäarvoa, joka on kohdennettua ja personoitua vastaamaan asiakkaiden tarpeita ja mielenkiinnon kohteita.

    Yksi sähköpostimarkkinoinnin suurimmista eduista on sen kyky tarjota erittäin kohdennettua ja relevanttia sisältöä. Verkkokauppiaat voivat hyödyntää asiakkaidensa ostohistoriaa, käyttäytymistä verkkosivuilla ja muita tietoja luodakseen personoituja sähköposteja, jotka vastaavat asiakkaiden erityisiä tarpeita ja kiinnostuksen kohteita. Tämän avulla kehitetään asiakaskokemusta, syvennetään asiakassuhdetta ja lisätään asiakkaan koko elinkaaren aikana tuottamaa arvoa.

    Sähköpostimarkkinointi on myös tehokas keino ohjata liikennettä verkkokauppaan ja tuottamaan myyntiä. Erilaiset kampanjat, kuten alennuskoodit, tuotelanseeraukset tai kausiluonteiset myyntitapahtumat, voidaan viestiä suoraan asiakkaiden sähköpostiin, mikä kannustaa heitä vierailemaan verkkokaupassa ja suorittamaan ostotapahtumia.

    Lisäksi sähköpostimarkkinoinnilla muistutetaan asiakkaita omasta olemassaolostaan ja siksi se on tärkeä kanava asiakasuskollisuuden rakentamisessa. Säännöllinen kommunikointi, arvokkaan sisällön jakaminen ja asiakkaan arvon osoittaminen vahvistavat asiakkaan suhdetta yritykseen, mikä puolestaan lisää asiakkaan sitoutumista ja uskollisuutta.

    Tärkeää on myös huomioida, että sähköpostimarkkinointi on käytännössä ilmainen markkinointikanava. Parhaimmat sähköpostimarkkinointialustat perivät tieytyn marginaalisen kuukausimaksun palveluiden käytöstä, mutta isossa kuvassa sähköpostimarkkinointi on äärettömän kustannustehokas markkinointimuoto. Sähköpostimarkkinoinnin yleisö on myös lämmintä yleisö, ihmisiä ketkä ovat valinneet, että heille saa lähettää sähköpostimarkkinointia, mikä tekee tästä yleisöstä hyvin potentiaalisen verkkokaupan konversiomarkkinoinnin kannalta. 

    GDPR-säännösten mukaan sähköpostimarkkinointia saa toteuttaa vain henkilöille ketkä ovat antaneet siihen luvan. Lupa voidaan antaa esimerkiksi uutiskirjeen tilauksen, tuotteen ostamisen tai rekisteröitymisen yhteydessä. Luvan pitää olla selkeä, tietoinen ja vapaaehtoinen. Sähköpostimarkkinointi mielletään usein väärin tehtynä spämminä ja siksi onkin äärettömän tärkeätä, että sähköpostimarkkinointia toteutetaan suunnitelmallisesti ja personoidusti. Tehokkaasti toteutettuna sähköpostimarkkinointi parantaa asiakaskokemusta, tuottaa myyntiä ja rakentaa pitkäaikaisia, kestäviä asiakassuhteita.

    Osa 3. Analytiikka ja seuranta kuntoon oikeilla mittareilla

    Verkkokaupan maailma on dynaaminen ja nopeasti muuttuva, jossa pienetkin virheet tai viivästykset voivat johtaa merkittäviin menetyksiin. Jotta voidaan optimoida tuloksia ja varmistaa menestys, on tärkeätä ymmärtää, kuinka verkkokauppa suoriutuu, mihin asiakkaiden huomio keskittyy, ja mitä he todella haluavat. Tämä tieto saadaan aikaan luotettavilla mittareilla ja jatkuvalla analytiikalla.

    Miksi analytiikka ja seuranta ovat tärkeitä verkkokaupalle?

