Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Google-markkinointi – Mitä, missä, milloin?

Google-markkinointi – Mitä, missä, milloin?

Erik Back |

Tiivistelmä:

Google -markkinointi onkin jo melkoisen tuttu termi markkinoinnissa, vaikkei sen merkitys olekaan täysin vakiintunut. Tämä artikkeli esittelee sinulle, mitä Google -markkinointi, eli hakusanamainonta on ja mitä erilaisilla kampanjoilla on mahdollista tehdä. 

Sisällysluettelo

    Google -mainonta? Maksettu digitaalinen markkinointi? Hakukone sitä, hakusana tätä? Täh?

    Google -markkinointi onkin jo melkoisen tuttu termi markkinoinnissa, vaikkei sen merkitys olekaan täysin vakiintunut. Tämä artikkeli esittelee sinulle, mitä Google -markkinointi, eli hakusanamainonta on ja mitä erilaisilla kampanjoilla on mahdollista tehdä.

    Mitä on Google-markkinointi?

    Google, tuo hakukoneiden johtaja, omistaa suuren määrän näkyvyystilaa internetin ja mainosverkostojen maailmassa. Useimmiten Google -markkinoinnista puhutaan, kun viitataan Google Ads (aikaisemmin Google AdWords) -alustalla tehtäviin mainoskampanjoihin, jotka saa kansan näkyviksi Googlen tarjoamissa palvelualustoissa tai kumppanuussivustoilla. Tuttavallisemmin kyseinen termi tämän kaltaiselle maksetulle mainonnalle on hakusanamainonta. 

    Toisinaan Google -markkinoinnilla voidaan viitata myös hakukoneoptimointiin, joka tarkoittaa kuitenkin eri asiaa, sillä hakukoneoptimointi on orgaanista tekemistä, kun taas hakusanamainonta on maksettua mainontaa. Jos haluat tietää, mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa, lue oppaamme hakukoneoptimoinnista.

    Eri kampanjamuodot

    Kuinka Google -markkinointi sitten toimii? Google -markkinoinnissa keskeinen termi, joka kannattaa pistää muistiin, on kampanja. Google tarjoaa näkyvyyden saamiseksi erilaisia kampanjamuotoja. Google Adsin käyttö aloitetaan tavoitteen valitsemisella ja kampanjan luomisella. Kampanjatyyppi kannattaa valita markkinointitavoitteiden, brändistrategian ja käytettävissä olevan rahan ja ajan perusteella. 

    Näitä kyseisiä erilaisia kampanjamuotoja ovat Search Ads, Shopping, Display, Discovery, YouTube, Demand Gen ja Sale Performance Max. Vaikka kampanjointimuodoissa on eroavaisuuksia, on perimmäinen tarkoitus luoda tietoisuutta ja herättää kiinnostusta tuotteista ja palveluista, kerätä liidejä tai luoda konversioita, kuten ostotapahtumia. Keskitymme tässä artikkelissa kertomaan näiden eri kampanjamuotojen eroavaisuuksista ja käyttötarkoituksista.

    Google-hakusanamainonta 

    Google hakusanamainonta, eli Search Ads, on maksettuja mainoksia jotka näkyvät Googlen hakutulossivulla, kun käyttäjä etsii tiettyjä avainsanoja tai lauseita hyödyntäen. Hakusanamainonta mahdollistaa tarkan kohdentamisen haluttujen hakutermien mukaisesti. Googlen hakusanamainonnassa voit tarkasti määrittää ne tuotteisiisi tai palveluihisi liittyvät hakutermit, joilla haluat näkyä hakukoneissa. Siten mainoksesi näytetään vain niille ihmisille, jotka etsivät juuri sinun tarjoamaasi ratkaisua, itse määritetyillä hakusanoilla tai termeillä.

    Hakusanamainonnan vahvuus onkin juuri siinä, että voit saada juuri sinulle potentiaaliset asiakkaat tietoiseksi sinun palveluistasi juuri oikeiden hakusanojen kohdalla.  

    Hakusanamainonnassa maksat vain klikeistä (eli siitä, kun vierailija painaa maksetusta mainoksesta), mikä tekee kyseisestä mainosmuodosta erittäin kustannustehokkaan. On kuitenkin tärkeää huomioida, että yrityksen ostaessa hakusanoja mainostukseen, maksaa hakusanat ja klikkaukset sitä enemmän, mitä suositumpia hakusanat ovat.

    Meillä Wuohella maksettu Google-mainonta on yksi suosituimmista palveluistamme.

