Haastattelussa: Pika-aituri ja somevaikuttaja annimari korte

Haastattelussa: Pika-aituri ja somevaikuttaja Annimari Korte

 

“Haastattelussa” on Wuohi Digitalin blogisarja, jossa haastattelemme ja kirjoitamme blogiartikkeleita digimaailman menestyjistä ja alan asiantuntjoista. Haastateltavina on laaja kirjo erilaisia digiosaajia sarjayrittäjistä syväasiantuntijoihin. Blogisarjan tavoitteena on tutustuttaa lukijat haastatteluiden muodossa digimaailman kuumimpiin trendeihin ja saloihin, yksityiskohtaisesti mutta selkokielellä. Tervetuloa mukaan! 

Haastatteluvuorossa meillä on tänään ammattiurheilija Annimari Korte. Annimari on vakiinnuttanut paikkansa Suomen pika-aitajuoksun eliittiin ja lukeutuu maamme kaikkien aikojen parhaimpiin pika-aitureihin. Lisäksi Annimari on erittäin suosittu sosiaalisen median vaikuttaja, erityisesti Instagramissa, jossa hän inspiroi yli 70 000 seuraajaa päivittäin.

 

Annimari, olet tunnettu yhtenä Suomen kaikkien aikojen kovimpana pika-aitajuoksijana, sekä entisenä SE-naisena. Mutta olet myös yksi Suomen seuratuimmista urheilijoista Instragramissa. Kumpi on suurempi meriitti? 

Urheilu on tottakai suurin meriitti. Ei sitä tule edes ajateltua montako seuraajaa on Instagramissa. Kaikki saavutukset urheilussa menee somen edelle, eikä mistään muusta saa samanlaisia fiiliksiä kuin urheilusta. 

 

Aitajuoksu on eittämättä yksi Suomen seuratuimpia yksilölajeja. Luoko tämä kovia paineita? Miten käsittelet tällaiset paineet? 

Sinänsä luo paineita, sillä aitajuoksu on niin seurattua Suomessa ja meistä aitajuoksijoista uutisoidaan niin paljon. Varmasti selvästi enemmän kuin vaikka muista lajeista joissa on kova kilpailu. Mutta itselläni kovimmat paineet tulevat itseltäni, sillä mulla on niin kovat odotukset itseltäni. Esimerkiksi tänä kesänä mä tiesin, että oon juossut ennätysvauhtia mutta se ei ihan realisoitunut kisoissa, vaikka hyvää vauhtia juoksinkin. Vaikka muut kokisivat, että ajat ovat hyviä saattaa itse olla pettynyt, koska odotukset ovat paljon korkeammalla, jolloin itse luo ne paineet. 

 

Kuten mainittu, sinua ja muita pika-aiturinaisia seurataan sosiaalisissa medioissa mielettömästi. Mikä rooli sosiaalisella medialla on urheilu-urallasi ja sen rakentamisessa? Onko somenäkyvyys avannut tai sulkenut ovia?

Mä luulen, että somenäkyvyys on vaan avannut ovia ja tottakai se auttaa saamaan parempia ja isompia yhteistyökumppaneita. Sanoisin, että suurimmalle osalle yksilöurheilijoista some mahdollistaa urheilu-uran. Yleisurheilu on lajina sellainen, että siellä ei tienata hirveästi pelkästään urheilemalla. 

Mä uskon, että vuosina 2019-2021 olisin pystynyt elämään pelkillä urheilulla saaduilla tuloilla: kilpailupalkkioilla ja muilla vastaavilla tuloilla, mutta vuonna 2022, kun olin sairaana koko kesän en saanut juuri mitään palkkioita kilpailuista. Tänä kesänä olen saanut joitain palkkioita kilpailuista, mutta suurimman osan kaudesta olin loukkaantuneena ja hävisin siinä jopa useita tuhansia euroja. Etenkin tällaisina vaikeina kausina somen merkitys korostuu. Silloin pystyy rahoittamaan elämää vaikka urheilulliset tulot olisivatkin pienempiä. 