    Yksi analytiikan ja seurannan merkittävimmistä eduista on kyky tehdä dataan perustuvia päätöksiä. Sen sijaan, että tukeuduttaisiin arvailuun tai oletuksiin, voidaan käyttää reaalimaailman dataa toiminnan ohjaamiseen. Analytiikka paljastaa, mitkä tuotteet myyvät parhaiten, mitkä markkinointistrategiat toimivat, kuinka asiakkaat navigoivat verkkopalveussa ja paljon muuta.

    Analytiikan avulla voidaan myös tunnistaa mahdolliset ongelmat aikaisessa vaiheessa. Esimerkiksi jos tietty sivu kaupassa aiheuttaa korkean poistumisprosentin, se voidaan havaita ja korjata nopeasti. Samoin, jos tietty mainoskampanja ei tuota odotettua tulosta, voidaan strategiaa säätää sen mukaan.

    Analytiikan mittarit

    Analytiikan ja seurannan tehokkuutta voidaan mitata, niin sanottujen KPI:n (Key Performance Indicators), avulla. Verkkokaupan yhteydessä seuraavat mittarit ovat erityisen hyödyllisiä:

    Konversioprosentti:

    Kuinka suuri osa sivuston kävijöistä tekee ostoksen? Tämä on yksi tärkeimmistä mittareista verkkokaupassa. Konversioprosentti auttaa määrittämään markkinointistrategioiden tehokkuuden ja sivuston käytettävyyden.

    Uusien vs. palaavien asiakkaiden suhde:

    Tämä mittari auttaa ymmärtämään asiakasuskollisuutta ja markkinointitoimien tehokkuutta.

    Ostoskorin keskimääräinen arvo:

    Tämä mittari kuvastaa kuinka paljon rahaa asiakkaat keskimäärin käyttävät yhdellä ostoskerralla. Se auttaa suunnittelemaan tuotetarjontaa ja hinnoittelustrategioita.

    Poistumisprosentti:

    Kuinka suuri osa kävijöistä poistuvat sivustolta tietyn sivun jälkeen? Korkea poistumisprosentti voi viitata ongelmiin verkkokaupan sisällössä tai käytettävyydessä.

    Analytiikan ja seurannan työkalut

    Verkkokaupan analytiikkaan ja seurantaan on olemassa useita työkaluja. Google Analytics on suosituin ja yleisin ja tarjoaa kattavan katsauksen sivuston suorituskykyyn, kävijöiden demografiaan ja käyttäytymiseen. Googlen palveluna se on myös yhteensopiva Google Ads -palvelun kanssa, mikä helpottaa mainonnan tehostamista ja seurantaa.

    Hotjar on toinen hyödyllinen työkalu, joka tarjoaa tarkempaa tietoa käyttäjien toiminnasta sivustolla. Hotjarin avulla voidaan seurata käyttäjien liikkeitä ja klikkauksia sekä luoda lämpökarttoja, joiden avulla voidaan ymmärtää, mitkä sivun osat kiinnostavat käyttäjiä eniten ja mitkä toiminnot aiheuttavat korkeita poistumisprosentteja. 

    Analytiikan ja seurannan parhaat käytännöt

    On tärkeätä muistaa, että analytiikka ja seuranta vaativat jatkuvaa huomiota ja päivitystä, koska markkinat ja asiakaskäyttäytyminen muuttuu jatkuvasti. Tässä muutamia parhaita käytäntöjä analytiikan maailmassa:

    Aseta selkeät tavoitteet:

    Jotta analytiikka ja seuranta olisivat tehokkaita, on tärkeätä tietää, mitä halutaan mitata. Määrittele siis selkeät ja saavutettavat tavoitteet yrityksellesi ja mittaa niiden suorituskykyä reaaliaikaisesti.

    Käytä segmentointia:

    Kaikki kävijät eivät ole samanlaisia. Segmentoinnin avulla voit jakaa asiakkaasi eri ryhmiin esimerkiksi demografian, käyttäytymisen tai ostoaktiivisuuden perusteella. Tämä auttaa ymmärtämään eri asiakasryhmien tarpeita ja käyttäytymistä paremmin.

