Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Haastattelussa: Erik Back, Wuohi Digitalin toinen perustajista

Haastattelussa: Erik Back, Wuohi Digitalin toinen perustajista

Toni Porkka |

Tiivistelmä:

Haastattelussa Wuohi Digitalin toinen perustajista Erik Back. Haastattelussa Erik muun muassa ennustaa digimaailman tulevaisuutta.

Sisällysluettelo

    “Haastattelussa” on Wuohi Digitalin blogisarja, jossa haastattelemme ja kirjoitamme blogiartikkeleita digimaailman menestyjistä ja alan asiantuntjoista. Haastateltavina on laaja kirjo erilaisia digiosaajia sarjayrittäjistä syväasiantuntijoihin. Blogisarjan tavoitteena on tutustuttaa lukijat haastatteluiden muodossa digimaailman kuumimpiin trendeihin ja saloihin, yksityiskohtaisesti mutta selkokielellä. Tervetuloa mukaan! 

    Erik, olet “Haastattelussa” -blogisarjan ensimmäinen haastateltava. Miltä tämä kunnia tuntuu?

    Heh, kiitos! Ihan hyvältä tämä kai tuntuu. “Haastattelussa” -blogisarja oli itse asiassa minun ideani ja odotan kyllä innolla miten sarja lähtee tästä kehittymään. En viitsi liikaa vielä tässä vaiheessa paljastaa, mutta sen uskallan sanoa, että meillä on aika hemmetin kovia haastatteluja tulossa vielä tämän kesän aikana. Uskoisin, että tämä minun “Haastattelussa” -haastatteluni on yksi tylsimmistä. 

    Älä turhaan ole niin vaatimaton, eiköhän tästäkin ihan hyvä tule! Olet Wuohi Digitalin osakas ja toinen perustajista. Voitko kertoa hieman itsestäsi ja taustastasi?  Mikä innosti sinut perustamaan oman digitoimiston? Mistä idea sai alkunsa?

    Olen toiminut digimarkkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta ja suurimman osan ajasta yrittäjänä. Olen koulutukseltani kauppatieteiden maisteri ja yliopistovuosien aikana koin luonnollisena harjoittaa yritystoimintaa kaupallisten opintojeni ohella. Tällöin perustin yhtiökumppanini kanssa muutamia eri alan verkkokauppoja, joita osaa edelleen pyöritämme. 

    Valmistuttuani KTM:ksi halusin kerätä oppia digialan isoimmista organisaatiosta sekä johtamiseen liittyvästä työstä, minkä takia hakeuduin töihin yhteen suomen suurimpaan digimarkkinointitoimistoon. Siellä työskentelin kolme vuotta, ennen kuin nykyisen yhtiökumppanini kanssa perustimme Wuohi Digitalin. 

    Olen luonteeltani hyvin yrittäjähenkinen ja kaipuu takaisin näihin hommiin on ollut suuri, ja siksi on ollut mahtava palata niin sanotusti juurilleni! Tällä hetkellä Wuohella työskenteleminen tuntuu mahtavalta ja odotan innolla mitä tulevat vuodet huipputiimin ja mahtavien asiakkaiden kanssa tuo tullessaan.

    Millaisia palveluita digitoimistonne tarjoaa? Mikä on toimistonne erikoisosaaminen?

    Meillä Wuohella suurin vahvuutemme on laaja kokemuksemme ja ymmärryksemme kokonaisvaltaisesta digimarkkinoinnista. Vuosien varrella olemme joutuneet ratkomaan milloin mitäkin ongelmia, minkä takia kokemusta on kertynyt vaikeimmistakin keisseistä. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa sitä, että digitaalisessa ympäristössä pystymme tarjoamaan luotettavaa ja ratkaisukykyistä kumppanuutta, tilanteesta riippumatta.

    Emme myy paketoituja tuotteita tai jäykkiä palvelumalleja, vaan haluamme tarjota asiakkaillemme ratkaisukeskeistä kumppanuutta, jossa yhdessä asiakkaan kanssa selvitetään heidän liiketoimintansa pulmat ja pullonkaulat ja etsimme digitaalisia työkaluja hyödyntäen näihin ongelmiin ratkaisut. Tämä on luottamusbisnestä, jossa haluamme olla asiakkaillemme henkilökohtainen ja ihmisläheinen kumppani. 

