Google-markkinointi on laajasti käytetty termi digimarkkinoinnissa, mutta sen merkitys ei ole täysin vakiintunut. Artikkelissa kerromme, mitä kaikkea Google-markkinointi kattaa ja miten yritys voi kasvattaa näkyvyyttään Googlen palveluissa.
Sisällysluettelo
Google-markkinoinnin avulla yritys voi saada arvokasta näkyvyyttä Googlen eri kanavissa.
Termi on laajasti käytetty digimarkkinoinnin alalla, mutta sen merkitys ei ole täysin vakiintunut. Tässä artikkelissa kerromme, mitä Google-markkinointi tarkoittaa ja miten sitä voi tehdä onnistuneesti.
Mitä on Google-markkinointi?
Google-markkinointi tarkoittaa yrityksen näkyvyyden parantamista Googlessa. Google-markkinointi voidaan jakaa kahteen osa-alueeseen: hakukoneoptimointiin ja hakusanamainontaan.
- Hakukoneoptimointi (SEO) tarkoittaa näkyvyyden parantamista hakukoneiden – joista Google on merkittävin – orgaanisissa eli maksuttomissa hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, jonka tuloksia mitataan pitkässä juoksussa. Tekoälyoptimointi on yksi hakukoneoptimoinnin osa-alue.
- Hakusanamainonta tai Google-mainonta tarkoittaa puolestaan maksettua digitaalista mainontaa Googlessa ja muissa hakukoneissa. Tällä viitataan Google Ads -alustalla tehtäviin mainoskampanjoihin, joita voidaan näyttää Googlen tarjoamilla palvelualustoilla tai kumppanuussivustoilla. Hakusanamainonta voidaan kohdentaa tarkasti tietylle yleisölle: sen avulla voidaan tavoittaa oikeat ihmiset oikeaan aikaan. Näin yrityksesi näkyy juuri silloin, kun asiakkaasi etsivät tuotteitasi tai palveluitasi.
Hakukoneoptimointi – Google-markkinoinnin pitkä peli
Hakukoneoptimoinnin maailma on jatkuvassa muutoksessa, kun Google päivittää algortimejään. Seuraavat periaatteet muodostavat kuitenkin Google-optimoinnin kivijalan:
- Tuota laadukasta sisältöä, joka palvelee käyttäjän tarpeita.
- Varmista, että verkkosivustosi tarjoaa erinomaisen käyttäjäkokemuksen.
- Pidä huolta sivustosi teknisestä suorituskyvystä.
- Pyri lisäämään sivustosi luotettavuutta hankkimalla laadukkaita linkkejä ja sivustosi ulkopuolisia brändimainintoja.
Hakukoneoptimointi saattaa kuulostaa tekniseltä, mutta viime kädessä sen tarkoitus on palvella ihmiskäyttäjiä. Mitä paremmin sivusto ja luomasi sisältö vastaavat käyttäjien hakuaikeeseen, sitä helpommin ihmiset löytävät sivustollesi.
Hakukonenäkyvyyden rakentaminen on pitkä peli, jossa on harvoin tarjolla pikavoittoja. Kokonaisvaltainen optimointi jaetaan perinteisesti kolmeen osa-alueeseen:
- on-page SEO eli sivustolla tapahtuva optimointi, kuten sisällön tuottaminen ja päivittäminen
- off-page SEO eli sivuston ulkopuolella tapahtuva optimointi, kuten linkkien hankkiminen
- tekninen SEO eli sivuston teknisen toimintakyvyn ylläpito, kuten sivuston riittävä latausnopeus.
"Google-mainonta tuo yritykselle näkyvyyttä heti, kun mainoksia aletaan näyttää."
Google-mainonta – nopeita tuloksia erilaisten kampanjamuotojen avulla
Toisin kuin hakukoneoptimointi, Google-mainonta tuo yritykselle näkyvyyttä heti, kun mainoksia aletaan näyttää.