    Testaa ja optimoi:

    Analytiikka tarjoaa dataa, mutta todellinen hyöty saadaan, kun tätä tietoa käytetään sivuston ja markkinoinnin optimointiin. Tee A/B-testausta eri elementteihin, kuten otsikoihin, tuotekuviin ja hintoihin. Testaa ja optimoi niitä saadun datan perusteella perusteella.

    Analytiikka ja seuranta ovat verkkokaupan menestyksen avaimia. Kun mittarit, työkalut ja käytännöt on valittu huolellisesti, voidaan niiden avulla tehdä faktoihin perustuvia päätöksiä, joilla on suuri vaikutus yrityksen tuloksiin. On tärkeätä muistaa, että analytiikka ja seuranta ovat jatkuvia prosesseja, jotka vaativat säännöllistä arviointia ja säätämistä. Mutta kun prosessit saadaan rakennettua oikeanlaisiksi,  tarjoavat ne erinomaisen mahdollisuuden parantaa verkkokaupan suorituskykyä ja näin ollen saavuttaa etukäteen määritetyt tavoitteet.

    Osa 4. Mainosmuotojen monipuolinen hyödyntäminen

    Digitaaliset markkinointikanavat kehittyvät kovaa tahtia ja kehityksen myötä myös mainosmuotojen kirjo on laajentunut huomattavasti. Tämä tarkoittaa sitä, että tänä päivänä mainostajilla on käytössään enemmän kanavia ja työkaluja kuin koskaan aikaisemmin. Verkkokauppiaan kannalta uudet mainosmuodot mahdollistavat uusia tapoja mainostaa verkkokaupan tuotteita ja näin ollen erottua kilpailijoista. 

    Miksi mainosmuotojen monipuolisuus on tärkeää verkkokaupalle?

    Mainosmuotojen monipuolinen hyödyntäminen on välttämätöntä monestakin syystä. Ensinnäkin mainosmuotojen monipuolisuus mahdollistaa laajan yleisön tavoittamisen ostopolun eri vaiheissa. Eri mainosmuodoilla on omat etunsa ja tarkoituksensa ja siitä syystä onkin välttämätöntä, että mainostaja ymmärtää kenelle mainontaa halutaan näyttää. Esimerkiksi verkkokaupan tuoteluettelon mainonta on todella tehokasta yleisölle joka on jo vieraillut verkkokaupassa ja esimerkiksi lisännyt tuotteen ostoskoriin. Samanlainen tuoteluettelomainonta ei taas todennäköisesti ole kovin tehokasta tai kiinnostavaa niin sanotulle kylmälle yleisölle, joka ei ole koskaan aiemmin vieraillut kyseisessä verkkokaupassa. 

    Lisäksi mainosmuotoja valittaessa on tärkeätä ymmärtää mitä kyseisellä mainoksella halutaan saavuttaa. Verkkokauppiaan pääkonversiotavoite on tietenkin myynnin edistäminen, mutta harva asiakas ostaa heti ensimmäisen mainoksen nähtyään ja siksi on tärkeätä määritellä ostopolulle pienempiä välitavoitteita, eli niin sanottuja mikrokonversioita. Mikrokonversioita ovat esimerkiksi verkkosivuvierailut, ostoskorin lisäämiset ja mainokseen sitoutumiset. Mainosmuotoina esimerkiksi videot tai animaatiot ovat erinomaisia tietoisuuden herättämisessä ja mikrokonversioiden saavuttamisessa, mutta eivät kovin hyviä ostoon tähtäävässä konversiomainonnassa.

    Erilaiset mainosmuodot ja niiden hyödyntäminen

    Seuraavassa on joitakin yleisimpiä digitaalisia mainosmuotoja, joita verkkokauppojen tulisi mainonnassaan hyödyntää:

    Hakukoneiden mainosmuodot: 

    Google Ads ja muut hakukonemainonta-alustat tarjoavat tehokkaita työkaluja tavoittamaan asiakkaita, jotka aktiivisesti etsivät verkkokaupan tarjoavia tuotteita. 

