Tässä kaksiosaisessa artikkelissamme perehdymme kahteen eri sisällöntuotannon lähestymistapaan: perinteiseen sisältömarkkinointistrategiaan ja G.O.A.T. Funnel™ -pohjaiseen sisältömarkkinointistrategiaan
Sisällysluettelo
Digitaalisen markkinoinnin maisema on jatkuvassa muutoksessa. Uusia työkaluja, teknologioita ja strategioita ilmestyy kuin sieniä sateella. Erityisesti sisältömarkkinointi on viimeaikoina ollut alue, jossa innovaatioita on syntynyt tiheään tahtiin. Tässä kaksiosaisessa artikkelissamme perehdymme kahteen eri lähestymistapaan: perinteiseen sisältömarkkinointistrategiaan ja G.O.A.T. Funnel™ -pohjaiseen sisältömarkkinointistrategiaan.
Perinteinen sisältömarkkinointi ja sen puutteet
Mikä on perinteinen sisältömarkkinointi?
Sisältömarkkinointi on digimarkkinointistrategia, jossa tuotetaan ja jaetaan arvokasta, relevanttia ja johdonmukaista sisältöä tavoitteena houkutella ja sitouttaa yritykselle relevantti yleisö — ja lopulta, ohjata heitä toimintaan, joka tuottaa kannattavuutta. Perinteisellä sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan esimerkiksi blogiartikkeleiden julkaisuja yrityksen nettisivuille. Sisällön aiheina voi olla milloin mitäkin yrityksen ajankohtaisista tapahtumista infokirjeisiin.
Miksi se on yhä suosittu?
Vaikka perinteinen sisältöstrategia on monessa suhteessa vanhentunut, se on yhä laajasti käytetty menetelmä. Syitä tähän ovat esimerkiksi sen tarjoamat ns. helpot voitot matalalla roikkuvien hedelmien takia, sekä pieni kynnys aloittaa. Monesti myös PK-yritykset tuottavat sisältöä verkkisivuilleen, koska “näin on aina tehty”, ilman suurempia tavoitteita tai strategioita.
Kankea malli
Perinteisen sisältöstrategian heikkouksia ovat kuitenkin sen kankeus ja huono saavutettavuus. Perinteinen sisältömarkkinointi keskittyy usein joko täysin epärelevantteihin sisältöihin tai sitten ns. alan päätermeihin, jolloin sen tulokset eivät välttämättä näy ollenkaan tai jos näkyvät, niin vasta pitkän ajan kuluttua.
Ostopolku jää huomiotta
Perinteisessä sisältömarkkinoinnissa sisältö, kuten blogiartikkelit tuotetaan usein erillään muista markkinointitoimenpiteistä, kuten myynninedistämisestä tai asiakaspalvelusta, mikä tarkoittaa, että asiakkaan kokonaisvaltainen ostopolku jää usein huomiotta. Selkokielellä tämä tarkoittaa sitä, että sisältöä tuotetaan vain tuottamisen ilosta, eikä niinkään siksi, että se joko palvelisi asiakasta tai tuottaisi myyntiä.
Vähäinen datan hyödyntäminen
Samoista syistä perinteinen sisältöstrategia ei useinkaan ole kovin data-vetoista, mikä tarkoittaa sitä, että päätökset sisällön luomisesta perustuvat enemmän oletuksiin kuin kovaan dataan: “Toivotettiin blogin puolella hyvät Pääsiäiset viime vuonnakin, joten tehdään samoin myös tänä vuonna 🐣”.
Huono yhteensopivuus monikanavamarkkinoinnin kanssa
Perinteinen sisältömarkkinointi ei myöskään palvele monikanavamarkkinointia erityisen hyvin. Sisältöä luodaan usein yksittäisille kanaville, kuten blogeille tai uutiskirjeille, eikä sitä hyödynnetä maksetuissa mainoskanavissa, kuten Google- tai Meta-mainonnassa.
G.O.A.T Funnel™ -pohjainen sisältömarkkinointi

Mikä on G.O.A.T Funnel™ -pohjainen sisältömarkkinointi?
G.O.A.T Funnel™ -pohjaisessa sisältömarkkinoinnissa sisällöllä on kriittinen rooli koko asiakkaan ostopolussa. Hyvillä, mielenkiintoisilla ja lisäarvoa tuottavilla sisällöillä pyritään kiinnittämään asiakkaan huomio ja tukemaan hänen ostopäätöstään. Näin G.O.A.T Funnel™ -pohjainen sisältömarkkinointi toimii:
Datasta voimaa
G.O.A.T Funnel™ -strategia on lähes poikkeuksetta data-vetoinen. Tämä mahdollistaa sisällön tarkan mittauksen ja jatkuvan optimoinnin, joka puolestaan johtaa parempiin tuloksiin.
Monikanavatuki
Toisin kuin perinteinen malli, G.O.A.T Funnel™ on suunniteltu monikanavamarkkinoinnin näkökulmasta. Tämä tarkoittaa, että samaa sisältöä voidaan hyödyntää useissa eri kanavissa, kuten Google Adsissa, sähköpostimarkkinoinnissa ja hakukoneoptimoinnissa.
Ostopolun huomioiminen
G.O.A.T Funnel™ -strategia ottaa huomioon koko asiakaspolun aina tietoisuuden herättämisestä ostopäätökseen ja asiakkuuden ylläpitämiseen.
Joustavuus ja reagointikyky
G.O.A.T Funnel™ -strategia on suunniteltu olemaan joustava. Jos markkinat muuttuvat, sisällöntuotannon strategiaa on helppo ja nopea muokata vastaamaan uusiin haasteisiin.
Loppupäätelmät
Perinteinen sisältöstrategia ja G.O.A.T Funnel™ -pohjainen sisältöstrategia tarjoavat kaksi erilaista näkökulmaa sisältömarkkinointiin. Perinteinen malli on hyvä lähtökohta ja parempi kuin ei mitään, mutta sen toimivuus saattaa äkkiä jäädä alakynteen, kun vastassa on järjestelmällinen ja data-vetoinen sisältöstrategia.
Ajallisesti perinteinen sisältömarkkinointi ja G.O.A.T Funnel™ -pohjainen sisältömarkkinointi eivät eroa kovinkaan paljon toisistaan. G.O.A.T Funnel™ -pohjaisen sisältmarkkinoinnin aloittaminen vaatii tarkan avainsana-analyysin ja toteutusstrategian, mutta itse sisältöjen luominen ei ole yhtään sen kummempaa kuin perinteisessä sisältömarkkinoinnissa.
Suunnitelmallisella ja pitkäjänteisellä sisältömarkkinoinnilla on erittäin hyvät mahdollisuudet kehittää yrityksen kokonaisvaltaista löydettävyyttä ja sitä kautta tulosta. Haluaisitko keskustella kanssamma sisältömarkkinoinnista ja yrityksenne hakukonelöydettävyydestä? Ota yhteyttä