Google-mainonnassa keskeinen termi on kampanja. Google tarjoaa erilaisia kampanjamuotoja, joiden avulla yritykset voivat maksimoida näkyvyyttään hakukoneissa. Kampanjamuodot ovat
- Google-hakusanamainonta (Search Ads)
- Google Shopping -mainonta
- Google Demand Gen -mainonta
- Google Sales Performance Max -mainonta
- Google Display -mainonta
- YouTube-mainonta.
Kampanjamuodot eroavat toisistaan, mutta kaikkien perimmäinen tarkoitus on luoda tietoisuutta, herättää kiinnostusta tuotteista ja palveluista, kerätä liidejä tai luoda konversioita, kuten ostotapahtumia. Seuraavaksi käymme läpi eri kampanjamuodot tarkemmin.
Google-hakusanamainonta on tehokasta ja kohdennettua markkinointia
Google-hakusanamainonta eli Search Ads tarkoittaa Googlen hakutulossivulla olevia maksettuja mainoksia. Ne näkyvät, kun käyttäjä tekee tiettyjä hakuja Googlen hakukoneessa.
Googlen hakusanamainontaa tekevä markkinoija voi tarkasti määrittää, millaisilla hakutermeillä tuotteita näytetään. Hakusanamainonnan vahvuus piilee juuri tässä: voit saada potentiaaliset asiakkaat tietoisiksi tuotteista juuri silloin, kun he niitä hakevat.
Hakusanamainonnassa maksat vain klikeistä (eli siitä, kun vierailija painaa maksetusta mainoksesta), minkä vuoksi se on erittäin kustannustehokasta. On kuitenkin syytä muistaa, että suositut hakusanat ovat aina kalleimpia.

Meillä Wuohella maksettu Google-mainonta on yksi suosituimmista palveluistamme.
Google Shopping -mainonta sopii hyvin verkkokaupoille
Google Shopping -mainonta on verkkokaupoille tarkoitettu mainosmuoto, joka mahdollistaa tuotteiden esittelyn Googlen hakutulossivuilla ja Google Shopping -palvelussa. Mainokset näkyvät Google-haun yläosassa tai oikealla puolella olevassa mainoslohkossa.
Hakusanamainontaan verrattuna Shopping-mainonta on visuaalisempaa. Siksi se sopiikin erityisen hyvin verkkokaupoille, joiden toiminnan keskiössä ovat myytävät tuotteet. Googlesta tuotteita etsivä asiakas näkee suoraan hakusanaan liittyviä tuotteita, mikä helpottaa ostamista ja päätöksentekoa.


Esimerkki Google Shopping -mainonnasta hakusanalla “pöytä”.
Google Demand Gen on ostopolun alun mainontaa
Demand Gen on ostopolun alkupään mainontaa, jonka pääasiallinen tavoite on luoda tietoisuutta ja herättää kiinnostusta ja kysyntää.
Demand Gen -kampanjat ovat esillä Googlen ja YouTuben visuaalisissa media-alustoissa, kuten YouTube Shorts -palvelussa, YouTuben in-feedissä, Discoverissa ja Gmailissa. Työkalu mahdollistaa yleisön houkuttelemisen erilaisilla mainosformaateilla, kuten lyhytvideoilla, karuselleilla ja erikokoisilla kuvilla. Kaikkea asettelua ja sijoittelua ei tarvitse hoitaa itse, sillä Googlen tekoäly pystyy luomaan yhdistelmän räätälöityjä vaikuttavia kuvia, viestejä ja viestin sijoitteluja.
Tässä kampanjatyypissä tärkeintä eivät ole hakusanat vaan yleisön segmentointi, jota voi vauhdittaa tekoälyn avulla. Yksi tapa on luoda olemassa olevasta datasta peiliyleisö, jota tekoäly rikastaa lisäämällä siihen samaan segmenttiin kuuluvia vastaanottajia. Peiliyleisö tai lookalike-segmentti auttaa löytämään sellaisia uusia asiakkaita, jotka eivät vielä tunne brändiäsi.