    Google Hakusanamainonta:

    Google Hakusanamainonta on yksi suosituimmista ja tehokkaimmista mainosmuodoista, erityisesti käyttäjille, jotka aktiivisesti etsivät tiettyjä tuotteita tai palveluita.

    Google Sales Performance Max:

    Paremmin tunnettu PMax, on hyvin pitkälti tekoälyyn ja automaation pohjautuva mainosmuoto, joka hyödyntää Googlen kaikkia mainosverkostoja monipuolisesti. Verkkokauppiaalle PMax mahdollistaa niin sanotun tuoteluettelomainonnan (entinen Smart Shopping), joka on äärettömän tehokas verkkokaupan konversiomainonnassa. PMax mainontaa ei kuitenkaan kannata täysin luovuttaa tekoälyn ja automaatioiden käsiin, vaan täyden tehon kyseisestä mainosmuodosta saa irti, kun tekoälylle luodaan tarkat ohjeet esimerkiksi hakutermien ja kohdennuksien suhteen. 

    Google Display:

    Google Display Network (GDN) on Googlen tarjoama mainosverkosto, joka tavoittaa yli 90% internetin käyttäjistä maailmanlaajuisesti. Google Display toimii periaatteessa samoin kuin Google Hakusanamainonta, mutta sen sijaan, että mainokset näkyisivät ainoastaan hakutuloksissa, ne voivat näkyä mainosbannereina myös niin sanotulle kylmälle yleisölle. Verkkokauppiaille Google Display mahdollistaa laajan näkyvyyden kustannustehokkaasti sekä parhaimmillaan myös tarkasti kohdennettavan konversiomainonnan. 

    Google Discovery:

    Google Discovery mainonta on Googlen mainosmuoto, joka tavoittaa käyttäjät heidän henkilökohtaisissa Google-kanavissa, kuten Gmailissa, YouTubessa, Google Mapsissa ja Google Discover -uutisvirrassa. Mainokset ovat responsiivisia ja suunniteltu sulautumaan luontevasti näytettävään sisältöön.

    Discovery-mainonta on erittäin tehokas tapa tavoittaa käyttäjiä oikeassa hetkessä ja oikeassa paikassa, kun he ovat kiinnostuneita tietystä aiheesta tai ovat tekemässä ostopäätöstä. Mainokset näkyvät käyttäjille juuri silloin, kun he ovat aktiivisesti etsimässä tietoa tai tuotteita verkosta.

    YouTube:

    YouTube-mainonta on videomainontaa joka koostuu useista eri mainosmuodoista, kuten pre-roll-mainoksista ja in-stream-mainoksista. YouTube-mainonnalla voidaan kohdentaa näkyvyyttä tarkasti esimerkiksi tiettyjen YouTube-kanavien ja hakutermien mukaan, ja täten saavuttaa suuria näyttökertoja hyvin kustannustehokkaasti. 

    Ohjelmallinen ostaminen ja natiivimainonta: 

    Adform:

    Adform on yksi tunnetuimmista ohjelmallisen ostamisen alustoista, joka tarjoaa mainostajille monipuolisia ratkaisuja digitaaliseen mainontaan. Adformin ohjelmallisen ostamisen alusta mahdollistaa mainosten ostamisen automaattisesti ja reaaliajassa eri mainosverkoissa.

    Adformin avulla mainostaja voi kohdentaa mainoksiaan erittäin tarkasti käyttämällä erilaisia kohdentamismahdollisuuksia, kuten sijaintia, demografiaa, käyttäytymismalleja ja kiinnostuksenkohteita. Adform-mainonnassa voidaan myös hyödyntää DMP (Data Management Platform) -yleisöjä, jossa mainonnan kohdeyleisö ja kohdennus perustuu ostettuun evästedataan. 