    Google Shopping -mainonta

    Google Shopping -mainonta on verkkokaupoille tarkoitettu mainosmuoto joka mahdollistaa tuotteiden esittelyn Googlen hakutulossivuilla ja Google Shopping -palvelussa. Mainokset näkyvät Google-haun yläosassa tai oikealla puolella olevassa mainoslohkossa hakusanojen perusteella. 

    Hakusanamainontaan verrattuna Shopping mainonta on siis visuaalisempaa, ja sopiikin siten hyvin verkkokauppojen käytettäväksi, kun tuotteet ovat myynnin keskiössä. Googlen hakukonetta käytettäessä, potentiaalinen asiakas näkee saman tien hakusanoihin sopivat tuotteet.

    Esimerkki Google Shopping -mainonnasta hakusanalla “pöytä”.

    Google Demand Gen -mainonta 

    Googlen kampanjointityökaluista erityisesti Demand Gen ja Pmax hyödyntävätkin toimissaan vahvasti tekoälyä, ja ovatkin osittain samankaltaisia. Varsinainen ero on, et Demand Gen on ostopolun alkupään mainontaa, jolla pyritään pääasiassa luomaan tietoisuutta ja herättämään kiinnostusta ja kysyntää.  

    Demand Gen -kampanjat ovat esillä Googlen ja YouTuben visuaalisissa media-alustoissa, kuten YouTube Shorts, YouTuben in-feedissä, Discoverissa ja Gmailissa. Työkalu mahdollistaa yleisön houkuttelemisen erilaisilla mainosformaateilla, kuten lyhyillä videoilla, karuselleilla tai erikokoisilla kuvilla. Kaikkea asettelua ja sijoittelua ei tarvitse itse hoitaa – Googlen tekoäly pystyy myös luomaan yhdistelmän räätälöityjä vaikuttavia kuvia, viestejä ja viestin sijoitteluja.

    Tässä kampanjatyypissä hakusanat eivät ole pääroolissa, vaan yleisön segmentointi. Demand Genissä on lisäksi mahdollista hyödyntää tekoälyn vauhdittamaa segmentointia. Yksi tämmöinen segmentointitapa on peiliyleisö. Peiliyleisö luodaan jo olemassa olevasta datasta, jolloin Googlen tekoäly jatkaa työtä skaalaamalla segmenttiin kuuluvia vastaanottajia lisää.  Tämä tekoälyn tuottama peiliyleisö (lookalike)-segmentti auttaa löytämään uusia asiakkaita niiden henkilöiden ulkopuolelta, jotka jo tuntevat brändisi. Siksi on tärkeää olla strategisesti selvät sävelet siitä, kenelle haluat kohdentaa kampanjoitasi, kun tunnettuuden päämäärä on lopulta luoda näkyvyyttä, joka johtaa konversioihin. 

    Google Sales Performance Max -mainonta 

    PMax on nimensä mukaisesti (Sales Performance Max) ostopolun loppupään mainontaa tai konversiomainontaa, jolla pyritään saamaan ostotapahtumia tai muita konversioita (liidejä/ yhteydenottoja). Molemmat käyttää pitkälti samoja mainosmuotoja, mutta niiden tavoitteet ovat erilaisia. PMax -mainokset hyödyntävät koko Googlen mainosverkostoa, kuten Google-hakua, Display-mainontaa, YouTube-mainontaa ja Google Mapsia. Näin ollen mainostajat voivat tavoittaa asiakkaitaan useissa eri kanavissa ja laitteissa. 

    Kampanjamuotona PMax hyödyntää Googlen koneoppimista ja automaatiota parantaakseen mainonnan tehoa ja suorituskykyä.  PMaxissa mainoskohdentaminen, on tekoälyllä automatisoitu, kunhan tekoälylle ensin kertoo, mitä mainostamisella tavoitellaan, jotta tekoäly pääsee oppimaan ja sitten luomaan dataan perustuvia päätöksiä.

    Kun PMaxille on annettu käyttöön brändisi sisältöä esimerkiksi kuvien, videoiden ja tekstien muodossa, PMax luo oman yhdistelmän automatisoidusti näistä sisällöistä. Ja kuten arvatakin saattaa, tähän liittyy pieni varoituksen sana. Koska tekoäly tekee päätökset sisällöstä itse parhaimman näkemyksensä mukaan, sisältyy siihen riskejä. Lisää tekoälyn riskeistä sisällöntuotannosta voit lukea tämän blogitekstimme takaa.

