Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Kilpailu käyttäjien huomiosta kiristyy – Google kehittää tekoälyyn nojaavia ratkaisuja

Kilpailu käyttäjien huomiosta kiristyy – Google kehittää tekoälyyn nojaavia ratkaisuja

Erik Back |

Tiivistelmä:

Googlen on pysyttävä vauhdissa mukana, kun muut alustat kasvattavat suosiotaan hakukäytössä. Tekoälyn, hakukoneen ja kaupallisuuden yhdistäminen on nyt kilpailun ytimessä. Googlen vastaus kilpailuun on Google AI Overview.

Sisällysluettelo

    Googlen on pysyttävä vauhdissa mukana, kun muut alustat kasvattavat suosiotaan hakukäytössä. Tekoälyn, hakukoneen ja kaupallisuuden yhdistäminen on nyt kilpailun ytimessä. Googlen vastaus kilpailuun on Google AI Overview.

    Google AI Overview

    Googlen AI Overview on tekoälypohjainen vastaus, joka kokoaa ja tiivistää hakukyselyyn liittyvän sisällön useista eri lähteistä. Ominaisuus on ollut jo käytössä monissa maissa, ja se alkaa nyt vähitellen näkyä myös suomalaisissa hakutuloksissa. 

    AI Overview käyttää lähteinään useita verkkosivuja, mutta vastaus on Googlen tekoälyn kirjoittama eikä suora lainaus yhdestäkään yksittäisestä lähteestä. Sen tavoitteena on tarjota kokonaisvaltainen ja generatiivinen vastaus erityisesti monimutkaisempiin kysymyksiin yhdistämällä tietoa eri verkkosivuilta.

    Missä AI Overview näkyy ja miten se toimii?

    AI Overview tarjoaa yleiskatsauksen suoraan hakutulossivulle. Tieto kerätään useista lähteistä, ja käyttäjä saa vastauksen ilman, että hänen tarvitsee klikata muihin palveluihin.

    AI Overview esiintyy erityisesti informatiivisissa hauissa, joissa käyttäjä etsii syvällisempää tietoa.

    kuva: Google 

    Miten tämä vaikuttaa verkkosivustoihin?

    Featured Snippet on ollut hakukoneoptimoinnin kentällä tärkeä linkki näkyvyyden kasvattamiseen. Siinä missä AI Overview kokoaa vastauksen useilta luotettaviksi arvioimiltaan sivustoilta, Featured Snippet on Googlen hakutulossivun yläosassa näkyvä lyhyt vastaus, joka on poimittu suoraan yhdeltä verkkosivulta, mukanaan linkki alkuperäiseen lähteeseen.

    AI Overview -ominaisuuden myötä Google tarjoaa tiivistelmän, joka ei ole sidoksissa mihinkään yksittäiseen sivuun.

    Tämä tarkoittaa sitä, että:

    • Klikkaukset verkkosivuille saattavat vähentyä
    • Konversioihin voi tulla laskua
    • Kilpailu hakunäkyvyydestä muuttuu

    Ahrefsin mukaan keskimääräinen klikkausprosentti (CTR) on AI Overviewin myötä laskenut jopa 34,5 prosenttia. Tämä on huomattava muutos hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.

    Odotettavissa siis on, että näiden Featured Snippetien merkitys tulee vähenemään.

    Googlen mukaan tutut pelisäännöt säilyvät

    Googlen mukaan tekoälykatsaukset (AI Overview) toimivat hyvin eri tavalla kuin monelle tutut chatbotit ja muut LLM-palvelut. Vaikka tekoälykatsaukset perustuvat räätälöityyn kielimalliin, malli on integroitu käyttämään keskeistä core-web-järjestelmää suodattamaan tuloksia ja suunniteltu suorittamaan perinteisiä ”hakutehtäviä”, kuten osuvien ja laadukkaiden tulosten tunnistamista Googlen hakemistosta.

    Toisin sanoen tämän voi ymmärtää niin, että tutut hakukoneoptimoinnin toimenpiteet ovat edelleen keskiössä. Sisällön laatu, tekninen optimointi ja käyttäjäarvo eivät ole kadonneet mihinkään.

    Tekoäly, hakukone ja kaupallisuus yhdistyvät

    Kun muut alustat kasvattavat suosiotaan hakukäytössä, Google pyrkii pysymään kehityksen kärjessä yhdistämällä tekoälyn, haun ja kaupalliset mahdollisuudet entistä tiiviimmin. Kun vastaus tarjotaan suoraan hakutulossivulla, käyttäjän ei tarvitse klikata ulkopuolisille sivustoille. Tämä tarkoittaa enemmän aikaa Googlen palveluissa, enemmän kontrollia siitä, mitä käyttäjä näkee ja vähemmän liikennettä muille sivustoille.

    Kohti maksullista AI-hakua?

    Google on jo testannut ”AI Premium” -ominaisuuksia, kuten Gemini AI Workspace ja Search Labsin AI Max. AI Overviewin tulevaisuudessa siintää myös maksullinen versio, joka voisi sisältää laajempia ja syvällisempiä vastauksia ja visuaalista ja interaktiivista sisältöä. Tämä voisi olla Googlen vastine OpenAI:n ja muiden toimijoiden kehittämille tekoälypohjaisille kaupallisille hakuratkaisuille, kuten hiljattain kerroimme ChatGPT:n Shopping-integraatiosta.

    Mitä tämä tarkoittaa SEO:lle?

    Aika näyttää, miten nämä muutokset vaikuttavat Suomen hakukoneoptimoinnin kenttään. Selvää kuitenkin on, että AI Overview muuttaa hakukäyttäytymistä, ja siihen on syytä varautua myös digimarkkinoinnin ja sisällöntuotannon strategioissa.