 

Sinulla on Instagramissa tällä hetkellä yli 70 000 seuraajaa, hurja määrä! Lukijoitamme varmasti kiinnostaa paljon miten tällaisiin seuraajalukuihin on mahdollista päästä. Kuinka sinä olet onnistunut siinä? Kerro muutama vinkki miten kasvattaa someseuraajiensa määrää.

Mä koen, etten oo oikeastaan koskaan tietoisesti pyrkinyt kasvattamaan mun seuraajamäärää. Se, että juoksee hyviä tuloksia ja menestyy kilpailuissa vaikuttaa varmasti eniten siihen, että seuraajamäärät kasvavat. Myös se, että on muuten esillä mediassa, myös tahtomattaan tuo seuraajia. 

Mitä olen omilta seuraajiltani kuullut, mun somesisällöissä tykätään eniten siitä, että se on aitoa, ja jaan sekä hyviä että huonoja hetkiä somessani. Jaan myös tosi yksinkertaisia ja arkisia asioita vähän kaikesta. Mun somessa ei oo mitään tietynlaista roolia tai näytelmää päällä, kuten ehkä monilla on. Monet saattavat miettiä, että kuvien täytyy olla tietynlaisia ja miettii mitä täytyy postata, kun taas mä postailen spontaanisti mitä mieleen tulee. Aitous omassa sisällössä on mun mielestä kaikkein tärkeintä somessa. 

 

Onko sinulla tiimi tai asiantuntijoita auttamassa some-strategiassasi vai onko vastuu ja sen toteutus pelkästään sinun käsialaa?

Ihan yksin mietin kaiken, tai siis yleensä en mieti 😄Tottakai yhteistyökumppaneiden postauksiin tule heidän kautta mietittyä mitä postaan, mutta omat postaukset teen sen mukaan mitä mieleen tulee. En niitä kovin pitkään harkitse. Joskus saatan kirjoittaa valmiiksi jonkun postauksen ja harkita milloin sen julkaisen, mutta useimmiten hyvinkin spontaanisti. 

 

Miten tasapainotat henkilökohtaisen ja ammattillisen sisällön sosiaalisissa mediassa? Tarvitseeko sitä ylipäätään tasapainottaa tai rajoittaa?

Mä luulen, et jos olisi joku muu brändi tai yritys kyseessä, tartteis paljon enemmän miettiä mitä henkilökohtaista julkaisee ja mitä ammatillista sisältöä julkaisee. Mutta, kun on urheilija, myös arkiset asiat kuuluvat siihen. Omista koiristani tykkään kertoa paljon, koska ne ovat tosi iso osa mun arkea. 

Toisaalta en oikeastaan koskaan kerro läheisistä ihmisistä, kuten mun perheestä, ystävistä tai vaikka parisuhteista. Sillä tavalla koen, että tasapainotan henkilökohtaisen ja ammatillisen sisällön, että jätän läheiset ihmiset ja muut somen ulkopuolelle. Muuten koen, että urheilijan arkea on kiva esitellä somessa ja siksi siitä kerron. 

Koen, että kaikkea ei tarvitse somessa kertoa. Mä tykkään olla rehellinen esimerkiksi loukkaantumisten ja sairauksien suhteen, sekä semmosten asioiden jotka vaikuttavat urheiluun ja urheilijan arkeen. Mutta läheiset ihmiset ja muut intiimimmät asiat jätän somesta suosiolla pois. 

 

Miten valitset yritykset ja brändit, joiden kanssa teet yhteistyötä?

Mä valitsen yhteistyökumppaneiksi sellaisia brändejä joita itse tykkään ja käytän. Esimerkiksi HK on yks mun pitkäaikaisista ja isoimmista yhteistyökumppaneista ja heidät mä halusin sen takia koska mä syön niin paljon HK:n tuotteita. Alaska Brand on toinen mun yhteistyökumppaneista ja niiden ruuista taas mun koirat tykkäävät. Myös pienemmissä yhteistyökumppanuuksissa on mulle tärkeätä, että tykkään ja käytän yrityksen tuotteita, jolloin voin rehellisesti kehua heitä. 

 

Onko somenäkyvyydellä ollut vaikutusta näihin yhteistöihin tai sponsorisopimuksiin? Esimerkiksi rahallisesti. 