    Google Display- mainonta

    Google Display-mainonta on bannerimainontaa, joka näkyy Googlen Display-verkostossa, eli Googlen yhteistyössä toimivissa verkkosivustoissa.

    Bannerimainonta on tehokas tapa herättää huomiota ja kasvattaa verkkosivun liikennettä. Houkuttelevilla ja kohdennetuilla mainoksilla voidaan kehitää brändin tunnettuutta sekä myös lisätä myyntiä. Teemme bannerimainontaa Google Displayn välityksellä.

    Google Display bannerimainonta on osa Googlen mainosverkostoa, jossa tarjotaan mainostajille mahdollisuus näyttää mainoksiaan Googlen kumppaniverkostossa. Verkosto kattaa yli kaksi miljoonaa sivustoa ja tavoittaa yli 90%:a internetin käyttäjistä.

    Google Display -verkoston avulla mainostaja voi kohdentaa mainoksiaan tarkasti käyttämällä erilaisia kriteereitä, kuten demografisia tietoja, kiinnostuksen kohteita ja käyttäytymisen perusteella. Displayssa on myös mahdollista hyödyntää erilaisia mainossisältöjä, kuten kuvia, videoita sekä animaatioita.

    YouTube-mainonta

    Videokampanjoiden avulla voit näyttää mainoksia YouTuben videoissa sekä Googlen videokumppanien verkkosivustoilla ja sovelluksissa. Tässä artikkelissa kerrotaan videokampanjoiden eduista ja siitä, kuinka voit käyttää niitä liiketoimintatavoitteidesi saavuttamiseen.

    Hakusanamainontaa voidaan hyödyntää Google -markkinoinnissa myös Youtuben muodossa. YouTube-mainonta on videomainontaa joka koostuu useista eri mainostyypeistä, kuten pre-roll-mainoksista ja in-stream-mainoksista. YouTube-mainonnalla voidaan kohdentaa näkyvyyttä tarkasti esimerkiksi tiettyjen YouTube-kanavien tai hakutermien mukaan, ja täten saavuttaa suuria näyttökertoja.

    Google-markkinointi osana monikanavaista digimarkkinointia

    Olemme Wuohella erikoistuneita kokonaisvaltaiseen funneli-ajattelutavan mukaiseen hakusanamainontaan, jota toteuttaessa huomioimme ostopolun eri vaiheet asiakkaan ostoprosessissa ja valitsemme mainosmuodot niiden mukaan. Näin voidaan varmistaa, että markkinointibudjetti käytetään tehokkaasti ja asiakkaamme tavoitteet huomioiden.

    Hakusanamainonta yhdistyy soljuvasti yrityksen markkinointistrategiaan meidän G.O.A.T. Funnelia hyödyntämällä.

    Funnelin G-vaiheessa Display, Discovery, YouTube ja PMax mainonnalla luodaan tietoisuus ja herätetään kiinnostus tarjoamistamme tuotteista ja palveluista. Mainoksen klikkaus ei ole itseisarvo ja jotta käyttäjä saadaan klikkaamaan, täytyy hänelle pystyä sanoin ja visuaalisia elementtejä hyödyntäen tuottamaan tarpeeksi lisäarvoa. Sisällöntuotannon merkitys korostuu tässä. Lisäarvoa tuotetaan funnelin yläpään mainonnalla, eli samoja mainosmuotoja hyödyntäen, kun G-vaiheessa. 

    Kun olemme onnistuneesti jääneet potentiaalisen asiakkaan mieleen, täytyy meidän saada hänet aktivoitumaan. Googlessa tämä onnistuu parhaiten Haku- ja Shopping (PMax) -mainosmuotoja hyödyntämällä, sillä tässä kohtaa asiakkaalla on jo tarve johon hän etsii ratkaisua.

    Kun olemme saaneet uitettua potentiaalisen asiakkaan haaviimme, voimme keskittyä ostopäätöksen ja valinnan vaikeuden helpottamiseen. Tähän tarkoitukseen tehokkaimmat Googlen tarjoamat mainosmuodot ovat Haku-, Shopping ja PMax-mainosmuodot.  

