Sisällysluettelo
Mikä on konversio API ja mitä hyötyä siitä on?
Conversion API (suomennettuna Konversio API) on Metan tarjoama työkalu, joka mahdollistaa tapahtumien seurannan ja tiedon lähettämisen suoraan verkkosivustolta tai sovelluksesta Metan mainosjärjestelmään. Se toimii rinnakkain Meta Pikselin kanssa ja täydentää sitä. Mainostajan kannattaa ottaa konversio API käyttöön mahdollisemman pian, sillä se mahdollistaa tarkemman ja luotettavamman tapahtumaseurannan, koska erona Meta Pikseliin, sen keräämä data ei perustu selaindataan vaan palvelindataan.
Palvelinpohjainen seuranta eroaa selainpohjaisesta seurannasta siinä, että palvelinpohjaisessa seurannassa seurataan vain toimenpiteitä jotka tapahtuvat yrityksen omilla verkkosivuilla. Tällöin ei kerätä käyttäjäkohtaista dataa, kuten selainpohjaisessa seurannassa tehdään. Näin ollen yritys itse voi määritellä mitä dataa se haluaa verkkosivuillaan seurata ja erillistä käyttäjän suostumusta ei tarvitse pyytää. Palvelinpohjainen seuranta on myös huomattavasti selainpohjaista seurantaa käyttäjäystävällisempää, sillä tällöin dataa on mahdollista kerätä ja hyödyntää täysin anonyymisesti.
Miten konversio API otetaan käyttöön Metassa?
Aloita konversio API:n käyttöönotto siirtymällä yrityksesi Business Manageriin. Seuraavaksi etsi yrityksesi Meta Pikseli tai tietojoukko.
Nämä löydät ”Tietolähteet” -alasivulta. Avaa pikseli-sivu ja siirry pikselisi ”asetukset” -sivulle. Tämän sivun alta löydät ”Konversio API” -otsikon.
Paina ”Valitse kumppani” -painiketta. Valitse kumppani-listalta joko WordPress tai Woocommerce -kuvake riippuen siitä onko yrityksesi verkkokauppa vai ei.
Miten asentaa konversio API WordPress-sivulle?
Kätevin tapa asentaa konversio API WordPress-sivulle on tehdä se Facebookin omalla WordPress-lisäosalla. Sen löydät WordPress-sivusi ”Plugins” (tai lisäosat) välilehdeltä.
Lataa Meta Pixel for WordPress -lisäosa ja aktivoi lisäosa.
Paina tämän jälkeen ”Get started” -painiketta.
Kirjaudu omalle Facebook-tilillesi ja yhdistä kaikki tarvittavat tiedot.
Tässä kohtaa olet nyt onnistuneesti yhdistänyt Facebook-sivusi, mainostilisi, Instagram-tilisi, ja Meta-pikselisi WordPress-sivustosi kanssa. Et ole kuitenkaan vielä ottanut konversio API:a käyttöön. joten älä vielä lopeta käyttöönottoa.
Saatat joutua päivittämään WordPress-sivusi, jotta eteesi ilmestyy seuraava näkymä. Suostu jakamaan tunnuksesi sivuston kanssa ja paina ”confirm”.
Onneksi olkoon! Olet nyt ottanut Meta konversio API:n käyttöön WordPress-sivustollesi. Tarkista noin vuorokauden kuluttua, että Meta-pikselisi rekisteröi verkkosivustosi tapahtumia sekä selaimeen että palvelimeen. Parhaiten näet tämän avaamalla pikseli-sivusi, jolloin sinun tulisi nähdä tapahtumia sekä selaimen että palvelimen kautta.
Opas: Facebook- ja Instagram-mainonta - kaikki mitä sinun pitää tietää somemainonnasta.
Tarvitsetko apua Facebook-analytiikan ja seurannan asennuksessa? Ota yhteyttä!