    Mitkä ovat vahvuutesi ja erityistaidot, jotka ovat auttaneet sinua menestymään digimaailmassa?

    Opin ja sisäistän asioita nopeasti ja ymmärrän hyvin laajojakin kokonaisuuksia. En osaisi pyörittää metallipajaa tai rakentaa PIM-järjestelmiä, mutta ymmärrän miten niitä pitää markkinoida. Markkinointi on loppupeleissä aika samanlaista, riippumatta alasta. Kuluttajalla on tarve tai ongelma, johon palveluntarjoaja pyrkii tarjoamaan ratkaisua. Voittajaksi nousee useimmiten se palveluntarjoaja joka pystyy tarjoamaan kuluttajan kannalta parhaan mahdollisen ratkaisun ja myymään sen hyödyt ja edut niin, että kuluttaja löytää ja sisäistää palveluntarjoajan ydinviestit.  

    Mikä on digitoimistonne lähestymistapa asiakkaiden projekteihin? Miten te varmistatte, että asiakkaiden tavoitteet saavutetaan?

    Lähtökohtamme jokaiseen asiakkuuteen on se, että jokainen asiakkuus on uniikki. Olemme työskennelleet satojen eri asiakkuuksien parissa usealla eri alalla, mutta koskaan lähtötilanne ei ole täysin sama. Jotta asiakkuudessa voidaan onnistua, täytyy ensiksi tehdä harkittu suunnitelma. Ja jotta suunnitelman voi tehdä, täytyy meidän alkuun perehtyä asiakkuuteen ja asiakkaan liiketoimintaan. Tämän takia aloitamme jokaisen asiakkuuden yksityiskohtaisella auditoinnilla, jossa käymme läpi asiakkaan verkkopalvelun, hänen eri mainostilinsä, hakukonelöydettävyyden sekä analytiikan. Auditoinnissa haastattelemme myös asiakkaan ja tämän keskustelun aikana löydämme lähes tulkoon aina pullonkauloja ja kehityskohteita. 

    Emme voi luvata, että asiakkaan tavoitteet saavutetaan, mutta kun tavoitteet luodaan yhdessä voimme taata, että tavoitteet ovat realistisia ja kaikki toimenpiteet jotka tehdään, palvelevat näitä yhdessä asetettuja tavoitteita. 

    Kuinka pidätte itsenne ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin ja teknologisten muutosten suhteen?

    Tämä onkin hyvä kysymys! Erittäin tärkeä sellainen. Digimaailma menee hurjaa vauhtia eteenpäin ja yhden neljän viikon kesäloman aikanakin ehtii tapahtua todella paljon muutoksia. Tästä syystä digimarkkinoinnin täytyy olla ainakin jollain tasolla intohimo. En tarkoita, että yhden ihmisen täytyisi tietää kaikki kaikesta tai, että vapaa-aika täytyisi kokonaan käyttää digimaailman asioiden tutkimiseen, mutta jos kiinnostuksen kohteenasi on jokin tietty asia, löydät varmasti sen tutkimiseen myös jonkin verran vapaa-aikaa. Nykypäivänä on hyvin helppo löytää tietoa, mutta tiedon runsauden vuoksi laatu tahtoo kärsiä. Suosittelen, että jokainen digiasioista kiinnostunut etsii itselleen muutaman luottokaverin some- ja YouTube-maailmasta, joiden kautta saa kätevästi muutamassa minuutissa tilannepäivityksen aina muuttuvasta digimaailmasta. 

    Miten hyödynnät omia kokemuksiasi ja näkemyksiäsi digitoimiston toiminnassa?

