Tekoälyn (AI) merkitys ja läsnäolo ovat viimeisen vuoden aikana nousseet keskustelun ytimeen lähes jokaisella alalla. Meta-mainonnassa tekoälyn edistyneempi mukaantulo kiteytyy Advantage+ kampanjaratkaisuun. Mutta mikä on Advantage+ ja kannattaako sitä hyödyntää Meta-mainonnassa?
Sisällysluettelo
Tekoälyn (AI) merkitys ja läsnäolo ovat viimeisen vuoden aikana nousseet keskustelun ytimeen lähes jokaisella alalla. Kehittyneiden teknologioiden aalto on mullistanut toimialoja perusteellisesti, tuoden mukanaan sekä haasteita että mahdollisuuksia. Erityisesti digimarkkinointi on ala, joka on hyötynyt tekoälyn tarjoamista edistysaskeleista huomattavasti. Markkinointiammattilaiset ympäri maailmaa ovat ottaneet innokkaasti käyttöön AI:n tarjoamia työkaluja ja suuria muutoksia on tämän myötä myös tapahtunut Googlen ja Metan alustoilla.
Meta-mainonnassa tekoälyn edistyneempi mukaantulo kiteytyy sen suhteellisen tuoreeseen kampanjaratkaisuun Advantage+:aan.
Mikä on Meta Advantage+?
Advantage+ on Metan (entinen Facebook) kehittämä kampanjaratkaisu joka auttaa yrityksiä ja mainostajia automatisoimaan ja optimoimaan heidän digitaalista mainontaansa Metan mainosalustoilla.
Advantage+ perustuu kehittyneisiin algoritmeihin ja koneoppimiseen, tarjoten useita uusia ominaisuuksia, jotka Metan mukaan auttavat mainostajia saavuttamaan parempia tuloksia. Esimerkiksi Advantage+:n avulla mainosjoukkokohdentaminen on tehty yksinkertaisemmaksi, mainosmuotoja ja variaatioita on helpompi testailla ja mainossijoittelut on päätetty automaattisesti mainostajan puolesta.
Yksinkertaistettuna mainoskampanjoiden luonti vaatii Advantage+:a käytettäessä paljon vähemmän käsipeliä kuin aiemmin.
Meta itse kuvaa Advantage+ kampanjaratkaisua näin: “Hyödynnä tekoälyä koko kampanjassasi ja etsi tehokkain tapa saavuttaa kampanjatavoitteesi.”
Tämähän kuulostaa hyvältä: Vähemmän työtä ja parempia tuloksia – näinhän tämän kuuluukin näin tekoälyn vallankumouksen aikana mennä!
Think again…
Teoria vs käytäntö
Vaikka Advantage+ onkin selvästi kehittyneempi versio vanhasta Meta-mainonnasta, ei tämäkään versio ole täysin aukoton. Kuten monessa muussakin tekoälyyn liittyvissä haasteissa, myös Advantage+ -mainonnassa teoria ja käytäntö eivät täysin kohtaa.
Oikean elämän ongelmia joihin olemme työssämme törmänneet ovat muun muassa se, että etenkin liikenne-kampanjoissa, joissa tekoälylle on määritelty tavoitteeksi linkin klikkaukset tai aloitussivun näytöt, algoritmit kohdentavat mainontaa heille ketkä herkemmin klikkaavat mainoksia, ja etenkin Facebook-mainonnassa tämä ikäryhmä on usein +65 vuotiaat. “No kohdenna mainontaa vaan 18-64 vuotiaille!”-ajattelet itseksesi. No niinpä, mutta minkäs teet, kun Advantage+ kampanjaratkaisuissa algoritmit vähät välittävät poissuluistasi tai kohdennuksistasi. Advantage+ -kampanjoissa kohdennukset ovat signaaleja, ei määrityksiä.
Toinen merkittävä ongelma liittyy näyttötiheyteen. Kun näyttötiheydestä puhutaan, on lähtökohtana usein se, että näyttötiheys ei saa olla liian suuri. Tällä varmistetaan, että ei tuhlata rahaa liian suppeaan yleisöön ja, että mainonta ei tunnu spämmäävältä. Todellisuudessa tämä on paljon merkityksettömämpi ongelma kuin se, että näyttötiheys jää liian pieneksi. Etenkin remarketing-mainonnassa on tärkeätä, että näyttötiheys on tarpeeksi suuri, jotta voimme realistisesti odottaa konversiotapahtumia kuten ostoja tai yhteydenottoja.
Advantage+ -kampanjaratkaisuissa algoritmit laajentavat remarketing-kohderyhmää todellisen remarketing-yleisön ulkopuolelle, minkä takia näyttötiheys jää monesti auttamatta turhan pieneksi. 1000 euron tuotteen myyminen vaatii enemmän muistuttamista kuin 10 euron tuotteen myyminen…
Tähän ei myöskään auta budjetin nosto, sillä tällöin algortimit pyrkivät kasvattamaan kohdeyleisöä entisestään, eikä niinkään nostamaan näyttötiheyttä.
Kolmas ongelma liittyy luovaan sisältöön. Esimerkiksi tuoteluettelomainonnassa Advantage+ tarjoaa “parannuksia” luovaan sisältöön ja näiden “parannuksien” kauneus on katsojan silmissä… Jos hyväksyy kaikki Advantage+:n tarjoamat “parannukset”, saattaa somefiidissäsi tulla vastaan mainos joka on aika kaukana yrityksen brand bookin vaatimuksia.
Kannattaako Meta Advantage+ kampanjaratkaisua hyödyntää?
Lyhyt vastaus: kyllä kannattaa. Advantage+ on Metan uusin ja kehittynein versio sen mainostyökaluista, jonka avulla olemme saavuttaneet todella hyviä tuloksia asiakkaillemme.
Tekoälylle ei kuitenkaan tule antaa liikaa päätäntävaltaa, vaan Advantage+:aa voidaan myös käyttää rajoitetusti ja vain tiettyjä ominaisuuksia hyödyntäen. Kaiken markkinoinnin lähtökohtana tulisi myös olla tieto siitä mitä mainonnalla halutaan saavuttaa ja kenelle mainontaa tehdään. Siksi on elintärkeätä ymmärtää miten mainosalustajättiläiden eri työkalut ja kampanjaratkaisut toimivat, eikä vain sokkona luottaa kaikkiin tekoälyn ehdotuksiin tai “parannuksiin”..
Sattuuko päähän, tuliko turhautunut olo? Ei hätää, olemme täällä auttamassa! Pyydä meiltä ilmainen auditointi. Käymme auditoinnissa läpi mm. mainostilinne nykytilan ja ohjeistamme milloin tulisi käyttää Advantage+:aa ja milloin ei.