Somenäkyvyydellä on tosi iso vaikutus sponsorisopimuksiin ja etenkin kaupallisiin yhteistöihin. Sponsorisopimuksiin vaikuttaa someseuraajamäärän lisäksi myös se kuka sä oot, millaiset sun tulokset on, minkälainen tarina sulla on ja kuinka kiinnostava henkilö sä oot. Mutta kaupallisiin yhteistöihin vaikuttaa oikeastaan suoraan seuraajat ja tavoittavuus. Kaupallisissa yhteistöissä ratkaisee se mitä arvoa yhteistyö tuottaa yritykselle, jolloin seuraajamäärällä on ehkä tärkein merkitys. 

 

Seuraatko tarkasti millaiset ihmiset sinua seuraavat tai, että minkälainen somesisältö eniten kiinnostaa? 

En seuraa oikeastaan ollenkaan millaisia seuraajia mulla on. Jotkut yritykset ovat sitä kysyneet ja oon lähettänyt heille pyytämiään tietojaan, mutta aika harvoin niiden perään kysellään. 

En myöskään seuraa minkälainen somesisältö eniten kiinnostaa. Varmasti olisi hyvä strategia seurata millainen sisältö kiinnostaa ja moni sisällöntuottaja sitä Instagramissa kyselee, mutta mä koen somen helpoimmaks ja vähiten stressaavaks sillä tavalla, että en oikeastaan hirveästi mieti sisältöä, vaan päivitän sellaista sisältöä mikä tuntuu kivalta laittaa someen. Se ei varmasti ole niin ammattimaista, mutta mä en koe, että some olisi mulle se ykkösjuttu ammatillisestikaan muutenkaan ja siksi teen sitä silleen mikä tuntuu mulle mukavalta. 

 

Olet sanonut, että ensi kesä jää urheilu-urasi viimeiseksi. Mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on urheilu-uran jälkeen ja tuletko hyödyntämään somenäkyvyyttäsi myös urheilu-urasi jälkeen?

Ensi kesä on tosiaan aitajuoksu-urani viimeinen, mutta suunnitelmissa on aloittaa koirien kanssa kilpaileminen, eli urheilu-ura sinänsä jatkuu, mutta eri lajissa. 

Aitajuoksu-uran jälkeen haluan myös valmentaa. Haluan jatkaa ja laajentaa koiravaljakkoharrastusta ja aloitin itseasiassa äskettäin myös työnteon Adidakselle ja toivottavasti jatkan niissäkin merkeissä. Tuun tekemään kaikkea mistä mä tykkään. 

Varmasti tuun somenäkyvyyttä hyödyntämään edelleen ja toivottavasti koiravaljakkoharrastukseen liittyen onnistun pitämään kiinni ainakin joistakin yhteistyökumppanuuksista. Tarjoan myös valmennuksia, jossa somenäkyvyydestä on tietenkin myös hyötyä. Valmennuksia teen tällä hetkellä ja tulevana vuonna tosi rajoitetusti, maksimissaan muutama tunti viikossa, mutta vuoden päästä aion laajentaa sitäkin toimintaa niin, että voin tehdä enemmän valmennuksia ja ottaa enemmän valmennettavia. 

 

Kiitos haastattelusta Annimari ja kovasti tsemppiä aitajuoksu-urasi viimeiseen kauteen! Annimarin Instagramin löydät täältä ja nettisivut osoitteesta annimari.fi

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uutiskirjeemme ja tiedät mitä digimaailmassa tapahtuu

Lue seuraavaksi nämä

Meta Advantage+ - siunaus vai kirous

Meta Advantage+ – siunaus vai kirous?

Tekoälyn (AI) merkitys ja läsnäolo ovat viimeisen vuoden aikana nousseet keskustelun ytimeen lähes jokaisella alalla. Meta-mainonnassa tekoälyn edistyneempi mukaantulo kiteytyy Advantage+ kampanjaratkaisuun. Mutta mikä on Advantage+ ja kannattaako sitä hyödyntää Meta-mainonnassa?

Huipulle ei ole oikotietä

Kiivetään yhdessä – sovi kanssamme ilmainen auditointi!

Discover more from Wuohi Digital

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

Mietityttääkö digimarkkinointi? Tilaa ilmainen auditointi!