    Kuten mainitsin aikaisemmassa vastauksessani, olen työskennellyt näiden hommien parissa lähes kymmenen vuotta ja siinä ajassa sitä luonnollisesti kokee ja näkee erilaisia asioita. Kaikissa yrityksissä on hyviä ja vähemmän hyviä toimintamalleja, liittyen esimerkiksi sisäisiin prosesseihin tai asiakkuuksien hoitoon. Tärkeintä on olla rakastumatta liikaa omiin malleihin ja prosesseihin ja pyrkiä jatkuvasti menemään eteenpäin ja kehittymään. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty. Pienemmissä toimistoissa muutoksen perässä pysyminen on helpompaa kuin isoissa taloissa, mutta samaan aikaan pienissä taloissa kukaan ei tule kertomaan sinulle, että nyt olisi hyvä aika päivittää toimintamalleja, jos ei itse pysy vauhdissa mukana. Tietynlainen jatkuva itsensä epäileminen on ehkä jopa onnistumisen edellytys tällä alalla. En tiedä onko asiantuntija-alalla edes olemassa henkilöä joka ei aika ajoin kärsisi huijarisyndroomasta… 

    Miltä vapaa-aikasi näyttää?

    Vapaa-aikani kulutan pitkälti kotona ja urheilun parissa. Olen pienestä pitäen urheillut kilpatasolla ja olenkin itse asiassa 400 metrin Suomen mestari kesältä 2021. Viimeisen parin vuoden aikana urheilu on jäänyt hieman enemmän taka-alalle ja tällä hetkellä henkinen lepopaikkani löytyy rivitaloasuntomme takapihalta, jossa puuhailen milloin mitäkin. Elokuussa 2023 astumme avovaimoni kanssa avioliittoon. 

    Missä näet Wuohen viiden vuoden kuluttua?

    Tavoitteenamme on tehdä Wuohesta paras mahdollinen kokonaisvaltainen digikumppani Suomalaisille PK-yrityksille. Ja nimenomaan pitkäaikainen sellainen. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa sitä, että kun kotimaiset PK-yritykset etsivät tehokkaita ratkaisuja liiketoimintansa ongelmiin ja pullonkauloihin, Wuohi olisi heille aina varteenotettava vaihtoehto. Haluamme nyt ja tulevaisuudessa palvella asiakkaitamme yksilöinä, ei bulkkina. Tämä myös tarkoittaa sitä, että tarjoamamme digiratkaisut pyrkivät ratkaisemaan asiakkaidemme pulmia pitkälle tulevaisuuteen, ei vaan seuraavalle puolelle vuodelle. 

    Puhumme verkkosivuillamme toimistotilastamme nimellä Wuohitila. Tässä kohtaa joudun valitettavasti paljastamaan, että meidän Wuohitila ei vielä ole ihka oikea Wuohitila, mutta tämän toteuttaminen kuuluu ainakin minun henkilökohtaiseen viiden vuoden suunnitelmaan. *Maalaa kuvan* Ydinkeskustan ulkopuolella oleva moderni maatila, jossa on luontoa, rauhaa ja tilaa tehdä rauhassa töitä. Kesällä ehkä riippumatto. Paikka jossa Wuohilla olisi kiva tehdä töitä ja jonne asiakkaat mielellään tulisivat. Some day…

    Millaista kehitystä näet digitaalisessa markkinoinnissa ja miten aiotte pysyä alan kehityksessä mukana? 

    Digitaalinen maailma kehittyy toden teolla hurjaa vauhtia ja mukana pysyminen vaatii reaktiivisuutta, mutta samalla koen myös, että on tärkeätä yrittää pitää pää kylmänä ja luottaa omiin nykyisiin työkaluihin ja prosesseihin. Elämme jännittävää aikaa muun muassa tekoälyn kehityksen osalta, mutta jatkuva sinkoilu ja uusien innovaatioiden perässä juokseminen vie helposti fokuksen pois olennaisista asioista.

