Haastattelussa Wuohi Digitalin toinen perustajista Toni Porkka. Tonin kanssa jutellemme muun muassa siitä miten digipalveluiden myyminen on muuttunut ja miten vauhdissa pysytään mukana.
Sisällysluettelo
“Haastattelussa” on Wuohi Digitalin blogisarja, jossa haastattelemme ja kirjoitamme blogiartikkeleita digimaailman menestyjistä ja alan asiantuntjoista. Haastateltavina on laaja kirjo erilaisia digiosaajia sarjayrittäjistä syväasiantuntijoihin. Blogisarjan tavoitteena on tutustuttaa lukijat haastatteluiden muodossa digimaailman kuumimpiin trendeihin ja saloihin, yksityiskohtaisesti mutta selkokielellä. Tervetuloa mukaan!
Hei Toni, olet Wuohi Digitalin osakas ja toinen perustajista. Kerrotko hieman kuka on Toni Porkka ja mitä olet aiemmassa elämässä tehnyt, ennen kuin lähdit paimentamaan Wuohia?
Moro! Olen viimeisen reilun 10 vuoden aikana tehnyt markkinointia noin 250 eri yrityksen kanssa ja kokemusta on sitä kautta syntynyt laajasti, muun muassa siitä miten eri kokoisten yritysten kannattaisi tehdä markkinointia ja mihin ja miten budjetit kannattaisi ohjata. Kokemusta on karttunut Suomen ja pohjoismaiden isoimmista digitoimistoista, sitä kautta on myös kertynyt kokemusta eri toimistoista ja heidän tavastaan tehdä markkinointia.
Mikä innosti sinut perustamaan oman digitoimiston? Mistä idea sai alkunsa?
Tämä on ollut todella pitkä haave, ensimmäisen kerran ajatus syntyi ehkä noin 4 vuotta sitten. Yksi isoimpia syitä perustaa oma toimisto lähti siitä, että halusin tehdä asioita vähän eri tavalla kuin mitä muut tekevät. Laajan kokemuksen ansiosta on minulle syntynyt ajatus siitä miten asiakkuuksia pitäisi hoitaa ja ennen kaikkea siitä mihin heidän tulisi panostaa kasvunsa osalta.
Digitoimistoja on Suomi täynnä ja uusia nousee kuin sieniä sateella. Mikä erottaa Wuohen muista digitoimistoista?
Se on totta, paljon on tarjontaa ja kaikki kehuvat omaa toimintaansa ”alan parhaaksi” ja tämä asettaa haasteita palveluiden ostajalta. Pitäisi olla todella valveutunut, että osaa ostaa oikeat palvelut. Meillä kaikki perustuu dataan ja tutkimukseen, jos ehdotamme jotain uutta, niin sille löytyy dataan ja tutkimuksen pohjalta myös faktaa, ei pelkästään ”tämä olisi teille hyvä” -kulmaa. Me tuomme oman vuosien kokemuksemme pöytään siitä, että mihin mediabudjetti kannattaisi ohjata tavoitteiden saavuttamiseksi.
Mikä on tärkein roolisi Wuohella?
Vastaan Wuohella asiakkuuksista ja heidän liiketoiminnan kehittämisestä, yhdessä Wuohen muun tiimin kanssa. Teen työarjessani myös paljon auditointeja ja tässä koenkin olevani erityisen hyvä. Osaamiseni ei perustu mihinkään yksittäiseen osa-alueeseen, vaan minun vahvuus perustuu kokonaisuuksien ymmärtämiseen.
Missä Wuohi Digital on parhaimmillaan?
Meidän vahvuus on nimenomaan kokonaisuuksien ymmärtämisessä ja monikanavamarkkinoinnissa. Aloitamme jokaisen asiakkuuden auditoinnilla. Auditointi ei ole vain tapa päästä juttelemaan asiakkaiden kanssa, vaan monesti auditointi tuo meille tärkeän tiedon siitä mihin asiakkaan digimarkkinoinnissa kannattaisi keskittyä ja mitä meidän pitää siinä parantaa, että tavoitteet saavutetaan.
Mitkä ovat suurimmat haasteet palveluiden myymisessä digimarkkinoinnin alalla?
