Googlen uusin kampanjamuoto Demand Gen on täällä, ja sen taskusta löytyy uusia ratkaisuja yrityksesi näkyvyyshaasteisiin. Miten Demand Gen eroaa Discovery-kampanjoista? Lue artikkelimme, niin tiedät!
Sisällysluettelo
Ennen kuin minkäänlaista ostopäätöstä on edes mahdollista tehdä, ensimmäinen askel on saattaa potentiaalinen asiakas tietoiseksi kyseisen tuotteen tai palvelun olemassaolosta. Nykypäiväisessä sisältöviidakossa erottuminen ja brändin mainostaminen, varsinkin orgaanisesti, ovat tyypillisiä haasteita mainostajille. Googlen uusin kampanjamuoto on täällä, ja sen taskusta löytyy uusia ratkaisuja yrityksesi näkyvyyshaasteisiin.
Hei, hei Discovery -kampanjat!
Discovery -kampanjamuoto jää unholaan, ja tilalle astuu uusi ja paranneltu versio: Demand Gen. Uusi, tekoälypohjainen kampanjamuoto on suunniteltu lisäämään luovuuttasi ja edistämään yrityksesi kysyntää.
Kampanjatyypiltään Google Demand Gen on samanlainen kuin Googlen Sales Performance Max (PMax), joka on toden teolla mullistanut Googlen maksetun hakusanamainonnan. Kuten PMax, myös Google Demand Gen -kampanjamuoto perustuu vahvasti tekoälyyn, mutta erona PMaxiin, Demand Gen -kampanjamuodolla ei ensisijaisesti tavoitella suoria konversioita, vaan nimenomaan kustannustehokasta näkyvyyttä ja tunnettuuden luomista.
Uudenvanhan työkalun pääasiallinen tarkoitus on auttaa yrityksen markkinointia Googlen sosiaalisilla alustoilla löytämään ja luomaan potentiaalisia asiakassuhteita mukaansatempaavalla ja houkuttelevilla visuaalisilla mainoksilla, jotka herättävät huomiota ja kannustavat toimintaan Googlen viihdepainotteisissa alustoissa – kuten YouTubessa, mutta myös Discoveryssa ja Gmailissa. Työkalun avulla luodaan siis ensisijaisesti kiinnostusta brändiäsi kohtaan bannerimainonnalla.
Visuaaliset sisällöt ovat tämän hetken kingi
Kuten aikaisemmin analysoimme digitaalisen markkinoinnin trendien suhteen, tulee videomainosten suosio kasvamaan entisestään. Demand Gen on suunniteltu erityisesti vastaamaan muuttuviin kuluttajakäyttäytymisiin ja videosisällön trendeihin, sillä Demand Gen – kampanjat toimivat osana Googlen vastausta TikTokin videomainontaan ja Metan reelsien kaltaisille visuaalisista viihdykettä tuottaville sisältötyypeille. Etenkin, jos tarkasteluun ottaa somesukupolven, on Demand Gen juuri oikea vastaus nykyaikaiseen kuluttajakäyttäytymiseen.
Asiakkuutta ei voi syntyä, ennen kuin on edes tietoisuutta koko brändistä
Näin videoskrollauksen aikakautena, yhä useammalle henkilölle ostopäätökseen tähtäävän kiinnostuksen on ensin muodostanut videosisällöstä nähdyn palvelun tai tuotteen heränneen kiinnostuksen kautta. Myös Googlen omin sanoin, Youtubea käytetään 2 kertaa enemmän tutkimaan eri tuotteita tai brändejä verrattuna muihin sosiaalisen median alustoihin.
Kuten meidän oma, kokonaisvaltaiseen digimarkkinointiin erikoistunut markkinointisuppilo G.O.A.T. Funnel™ kertoo, digimarkkinoinnin strategian ensivaiheisiin kuuluu tietoisuuden luominen ja kiinnostuksen herättäminen. Demand Gen työkaluna sopiikin mainiosti juurikin G.O.A.T Funnelin™ ensimmäisen vaiheen toteuttamiseen, sillä ajatus on sama myös Demand Gen kampanjoissa, joissa kampanjoiden tarkoituksena on herättää kiinnostusta ja lopulta lisätä kysyntää potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.
Luo tietoisuutta, herätä kiinnostusta ja aja liikennettä sivustollesi
Esimerkiksi juurikin Demand Genin mukainen, bannerimainonnassa näkyvä kompakti visuaalinen mainos voi olla todennäköisesti vastaanottajan ensimmäinen kosketus yritykseen ja sen tuotteisiin tai palveluihin. Erittäin tärkeäksi tässä vaiheessa nousee silloin se, millaista kuvaa annat brändistäsi näille ensikosketusta saaville potentiaalisille asiakkaille.
Vaikka tässä vaiheessa on turha odottaa räjähdysmäisen paljoa myyntiä tai yhteydenottoja, on todella tärkeää ymmärtää, että ostopäätöstä ei voi syntyä, ennen kuin potentiaalinen asiakas on edes tietoinen kyseisestä brändistä. Tietoisuuden lisääminen digitaalisilla työkaluilla on kuitenkin yksi täsmäkeinoista edistää asiakashankintaa, sillä kiinnostusta herätetään esimerkiksi bannerimainonnan avulla huomiota herättävillä sisällöillä.

Olemme luoneet G.O.A.T. suppilomallin palvelemaan asiakkaitamme parhaiten digitaalisessa maailmassa.
