Käyttökokemuksen parantamiseksi Google ryhtyy toimenpiteisiin, jotka kitkevät toistavaa, “spämmäävää” ja heikompilaatuista verkkosisältöä.
Sisällysluettelo
5.3. Google tiedotti palveluidensa muutoksesta, joka tullaan ottamaan hiljalleen käyttöön maaliskuusta 2024 alkaen. Muutoksen kautta Google haluaa parantaa omaa käyttökokemustaan ja luvata entistä parempia hakutuloksia hakukoneestaan. Käyttökokemuksen parantamiseksi Google ryhtyy toimenpiteisiin, jotka kitkevät toistavaa, “spämmäävää” ja heikompilaatuista verkkosisältöä.
Muutos vaikuttaa esimerkiksi sivustojen tekstin sisältöihin
Ajankohtainen ja hakukoneoptimoitu sisältö, jolla voidaan antaa vastauksia jokaiseen potentiaalisen asiakkaan ajankohtaiseen kysymykseen, voidaan nähdä yhtenä keskeisenä osana verkkosivuston hakukoneoptimointia. Digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta tämän kaltainen sisältö on tyypillisesti ollut ratkaisevassa osassa ohjata sivustolle lisää yleisöä ja kävijöitä hakukoneista.
Uuden päivityksen myötä Google toteaa, että se pyrkii kitkemään esimerkiksi ei-alkuperäisen ja epälaadukkaan tekijöiden positiviisen osuuden hakukoneessaan, kun se sijoittaa tulokset paremmuusjärjestykseen, taaten muutoksen vähentävän vastaavanlaisia sisältöjä 40%. Vastedes jatkossa Googlen hakukone keskittyy tulosten sijoittelussa enemmän sisällön omaperäisyyteen ja ainutlaatuisuuteen.
Google kertoo seuraavasta kolmesta muutoksesta koskien tätä Core -päivitystä:
Massasisältö
Massasisältöjen päivityksen myötä Google kertoo pyrkivänsä kitkemään niin ikään skaalatun sisällön väärinkäytöksiä. Tätä massasisältöä Google kuvailee sisällöksi, joka on luotu nimenomaan palvelemaan hakukoneen algoritmejä parantaakseen verkkosivuston hakusijoitusta.
Käytännön tasolla tämän kaltainen sisältö voi olla esimerkiksi sivustoja tai alasivustoja, joiden tekstisisältö ei tuota aitoa lisäarvoa tai hyödyllisyyttä kävijälle, ja on sisällön laadultaan kovin toistavaa täyttösisältöä, jonka pyrkimys on nousta hakukoneen tuloksissa korkealle listalla. Toistavan sisällön takana voi olla esimerkiksi tekoälyn generoima sisältö.
Tällä Google pyrkii nimenomaan antamaan vähemmän hakuarvoa sivustoille, joiden teksteissä esitetään antavan vastauksia hakukoneen käyttäjän kysymykseen, mutta jotka todellisuudessa epäonnistuvat antamaan vastausta ja lisäarvoa käyttäjälle.
Kolmansien osapuolten linkitetyt sisällöt
Mikäli toinen verkkosivusto laittaa sivustonsa sisältöön linkin toisen domainin verkkosivustolle, voi Googlen algoritmit ymmärtää linkitetyn sivuston korkea-arvoisemmaksi sitä myötä, mitä enemmän kolmansien osapuolten verkkosivut laittavat omalle sivustolle linkkejä kyseiseen sivustoon. Näin Googlen tekoäly voi tulkita linkitetyn sivuston maineen korkeammaksi.
Google pyrkii jatkossa kitkemään pois tämän kaltaisen korkea-arvoisemman luokittelun ja pyrkii tehokkaammin tunnistamaan, minkä laatuisista sivustoista tehdään linkityksiä toisiin sivustoihin.
Vanhentuineiden domainien väärinkäyttö
Vanhentuneen domainin väärinkäytöllä tarkoitetaan sitä, että vanhentunut verkkotunnus ostetaan ja käytetään uudelleen ensisijaisesti hakusijojen manipuloimiseksi tuottamalla sisältöä, jolla ei ole juurikaan arvoa käyttäjille. Näitä verkkosivustoja ei yleensä ole tarkoitettu vierailijoiden löydettäväksi muuten kuin hakukoneiden kautta.
Kuten Google blogissaan kertoo, toisinaan vanhentuneita domaineja ostetaan ja käytetään uudelleen, ensisijaisena tarkoituksena parantaa halutun sisällön hakusijoitusta. Uudistuksen myötä Google pyrkii tunnistamaan tämänkaltaisen verkkotunnuksen käytön ja merkitä kyseiset sivustot roskasisällöksi.
Googlen algoritmi tekee päätöksen sivustosi relevanttiudesta
Googlen päivitys vahvistaa sitä, että miksi tekoäly ei tule korvaamaan sisällöntuottajaa. Vaikka tekoäly on edelleenkin – tämänkin päivityksen jälkeen – hyvä apulainen sisällöntuotannossa, täytyy sitä hyödynnettäessä sisältö kuitenkin muokata ja sovittaa oman näköiseksi. Tekoäly voi helposti luoda toistavaa sisältöä, joka on juuri sitä sisältöä, mitä Googlen hakukone ei tule jatkossa sijoittamaan haussa korkealle.
Googlen algoritmit tekevät päätöksen siitä, mikä on hyödyllistä hakukoneen käyttäjälle, jotta käyttäjä löytää vastauksen haluamaansa asiaan. Tällöin sisältösi hyödyllisyys on edelleen keskiössä. Keskity siis luomaan sitä sisältöä, missä voit luoda lisäarvoa potentiaalisille kävijöille. Vaikka asiasta löytyisi jo vastaus hakukoneesta, ei se haittaa, kun muistat seuraavan: mieti, miten voit vastata hakukoneen käyttäjän kysymyksiin, tuoden samalla jotain uutta lisäarvoa pöytään.
Mitäs nyt?
Päivitys on uusi, joten ei kannata hypätä samantien syvään päätyyn muuttamaan verkkosivustosi tekstejä. On myös huomioitava, että tämä ei ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun Google varoittaa edellä mainittujen faktoreiden vaikuttavan negatiivisesti hakukonesijoituksiin. Suurempaa muutosta ei kuitenkaan ole toistaiseksi näkynyt. Näin ollen jää nähtäväksi, kuinka laajasti uusi Core -päivitys tulee lopulta vaikuttamaan. Päivityksen käyttöönotto ja lopulliset muutokset tullaan näkemään muutaman viikon kuluessa.
Mikäli verkkosivustosi on luotu ja päivitetään pääosin organisaation omasta toimesta tekoälyn sijaan, kerrot sisällössä aidosti ja autenttisesti palveluistasi ja/tai tuotteistasi sekä tuotat lisäarvoa vastauksillasi Googlen hakukoneen käyttäjälle – ei huolta hätään.