Tällä kertaa haastateltavaksi pääsee Joona, Joona consultingin yrittäjä. Joona Consulting tarjoaa bisnesvalmennusta ja on auttanut lukuisia yrityksiä, tarjoten näkemystä ja konsultointia liiketoiminnan kasvuun ja kehittämiseen.
Sisällysluettelo
“Haastattelussa” on Wuohi Digitalin blogisarja, jossa haastattelemme ja kirjoitamme blogiartikkeleita digimaailman menestyjistä ja alan asiantuntjoista. Haastateltavina on laaja kirjo erilaisia digiosaajia sarjayrittäjistä syväasiantuntijoihin. Blogisarjan tavoitteena on tutustuttaa lukijat haastatteluiden muodossa digimaailman kuumimpiin trendeihin ja saloihin, yksityiskohtaisesti mutta selkokielellä. Tervetuloa mukaan!
Tällä kertaa haastateltavaksi pääsee Joona, Joona consultingin yrittäjä. Joona Consulting tarjoaa bisnesvalmennusta ja on auttanut lukuisia yrityksiä, tarjoten näkemystä ja konsultointia liiketoiminnan kasvuun ja kehittämiseen.
Hei Joona! Miten vuosi on lähtenyt käyntiin yrittäjänä?
Vuosi on lähtenyt käyntiin kiireisesti, mutta mielenkiintoisesti, sillä olen ensimmäistä kertaa siinä tilanteessa, että myyn palveluita, jotka keskittyvät suoraan minuun brändinä sekä henkilönä. Nyt myyn osaamistani ja puhun suoraan yleisölle. Aikaisemmin olen toiminut taustalla tai jossain roolissa ja myynyt vain tutuille ja mennyt suositusten ja suhteiden kautta. Nyt myyn ja markkinoin omia palveluitani aktiivisesti.
Tähän vuoteen on kuulunut myös oman palvelun tuotteistamista, jossa olen päässyt olemaan uuden asian edessä, sillä asiantuntijapalveluiden myyminen on erilaista verrattuna tuotteisiin. Tähän on liittynyt oman henkilöbrändin ja osaamisen aktiivista esille tuomista somessa, joka onkin osoittanut yllättävän työlääksi, jos haluaa pysyä aktiivisena keskusteluissa!
Mielenkiintoista! Mainitsit palvelusi tuotteistamisen, mitä palveluita tarkalleen ottaen sinä tarjoat?
Bisnesvalmennusta, tarkemmin siis digimarkkinointiin ja myyntiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Erityisesti viimeisin tuote mikä minulla on, yrittäjyyden uusi aikakausi -valmennus asiantuntijayrittäjille, jotka haluaisivat muotoilla oman palvelunsa siten, että siitä tulee kannattavampaa, sekä auttaa luomaan myynnin ja markkinoinnin systeemi, joka poikii liidejä ja kauppoja.
Miten se onnistuu?
Vaikka brändin kasvatus on tärkeää, niin pelkkä orgaaninen some tai sisältömarkkinointi ei useinkaan itsekseen riitä palveluiden myymiseksi. Ainakaan, ennen kuin olet saanut hyvää palautetta ja asiakaskokemuksia. Inboundien odottelu voi koitua kohtaloksi. Esimerkiksi suorat yhteydenotot ovat ensimmäisten asiakkaiden saamiseksi erittäin hyväkin myynnin keino.
Uskon myyntiin keinona varsinkin oman kokemuksen kautta, sillä omaa metodia on jo aikaisemmalla alalla käyttänyt vaivihkaa hyväkseen. Jo 8 vuotta sitten, ennenkuin tiesin edes mistään mitään, myin palveluitani rohkeasti kontaktoimalla ihmisiä.
Luotto omaan tekemiseen on isossa osassa, jotta uskaltaa, ja sekin tulee toistojen kautta. Alkupään yrittäjällä yksi tärkeimpiä asioita on yrittäjän mindset.
Yrityksiä on tässä maailmassa paljon, osa menestyy ja osa ei. Minkä näet tärkeimpänä kilpailutekijänä aloittelevalle yrittäjälle?
Sen, kuinka nopeasti siirryt ideasta toteutukseen. Meillä kaikilla on hyviä ideoita, ja voimme hyödyntää myös tekoälyä ja muita apuvälineitä. Kuitenkin mitä pikemmin idea muuttuu toiminnaksi, sitä nopeammin pääsemme eteenpäin. Ongelmatilanteet ratkaistaan matkan varrella.