Kun kiinnostus tuotetta tai brändiäsi kohtaan on herätetty, siirrytään G.O.A.T. Funnelin™ seuraavaan vaiheeseen, eli “Offer Value” -vaiheeseen. Lisää G.O.A.T. Funnelin™ eri vaiheista ja toteutuksesta voit lukea täältä.
Miksi nimenomaan Demand Gen työkaluksi kysynnän kasvattamiseen?
Google Demand Gen toimii hyvänä maksetun mainonnan kumppanina näkyvyyden luomiseen. Tarkastellaan seuraavaksi muutamia kyseisen kampanjatyökalun ominaisuuksia, ja sitä, kuinka tekoäly on mukana luomassa tehokkaampaa markkinointia.
Visuaalinen sisältö kiinnittää huomion
Bannerimainonnassa visuaalinen sisältö on useimmiten se, joka kiinnittää katsojan huomion. Demand Gen tarjoaa mahdollisuuden käyttää monipuolisia formaatteja, joilla brändit voivat kertoa tarinansa visuaalisesti. Työkalu mahdollistaa yleisön houkuttelemisen erilaisilla mainosformaateilla, kuten lyhyillä videoilla, karuselleilla tai erikokoisilla kuvilla. Kaikkea asettelua ja sijoittelua ei tarvitse itse hoitaa – Googlen tekoäly pystyy myös luomaan täydellisen yhdistelmän räätälöityjä vaikuttavia kuvia, viestejä ja sijoitteluja.
Hyvin tehtynä visuaalinen sisältö onkin tehokas työkalu herättämään huomion, mutta se edellyttää hyvää suunnittelua, jotta viesti on potentiaaliselle asiakkaalle merkityksellinen ja relevantti. Kuinka kerrot brändisi tarinan siten, että se herättää asiakkaan kiinnostuksen sekunneissa skrollauksen aikana?

Kampanjatyökalussaan Google antaa lisätä yhteen mainokseen jopa 5 videota, jonka lisäksi Discoverysta tutun otsikoinnin, kuvauksen ja call to action -ominaisuuden, lisäten brändisi mahdollisuuksia erottautua.
Sijoitettu sinne, missä potentiaaliset asiakkaatkin ovat
Demand Gen -kampanjat ovat esillä Googlen ja YouTuben visuaalisissa media-alustoissa, kuten YouTuben Shorts, YouTuben in-feedissä, Discoverissa ja Gmailissa. Toisin sanoen niillä alustoilla, joilla on valtava yleisö ja potentiaalia tavoittaa suuri määrä ihmisiä.
Esimerkiksi Youtuben suosio on kiistaton. Youtubea käytetään 2 kertaa enemmän tutkimaan eri tuotteita. Googlen blogi myös kertoo tutkimuksesta, jonka perusteella 67% henkilöistä todennäköisemmin ostavat tuotteen sen jälkeen, kun ovat ensin nähneet sen mainoksessa YouTubessa.
Mainoskokemus räätälöidään tekoälyn avulla juuri oikeanlaiseksi
Demand Gen -kampanjat edustavat osaa Googlen pyrkimystä tarjota entistä tehokkaampia ja tavoitteellisempia mainosratkaisuja. Kampanjoiden luominen ja optimointi edellyttää selkeiden tavoitteiden asettamista, kohdennettujen mainosten luomista ja jatkuvaa tulosten seurantaa ja säätöä.
Demand Gen tarjoaakin mahdollisuuden luovaan A/B testaukseen, jossa tekoäly avustaa datan mittauksessa ja esimerkiksi oikea-aikaisessa hinnoittelussa smart-bidding-menetelmän avulla. Tämä puolestaan avustaa optimoimaan tarjousstrategian mukaisen kampanjan, joka parhaiten vastaa kampanjalle asetettuja tavoitteita – oli kyse sitten klikkauksista, konversioista tai verkkosivuston inteaktioista. Sama selkeytettynä: tekoäly avustaa räätälöimään mainoskokemuksen ja ehdottaa kustannustehokkaampia ratkaisuja.
Tehokas tekoälyn vauhdittama segmentointi
Kuten muillakin Googlen työkaluilla, myös tässä annetaan mahdollisuus kuratoida sisällön vastaanottajat sopivaksi kyseiselle kampanjalle.
Googlen lookalike-segmentit auttavat löytämään uusia asiakkaita niiden henkilöiden ulkopuolelta, jotka jo tuntevat brändisi. Nimensä mukaisesti lookalike -segmentti (peiliyleisö) luodaan jo olemassa olevasta datasta, jolloin Googlen tekoäly jatkaa työtä skaalaamalla segmenttiin kuuluvia vastaanottajia lisää. Huomio siirtyy siten siihen, mitä primääristä dataa annat lookalike- segmenteille analysoitavaksi. Siksi on tärkeää olla strategisesti selvät sävelet siitä, kenelle haluat kohdentaa kampanjoitasi, kun tunnettuuden päämäärä on lopulta luoda näkyvyyttä, joka johtaa konversioihin.
Valjasta Demand Gen käyttöön
Kaipaatko lisää vinkkejä siihen, kuinka hyödyntää Googlen työkaluja oman brändisi tai tuotteesi näkyvyyden lisäämiseksi? Google Demand Gen on jälleen erinomainen kilpailuetua luova työkalu näkyvyydelle, mutta sen valjastamiseksi kampanjoiden luominen ja optimointi edellyttää selkeiden tavoitteiden asettamista, kohdennettujen mainosten luomista ja jatkuvaa tulosten seurantaa ja säätöä. Me autamme.