    Google-mainonnan mitattavuus

    Digimarkkinoinnin, kuten Google-mainonnan mittaaminen on elintärkeätä, mutta ei aina kovin yksiselitteistä tai helppoa. Nykypäivänä Google-mainonnan kampanjoiden tehoa ja toimivuutta mitataan muun muassa Google Analytics 4:lla sekä Google Tag Managerin avulla. Näiden seuranta- ja analytiikkatyökalujen avulla voidaan tarkasti ja reaaliaikaisesti seurata millä kampanjoilla, mainosmuodoilla ja hakutermeillä palvelut tai tuotteet löytyvät, sekä miten asiakkaat verkkosivuilla liikkuvat ja toimivat. 

    Digimarkkinointi onkin tämän päivän tärkeimpiä työkaluja mitä tulee yrityksen mainontaan, mikäli haluaa pysyä ajan hermolla yrityksensä markkinoinnissa. Sitä ei kuitenkaan kannata tehdä, jos tuloksien seuraaminen, mittaaminen ja optimoiminen ei kiinnosta. Jos laitat rahaa erilaisiin kampanjoihin, ilman että tutkit asiaa sen tarkemmin ja toivot vain parasta, on silloin ymmärrettävästi suurempi riski, että se raha menee hukkaan. On hyvin epätodennäköistä, että hakusanamainonta tuottaisi toivottuja tuloksia, mikäli et laita aikaa kampanjoiden optimoimiseen ja analysoimiseen.

    Markkinoinnin mitattavuus yritykselle on tärkeää myös seuraavasta syystä: kun on tiedossa faktana, mikä mainonnassa toimii ja mikä ei, on mahdollista allokoida resursseja sellaisiin toimenpiteisiin jotka tuottavat yritykselle parhaan mahdollisen mainostuoton, eli sijoituksen käytetylle mediabudjetille. Kun tämä tieto on yritykselle kristallinkirkasta, aukeaa silloin kaikki mahdollisuudet kasvattaa mainontaan käytettyjä resursseja ja täten myös edistää liiketoiminnan kasvua. Houkuttelevaa, eikö!

    Googlen muuttuva maailma ja perässä pysyminen 

    Digimarkkinointi on nopeasti muuttuva maailma, jossa perässä pysyminen vaatii jatkuvaa opiskelua ja uteliaisuutta. Puoli vuotta on todella pitkä aika tässä jatkuvasti muuttuvassa digimaailmassa. 

    Evästeseurannan poistuessa (lopullisesti vuoden 2024 aikana) Google-mainonnan lukujen seuranta, yleisön kohdentaminen ja mainostusstrategiat tulevat muuttumaan radikaalisti. Muutosten myötä emme voi luottaa siihen, että Googlen tekoäly kyllä tietää kenelle mainontaa kannattaa näyttää, vaan meidän mainostajien tulee itse olla proaktiivisia sen suhteen, että verkkopalvelumme ja mainostilimme pysyvät kehityksessä mukana. 

    Hyviä esimerkkejä tästä on Google Consent Mode V2, laajennetut konversiot, sekä palvelin-puoleinen seuranta (server-side-tagging). Esimerkiksi ilman Consent Mode V2:sta, Googlen markkinointidataa ei ole enää voinut maaliskuun 2024 jälkeen Euroopassa kerätä. Tämä muutos perustui Googlen tulkintaan eurooppalaisesta lainsäädännöstä. 

    Jos et itse pysy kehityksessä mukana, voit olla varma, että kilpailijoita kyllä on, ketkä haluavat vallata paikkasi digimarkkinalta. Google-mainonta on reilua ja kaikki pelaavat samoilla säännöillä, mutta jatkuvan muutoksen takia uudet innovaatiot mahdollistavat etulyöntiasemia kyvykkäimmille. 

    Yhteenveto ja loppusanat

    Onneksi olkoon, pääsit tänne asti! Nyt olet oppinut perusasiat siitä, mitä erilaiset kampanjamuodot, kuten Search Ads, Shopping, Display, Discovery, YouTube, Demand Gen ja PMax ovat Googlen hakukonemainonnassa. Kuten lukemasi perusteella saatat käsittää, Google -markkinointimaailma on melko moninainen ja monipuolinen,  niin hyvässä kuin pahassa. Se on supertärkeä työkalu varmistaa näkyvyytesi hakusanojen perusteella, mutta järjestelmien opettelu ja ymmärtäminen vie aikaa. 

    Vaihtoehtoisesti voit palkata asiantuntevan digitoimiston (kuten meidät!) huolehtimaan Googlen digimarkkinoinnista. Kun valitset meidät Google-kumppaniksesi, voit olla varma, että yrityksesi näkyy oikeille ihmisille, oikeassa paikassa ja oikealla hetkellä.