    Readpeek:

    Readpeak on suomalainen ohjelmallisen ostamisen alusta, joka on kehitetty erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka haluavat tehdä digitaalista mainontaa laajasti ja kustannustehokkaasti.

    Readpeakin avulla mainostaja voi ostaa mainosnäkyvyyttä eri mainosverkoista ja yksittäisiltä verkkosivustoilta. Readpeak mahdollistaa tarkan kohdentamisen erilaisten kriteerien, kuten maantieteellisen sijainnin, demografisten tietojen ja käyttäytymisen perusteella.

    Natiivimainonta:

    Natiivimainonta on mainosmuoto, joka on suunniteltu sulautumaan saumattomasti ympäröivään sisältöön ja tarjoamaan käyttäjälle luontevan kokemuksen. Natiivimainonta eroaa muusta bannerimainonnasta, sillä että se pyrkii tarjoamaan käyttäjille lisäarvoa kerronnalliseen tyyliin, kuten verkkoartikkeleita hyödyntäen.

    Natiivimainonta sulautuu äärettömän hyvin sen ympäröivään sisältöön, välillä jopa niin hyvin, että kuluttaja ei välttämättä tiedosta, että kyseessä on mainos. Tästä syystä onkin tärkeätä, että natiivimainonta aina merkitään selkeästi mainokseksi, jotta eettinen markkinointi varmistuu. 

    Somemainonta 

    Meta-mainosmuodot:

    Still-kuvat:

    Still-kuvamainokset ovat yksinkertaisia yksittäisiä feed- tai storymuotoisia mainoskuvia. Kuvissa voidaan hyödyntää otsikkoa tai lyhyttä tekstiä, tai sitten pelkästään kuvaelementtiä. Mainosmuotona still-kuvat ovat tehokkaita herättämään kiinnostusta ja niitä voidaan hyödyntää sekä ostopolun alkupäässä että konversiomainonnassa. 

    Videot ja animaatiot:

    Video- ja animaatiomainokset ovat dynaamisia ja interaktiivisia, ja ne usein herättävät huomattavasti enemmän huomiota kuin staattiset kuvat. Ne ovat erityisen tehokkaita tarinan kertomisessa tai tuotteen tai palvelun ominaisuuksien esittelyssä. 

    Dynaaminen tuoteluettelomainonta:

    Dynaaminen tuoteluettelomainonta on erittäin tehokas mainonsmuoto verkkokauppojen mainonnassa. Dynaamiset tuoteluettelomainokset näyttävät responsiivisesti eri tuotteita eri ihmisille. Responsiivisuus perustuu verkkokauppa-käyttäjän eväste- tai somekäyttäytymishistoriaan. Tuoteluettelomainonnan suurimpia hyötyjä responsiivisuuden lisäksi on, että mainonnassa näkyvät tuotekuvat ohjaavat suoraan verkkokaupan tuotekortille. 

    Kokoelmamainokset:

    Kokoelmamainokset ovat interaktiivisia mainoksia, joissa yhdistyy sekä brändi- että konversiomainonta. Kokoelmamainokset voivat sisältää useita tuotekuvia, videoita ja tekstejä. Käyttäjät voivat selata kokoelmaa ja klikata tiettyjä kohteita saadakseen lisätietoja tuotteesta tai siirtyä suoraan verkkokaupan tuotekortille.

    Dynaamiset variaatiomainokset:

    Dynaamiset variaatiomainokset toimivat myös responsiivisesti ja mahdollistavat mainostajalle erinomaiset työkalut eri sisältöjen testaukselle. Mainostaja voi yhdessä variaatiomainoksessa hyödyntää jopa kymmentä eri kuvaa / videota, viittä eri otsikkoa, tekstiä ja kuvausta sekä useampaa call-to-action -painiketta.