Näkisin isoimman ongelman olevan siinä ettei ymmärretä asiakkaan liiketoimintaa, tai tarpeita laajemmin. Tämän päivän digitoimistoilla on paljon osaamista yksittäisistä kanavista, mutta sellaisia toimijoita ketkä ymmärtävät kokonaisuuksia ei kauheasti ole. Perinteisesti menee niin, että myyjä myy palvelun, tai sitten asiakkaan pitää osata ostaa hänelle se oikea palvelu. Kokonaisuuksien hahmottaminen on ongelma, jos ei ymmärretä asiakkaan liiketoimintaa tai sen tarvetta. Tällöin on hyvin vaikeata lähteä rakentamaan oikeasti toimivaa kokonaisuutta. Me Wuohella tarjoamme palvelua missä asiakas maksaa niistä palveluista jotka ovat hänelle oikeat, dataan ja tutkimukseen pohjautuen.
Miten näet, että digimarkkinointi alana tulee muuttumaan tulevina vuosina, ja miten aiot itse mukautua näihin muutoksiin?
Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Koko ajan tulee uusia juttuja mitä pitäisi hyödyntää ja muutoksen vauhdissa ei ole helppo pysyä. Syy miksi itse olen pärjännyt suhteellisen menestyneesti alalla johtunee siitä, että olen osannut poimia isosta massasta ne asiat joilla on oikeasti merkitystä. Olen myös kiinnostunut alasta vapaalla, mikä on mielestäni hyvinkin tärkeätä. Tämä on alana sellainen, että jos sinulla ei ole aitoa kiinnostusta, niin ennemmin tai myöhemmin putoat vauhdista.
Digitaalisaatio taisi alkaa 1980-luvulla erilaisten atk-laitteiden myötä ja jos katsotaan mitä se on tänä päivänä, kun tekoäly on arkipäivää, nopea on ollut vauhti. Tästä hyvä esimerkki on autokauppa. Nettiauto perustettiin muistaakseni jo vuonna 2000, sekin on ollut jo aika pitkään olemassa ja onnistunut mukautumaan digitalisaation jatkuviin muutoksiin. Kehityksessä mukana pysyminen on siis täysin mahdollista vaikka vauhti kiihtyisikin, kunhan aitoa kiinnostusta löytyy.
Miltä digitaalisen maailman tulevaisuus näyttää?
Tulevaisuus tuntuu mielenkiintoiselta, asiakkaat tulevat olemaan enemmän valveutuneita siitä millaista palvelua kannattaa ja pitää ostaa. Tämä on meille hyvä asia ja tähän liiketoimintamme pitkälti perustuu. Tekoäly on jo arkipäivää, mutta mielenkiintoista on se mihin suuntaan se on menossa. Meillä Wuohella on myös halu kehittää meidän asiakkaiden ymmärrystä ja osaamista, asiakkaan osaamisen ja ymmärryksen kautta myös meidän työ tulee tavallaan helpottumaan. Jos lukijaa kiinnostaa tietää enemmän tekoälyn käytöstä esimeriksi sisällöntuotannossa, tai mainosmateriaalien ideoinnissa, soita tai laita viestiä, me pystymme varmasti auttamaan 😉
Jaahas, sallitaan tähän haastatteluun yksi myyntimiehen hissipuhe… Puhuimme digitaalisen maailman tulevaisuudesta. Miltä Wuohen tulevaisuus näyttää? Markkina ei ole tällä hetkellä ehkä otollisin?
Tulevaisuus näyttää hyvältä, markkina on otollinen meidän kaltaiselle toimijalle. Emme myy myymisen ilosta, vaan haluamme aidosti tarjota asiakkaillemme heille räätälöityjä ratkaisuja, heidän tilanteesta riippuen. Laskumarkkina mahdollistaa rohkeille yrityksille kasvun. Kun muut himmaavat, voi suhteellisen pienillä toimenpiteillä kasvattaa omaa osuuttaan markkinasta.
Kaikenlaista uutta on tulossa ja suunnitteilla, niistä lisää myöhemmin.
Kiitos haastattelusta! Jos haluat tarttua Tonin hissipuhetarjoukseen, parhaiten tavoitat hänet puhelimitse (045 6435633) tai sähköpostilla: toni@wuohi.fi