Tässä strategiassa on tärkeää olla selvät sävelet siitä, kenelle kampanjoita halutaan kohdentaa, sillä lopullisena tavoitteena on luoda konversioihin johtavaa näkyvyyttä
Google Sales Performance Max on ostopolun lopun mainontaa
Sales Performance Max (Pmax) on nimensä mukaisesti ostopolun loppupään mainontaa tai konversiomainontaa, jolla pyritään saamaan ostotapahtumia tai muita konversioita (liidejä/ yhteydenottoja).
Demand Gen ja Pmax hyödyntävät samoja mainosmuotoja, mutta niiden tavoitteet ovat erilaisia. PMax -mainokset hyödyntävät koko Googlen mainosverkostoa, kuten Google-hakua, Display-mainontaa, YouTube-mainontaa ja Google Mapsia. Näin ollen mainostajat voivat tavoittaa asiakkaitaan useissa eri kanavissa ja laitteissa.
PMax hyödyntää Googlen koneoppimista ja automaatiota mainonnan suorituskyvyn parantamiseksi sekä tekoälyä mainosten kohdentamiseksi. Tekoälylle täytyy kertoa mainonnan tavoitteet, minkä jälkeen se pääsee oppimaan ja tekemään dataan perustuvia päätöksiä.
Kun PMaxille antaa käyttöön brändin kuvia, videoita ja tekstejä, se alkaa yhdistelemään sisältöjä automaattisesti tekoälyn parhaan näkemyksen mukaan. Tekoälyn tekemissä päätöksissä piilee kuitenkin tiettyjä riskejä, joten kampanjoita kannattaa pitää silmällä valppaasti.
Google Display -mainonta tavoittaa yli 90 % internetkäyttäjistä
Google Display-mainonta on bannerimainontaa, joka näkyy Googlen Display-verkostossa eli yhtiön kanssa yhteistyötä tekevillä verkkosivustoilla. Verkosto kattaa yli kaksi miljoonaa sivustoa ja tavoittaa yli 90 % internetin käyttäjistä.
Bannerimainonta on tehokas tapa herättää huomiota ja kasvattaa verkkosivun liikennettä. Houkuttelevilla ja kohdennetuilla mainoksilla voidaan kehitää brändin tunnettuutta ja lisätä myyntiä. Teemme bannerimainontaa Google Displayn välityksellä.
Google Display -verkoston avulla mainostaja voi kohdentaa mainoksiaan tarkasti erilaisten kriteereiden perusteella, joita ovat esimerkiksi demografiset tiedot, kiinnostuksen kohteet ja käyttäytyminen. Displayssa on myös mahdollista hyödyntää erilaisia mainossisältöjä, kuten kuvia, videoita ja animaatioita.
YouTube-mainontaa voi kohdentaa tarkasti
YouTube-mainonta on videomainontaa, joka koostuu useista eri mainostyypeistä, kuten pre-roll-mainoksista ja in-stream-mainoksista. YouTube-mainonnalla voidaan kohdentaa näkyvyyttä tarkasti esimerkiksi tiettyjen YouTube-kanavien tai hakutermien mukaan, mikä voi johtaa merkittäviin näyttökertoihin.
Videokampanjoita voi näyttää YouTuben lisäksi myös Googlen videokumppanien verkkosivustoilla ja sovelluksissa.
Google-mainonnan mittaaminen on elintärkeää
Google-mainonnan, kuten kaiken digimarkkinoinnin, mittaaminen on elintärkeää. Aina se ei kuitenkaan ole kovin yksiselitteistä tai helppoa.
Nykypäivänä Google-mainonnan kampanjoiden tehoa ja toimivuutta mitataan muun muassa Google Analytics 4:n ja Google Tag Managerin avulla. Näiden seuranta- ja analytiikkatyökalujen avulla voidaan tarkasti ja reaaliaikaisesti seurata, millä kampanjoilla, mainosmuodoilla ja hakutermeillä palvelut tai tuotteet löytyvät sekä miten asiakkaat verkkosivuilla käyttäytyvät.