    Manuaaliset tuotekarusellit:

    Kuten nimestä voi päätellä manuaaliset tuotekarusellit ovat käsintehtyjä tuotekaruselleja joihin voi valita jopa kymmenen karusellikorttia. Manuaalinen tuotekaruselli mahdollistaa useiden eri tuotteiden tai palveluiden esittelyn yhdessä mainoksessa. Käyttäjä voi selata näitä kuvia tai videoita nuolella tai pyyhkäisemällä sivulle. Jokaiselle tuotteelle voidaan määrittää oma otsikko, kuvaus ja linkki, joka johtaa suoraan tuotteen ostosivulle.

    TikTok-mainosmuodot:

    In-Feed Ads:

    In-Feed-mainokset näkyvät käyttäjien ”For You” -sivulla eli käyttäjien pääuutissyötteessä. In-Feed-mainokset ovat jopa 60 sekunnin mittaisia videoita, jotka voivat sisältää ääntä ja liikkuvaa kuvaa sekä call-to-action -kehotuksen.

    Spark Ads:

    TikTok Spark Ads on mainosmuoto, joka antaa mainostajille mahdollisuuden hyödyntää orgaanista sisältöä TikTokissa luodessaan mainoskampanjoitaan. Toisin sanoen, mainostajat voivat valita olemassa olevia TikTok-videoita – joko omiaan tai muiden käyttäjien luomia – ja käyttää niitä osana mainoskampanjaansa. Spark Ads -mainosten avulla mainostajat voivat sitouttaa käyttäjiä paremmin, sillä ne hyödyntävät jo suosittuja, orgaanisia TikTok-videoita. Tämä voi auttaa lisäämään brändin tunnettuutta ja sitoutumista.

    Käytännössä mainostaja voi esimerkiksi löytää suositun sisällöntuottajan tekemän videon, joka sopii brändin imagoon ja kampanjaan, ja ottaa yhteyttä sisällöntuottajaan saadakseen luvan käyttää videota mainoskampanjassa. Tämä tekee Spark Ads -mainosmuodosta ainutlaatuisen ja erittäin tehokkaan tavan hyödyntää jo olemassa olevaa, laadukasta ja toimivaa sisältöä mainonnassaan.

    Brand Takeover:

    Brand Takeover on mainosmuoto, joka näkyy heti, kun käyttäjä avaa TikTok-sovelluksen. Mainos voi olla kolmen sekunnin pituinen still-kuva tai viiden sekunnin pituinen video. Tämä mainosmuoto on erityisen tehokas brändin näkyvyyden kasvattamisessa, sillä se tavoittaa suuren yleisön hyvin lyhyessä ajassa.

    TopView:

    TopView -mainosmuoto on mainoksena samanlainen kuin Brand Takeover, mutta se antaa mainostajille enemmän tilaa luovuudelle ja tarinoinnille, sillä se voi olla jopa 60 sekuntia pitkä. TopView-mainos näkyy myös heti, kun sovellus avataan.

    Branded Hashtag Challenge:

    Branded Hashtag Challenge on yksi TikTokin ainutlaatuisimmista mainosmuodoista. Tässä mainosmuodossa brändit luovat haasteen, joka rohkaisee käyttäjiä luomaan ja jakamaan sisältöä käyttäen tiettyä hashtagia. Tämä on tehokas tapa lisätä brändin näkyvyyttä ja sitouttaa yleisöä.

    Branded Effects:

    Branded Effects on mainosmuoto, jossa brändit voivat luoda omia filttereitä, tehosteita tai animaatioita, jotka käyttäjät voivat sitten käyttää omien videoidensa luomisessa. Tämä mainosmuoto voi auttaa lisäämään brändin näkyvyyttä ja käyttäjien sitoutumista hauskalla ja interaktiivisella tavalla.

    Video Shopping Ads:

    Video Shopping Ads toimii samalla tavalla kuin Metassa tai Googlessa verkkokaupan tuoteluettelon avulla. Video Shopping Ads – mainokset mahdollistavat tuotteiden ostamisen suoraan TikTok-mainoksien kautta.  

    TikTok-mainonta on nostanut päätään ja on nykypäivänä monen verkkokaupan tärkein markkinointikanava.