    Tekoäly ja koneoppiminen on ollut läsnä digimarkkinoinnissa jo kauan ennen ChatGPT:n lanseerausta. En koe, että ChatGPT tai muut tekoälypohjaiset alustat tulevat koskaan korvaamaan ihmisiä kokonaan, mutta muun muassa sisällöntuotantoon ja datan keräämiseen ja analysointiin tekoäly tuo valtavasti mahdollisuuksia. Etenkin nykypäivänä, kun eettinen markkinointi on entistä tärkeämpää. Data ei tule jatkossa olemaan samalla tavalla kerättävissä kuin miten olemme tottuneita ja tämän takia oman datan kerääminen ja sen tulkitseminen tulee olemaan todella tärkeätä. Tähän tekoäly tarjoaa erinomaiset puitteet. 

    Myös AR ja VR puoli on todella kiinnostavaa digimarkkinoinnin näkökulmasta, mutta en uskalla vielä tässä kohtaa ennustaa milloin ne toden teolla lyövät läpi. En usko, että ainakaan ennen 2025 vuotta. 

    Pysyäksemme digitaalisen markkinoinnin kehityksessä mukana, meidän on jatkuvasti opittava, mukauduttava ja innovoitava. Mutta nimenomaan suunnitelmallisesti ja harkiten. Vain harvat trendit jäävät pysyviksi, mikä tekeekin niiden seuraamisesta vaikeata. Jos olisimme syksyllä 2021 iskeneet kaikki panoksemme NFT-hypeen, olisi tilanne tällä hetkellä aika ikävä. Wuohen kehityksen kannalta koen tärkeimpänä keskittyä mikroon kuin makroon. Kehitämme jatkuvasti meidän toimintatapojamme, raportointityökalujamme ja asiakkuudenhoitomallejamme. Näitä kehitämme myös ulkopuolisia työkaluja ja alustoja hyödyntäen, jolloin ison maailman muutokset vaikuttavat myös epäsuorasti meihin, esimerkiksi Google Universal Analyticsin muuttuminen GA4:ksi, joka epäsuorasti vaikuttaa kaikkeen digimarkkinointiin liittyvään. Uteliaisuus ja omien prosessien tietynlainen jatkuva kyseenalaistaminen pitää huolen, että pysymme aallonharjalla.

    Minkä neuvon antaisit henkilölle, joka haluaa menestyä digitaalisessa markkinoinnissa?

    Neuvoisin keskittymään omiin vahvuuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin. Kaikista ei ole sisällöntuottajaksi ja toisten mielestä excelien pyörittäminen on maailman tylsintä puuhaa. Onneksi asioita voi tehdä yhdessä. Etsi siis kumppaniksesi henkilöitä tai yrityksiä joille voit ulkoistaa niitä asioita joita et osaa tai et koe mielekkäiksi. Älä kuitenkaan vähättele näitä osa-alueita. Digimarkkinointi on kokonaisvaltaista ja vaikka et olisikaan hyvä sisällöntuottaja, tulisi sinun kuitenkin ymmärtää sisällöntuotannon merkitys ja tärkeys.  

    Digimarkkinoinnin nopean kehityksen vuoksi kaikki alalla toimivat joutuvat jatkuvasti kehittämään itseään. Tämä on alalle vain ja ainoastaan tervettä, koska tällöin ala myös menee eteenpäin jolloin paikalleen jämähtäneille guruille ja digiylijumalille ei jää tilaa. 

    Opi, kokeile ja testaa. Digimarkkinoinnin maailma on jatkuvasti muuttuva, joten älä pelkää kokeilla uusia asioita. Testaa erilaisia lähestymistapoja, mittaa tuloksia ja tee tarvittavat muutokset strategioihisi. Digimarkkinointi ei ole vain lukuja ja algoritmeja, vaan myös luovuutta tarvitaan. Kuka vain voi oppia tekemään somemainoksia, mutta luovuutta on paljon vaikeampi kehittää. Menestyvä digitaalinen markkinointi vaatii kuitenkin luovuutta. Luoville ideoilla erotutaan kilpailijoista ja kiinnitetään asiakkaiden huomio. 

    Digimarkkinointi on myös pitkäjänteistä. Mitään ei tapahdu yhdessä yössä, vaan tuloksien saaminen edellyttää opiskelua, kokeilua, testaamista ja hiomista. Kärsivällisyyttä matkaan! 

    Kiitos haastattelusta!