On myös tärkeää, ettei hukuta informaatioon, sillä loppupeleissä edessä voi olla vain tyhjä paperi. Jatkuva asioiden pähkäily ei ole hyödyllistä. Sen sijaan keskitytään askel askeleelta etenevään roadmappiin, siirrytään nopeasti kohti toteutusta.
Aloittelevan yrittäjän on siis hyväksyttävä se, että kun sä olet uuden asian edessä, sun pitää päästä mahdollisimman nopeasti olemaan huono siinä. Toisin sanoen, jos sulla ei ole varaa ulkoistaa, niin sitten opettelet itse. Se voi olla aluksi vaikeaa – kuten kaikki opettelemisen arvoinen.
Onko jokin yllättänyt bisnesvalmentajana?
Olen olettanut, että ihmiset haluavat oppia täydellisen tekniikan. Konsulttina minut on kuitenkin yllättänyt se, että usein halutaan vaan, että joku sanoo yrittäjälle, että nyt vaan teet. Tämä kiteyttää entistä enemmän sitä, että halutaan saada mindset kuntoon. Monilla ihmisillä on usein sama arkuus ja haaste tarttua toimeen oman ajatusmyräkän keskeltä.
Kuinka aloittelevan yrittäjän kannattaa ottaa huomioon nykypäivän digitaalisuus?
Ehdottomasti mahdollisuutena. Mahdollisuuksia tehdä rahaa ja monetisoida osaamistaan eri keinoin, kuten kurssien tai valmennusten kautta on enemmän kuin koskaan ennen. On jopa älytöntä ajatella, että koskaan aikaisemmin ei ole ollut näin vähän pullonkauloja tai näin tasa-arvoista tilannetta saada näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, sillä jos onnistut tekemään kyllin hyvää ja kiinnostavaa sisältöä, niin saat huomiota.
Miten vietät vapaa-aikaasi?
Tykkään urheilla ja toisinaan rentoudun Netflixin äärellä rakkaan tyttöystävän kanssa ja ajan viettäminen kummilasten seurassa ovat minulle tärkeitä. Pyrin olemaan aktiivinen ja kokeilemaan monenlaisia aktiviteetteja. Kun vietän paljon aikaa ruudun ääressä, on tärkeää päästä tekemään erilaisia asioita, kuten frisbeegolfia, golfia ja dartsia.
Lisäksi olen innostunut itseni kehittämisestä, mikä on hauskaa ja mielenkiintoista, kun voi oppia uutta. Vanhan ammattini kautta hyvän ruoan valmistaminen on edelleen lähellä sydäntäni.
Monipuoliselta kieltämättä kuulostaa. Entäs tulevaisuuden suunnitelmia, missä menet vuoden päästä?
Valmennan ihmisiä löytämään oman tapansa elää vapaampaa ja onnellisempaa elämää sekä kehittämään itseään modernin yrittäjyyden kautta. Tällä hetkellä se on minulle kutsumus. Vapauden saavuttamiseksi, pitää kuitenkin olla valmis tekemään töitä nyt, jotta voi tulevaisuudessa saada merkittäviä tuloksia.
Nykyään digitaalisessa maailmassa kuka tahansa, oli sitten minkä ikäinen tahansa, voi luoda oman yrityksen, jos heillä on myytävää taitoa tai he ovat kiinnostuneita jostakin asiasta. Se ei ole helppoa, mutta se on saavutettavampaa, kuin koskaan ennen. Haluan olla siinä auttamassa ihmisiä.
Minulle on todella kiinnostavaa ja merkityksellistä auttaa muita löytämään oman tapansa tehdä näin.
Mahtavaa! Millä loppusanoilla tsemppaisit lukijoita kevääseen?
Jos kohtaat haasteita tekemisessäsi tai sinulla on käynnistymisvaikeuksia, niin valmentaja voi olla erinomainen apu tilanteeseen. Jos haluat toteuttaa omaa visiotasi omalla tyylilläsi, mutta vision kirkastaminen tuntuu hankalalta, ammattivalmentajan kaltaisen asiantuntijan apu voi olla hyödyllistä.
Unohtakaa ajatus täydellisestä reseptistä. Mitään miljonäärisalaisuutta ei ole olemassa. Loppuun lainaan vielä lempisitaattiani:
”This is what hard feels like
And this is why most people can’t do it.
But you can.”
-Alex Hormozi
Kiitos haastattelusta ja mukavaa kevään jatkoa Joona!
(Joonan kuva: Maija Mattila / Studio May https://studiomay.fi/ )