    Osa 5. Yhteenveto

     Verkkokaupan menestyksekäs markkinointi digimaailmassa on monimutkaista, monipuolista, mutta myös täysin mahdollista. Olemme oppaassamme pyrkineet tuomaan esiin tärkeimpiä osa-alueita joihin verkkokaupan markkinoijan tulisi keskittää huomionsa. Jokaisen meidän aika on rajallista ja koska verkkokauppiaan työpöydällä on paljon muutakin kuin verkkokaupan markkinoinnista huolehtiminen, haluamme tässä artikkelin yhteenvedossa korostaa tärkeimpiä menestyksen avaimia verkkokaupan markkinoinnissa.

    1. Ymmärrä kohdeyleisösi:

    Keskeinen tekijä menestyksekkäässä markkinoinnissa on syvä ymmärrys kohdeyleisöstäsi. Tee kattava kohderyhmätutkimus ja hyödynnä saatavilla olevaa dataa ymmärtääksesi heidän tarpeensa, mieltymyksensä ja ostokäyttäytymisensä. Tämä auttaa sinua räätälöimään markkinointiviestisi sopivaksi ja tavoittamaan oikeat asiakkaat oikeanlaisella viestinnällä.

    2.Kohdenna markkinointisi oikeisiin kanaviin:

    Monikanavamarkkinointi on avain menestyksekkääseen markkinointiin, mutta ilman tarkkaa ymmärrystä markkinointikanavien eri hyödyistä tai puute kohdeyleisön ymmärryksestä, voi verkkokaupan markkinoijan paras ratkaisu olla keskittyminen vain muutamiin eri mainoskanaviin. 

    3. Luo lisäarvoa tuottavaa sisältöä:

    Sisältömarkkinointi on erottuva tekijä verkkokaupan markkinoinnissa. Tuota laadukasta, hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä, joka houkuttelee ja sitouttaa kävijöitä. Osoita sisällöntuotannolla miten verkkokauppasi tuotteet luovat lisäarvoa, ratkaisevat arjen ongelmia tai herättävät tunteita. 

    4. Seuraa ja analysoi tuloksia:

    Olennaisinta on seurata markkinointitoimenpiteidesi tuloksia ja analysoida niitä oikeilla mittareilla. Seuraa verkkoliikennettä, konversioita, sivuston sitoutumista ja muita merkittäviä mittareita. Näin voit tunnistaa onnistumiset sekä pullonkaulat ja datan avulla optimoida markkinointistrategiaasi jatkuvasti parempien tulosten saavuttamiseksi.

    5. Opi ja kehity jatkuvasti:

    Verkkokaupan markkinointi on jatkuvaa oppimista ja kehittymistä. Pidä silmät ja korvat avoinna uusille trendeille, tekniikoille ja markkinointikanaville. Ole valmis sopeutumaan ja kokeilemaan uusia ideoita. Pysy ajan tasalla alasi kehityksestä ja jatka itsesi kehittämistä markkinoijana.

    Bonus vinkki: 

    Ulkoista markkinointisi:

    Jokaisen verkkokauppiaan tulisi ainakin pintapuolin ymmärtää verkkokauppa-asiakkaidensa ostopolun ja sen miten verkkokauppaa tulisi markkinoida, mutta kaikkea ei tarvitse osata itse. Suomi on täynnä osaavia digitoimistoja ja digimarkkinointiammattilaisia, kenelle markkinoinnin voi jopa kokonaan ulkoistaa. Sijoitus osaavaan digiammattilaiseen maksaa parhaimmillaan itsensä takaisin jopa muutamassa kuukaudessa. 

    Haluaisitko keskustella lisää digimarkkinoinnista tai onko harkinnassasi verkkokaupan markkinoinnin ulkoistaminen? Ota yhteyttä! Auditoimme veloituksetta Woocommerce tai Shopify verkkokauppasi, mainostilisi sekä tarkistamme, että analytiikkasi toimii moitteettomasti.