Google-mainontaa ei kannata tehdä, jos tuloksien seuraaminen, mittaaminen ja optimoiminen ei kiinnosta. Mainontaan käytettävä raha menee todennäköisesti hukkaan, jos kampanjoita ei suunnittele, optimoi ja analysoi huolellisesti.
Sama kääntäen: jos yritys tietää tarkasti, mikä mainonnassa toimii, resursseja voidaan allokoida kustannustehokkaasti eri osa-alueille. Tämä puolestaan edistää liiketoiminnan kasvua.
Google-mainonta on tärkeä osa monikanavaista digimarkkinointia
Me Wuohella olemme erikoistuneet kokonaisvaltaiseen funneli-ajattelutavan mukaiseen Google-mainontaan, jonka toteutuksessa huomioimme ostopolun eri vaiheet ja valitsemme mainosmuodot niiden mukaan. Näin voimme varmistaa, että markkinointibudjetti käytetään tehokkaasti ja asiakkaan tavoitteet huomioiden.

Hakusanamainonta yhdistyy soljuvasti yrityksen markkinointistrategiaan meidän G.O.A.T. Funnelia hyödyntämällä.
Funnelin G-vaiheessa Display-, Discovery-, YouTube- ja PMax-mainonnalla luodaan tietoisuutta ja herätetään kiinnostusta asiakkaan tuotteita ja palveluita kohtaan. Jotta käyttäjä saadaan klikkaamaan mainosta, hänelle täytyy pystyä luomaan lisäarvoa. Tässä sisällöntuotannolla on tärkeä rooli. Lisäarvoa tuotetaan funnelin yläpään mainonnalla hyödyntämällä samoja mainosmuotoja kuin G-vaiheessa.
Kun olemme onnistuneesti jääneet potentiaalisen asiakkaan mieleen, hänet täytyy saada vielä aktivoitumaan. Googlessa tämä onnistuu parhaiten Haku- ja Shopping (PMax) -mainosmuotoja avulla: tällöin asiakkaalla on jo selkeä tarve, johon hän etsii ratkaisua.
Kun olemme saaneet uitettua potentiaalisen asiakkaan haaviimme, voimme keskittyä ostopäätöksen ja valinnan vaikeuden helpottamiseen. Tähän tarkoitukseen tehokkaimmat Googlen tarjoamat mainosmuodot ovat Haku-, Shopping- ja PMax-mainosmuodot.
Googlen maailma muuttuu jatkuvasti
Digimarkkinoinnin ja Googlen muutosten perässä pysyminen vaatii jatkuvaa opiskelua ja uteliaisuutta. Puolikin vuotta on jo todella pitkä aika jatkuvasti muuttuvassa digimaailmassa.
Evästeseurannan poistumisen myötä Google-mainonnan lukujen seuranta, yleisön kohdentaminen ja mainosstrategiat muuttuivat radikaalisti. Nykyisin ei voi sokeasti luottaa siihen, että Googlen tekoäly osaa näyttää mainoksia oikealle yleisölle. Mainostajien täytyy aktiivisesti varmistaa, että verkkopalvelu ja mainostili ovat ajan tasalla.
Hyviä esimerkkejä tästä on Google Consent Mode V2, laajennetut konversiot, sekä palvelin-puoleinen seuranta (server-side-tagging). Ilman Consent Mode V2:sta Googlen markkinointidataa ei ole enää voinut kerätä Euroopassa maaliskuun 2024 jälkeen. Tämä muutos perustui Googlen tulkintaan eurooppalaisesta lainsäädännöstä.
Asiantunteva kumppani auttaa pysymään mukana Google-markkinoinnin kehityksen aallonharjalla
Kilpailijasi ovat jatkuvast valmiina nappaamaan paikkasi Googlen markkinapaikoilla, jos et pysy valppaana ja Google-markkinoinnin kehityksen aallonharjalla. Siksi on usein helpompaa palkata työhön kumppaniksi asiantunteva digitoimisto.
Kun valitset meidät Google-kumppaniksesi, voit olla varma, että yrityksesi näkyy oikeille ihmisille, oikeassa paikassa ja oikealla hetkellä!