Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

ChatGPT Shopping integraatio käyttöön – Mitä se käytännössä tarkoittaa?

ChatGPT Shopping integraatio käyttöön – Mitä se käytännössä tarkoittaa?

Erik Back |

Tiivistelmä:

Shopping GPT tuo uuden tavan ostamiseen ja verkkokauppojen selaamiseen suoraan ChatGPT:n sisällä. Shopping GPT voi muodostua merkittäväksi haastajaksi Google Shoppingille ja Googlen hakutuloksille, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä?

Sisällysluettelo

    Shopping GPT tuo uuden tavan ostamiseen ja verkkokauppojen selaamiseen suoraan ChatGPT:n sisällä. Shopping GPT voi muodostua merkittäväksi haastajaksi Google Shoppingille ja Googlen hakutuloksille, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä?

    Shopping GPT on uusi OpenAI:n julkaisema integraatio, joka pystyy hakemaan, vertailemaan ja analysoimaan tuotteita tehokkaammin eri lähteistä. Se voi suositella tuotteita esimerkiksi hintatason, asiakasarvioiden, ominaisuuksien tai muiden kriteerien perusteella. Mahdollisesti tulevaisuudessa Shopping GPT voi jopa auttaa ostojen tekemisessä suoraan keskustelun sisällä.

    Tällä hetkellä Shopping GPT on vasta tulossa laajempaan käyttöön, ja näin alkuvaiheessa se saattaa olla saatavilla vain tietyillä markkinoilla ja/tai käyttäjillä, joilla on ChatGPT Plus -tilaus tai yritystason lisenssi. OpenAI on aikeissa myös rakentaa erillisiä kumppanuuksia verkkokauppatoimijoiden kanssa, jolloin heidän tuotteensa voivat näkyä priorisoidusti hakutuloksissa.

    Miten ChatGPT Shopping toimii?

    Kun lisäosa on valittuna ja käyttäjä kysyy ostamiseen viittaavaa kysymystä – esimerkiksi ”Etsin kahvikonetta” – Shopping GPT voi:

    • Näyttää visuaalisia karuselleja tuotteista.
    • Antaa lisätietoja tuotteista, kuten hinnat, arviot ja ominaisuudet.
    • Tarjota linkkejä verkkokauppoihin, joissa tuotteita voi tarkemmin tarkastella tai ostaa.

    Tuotteet valitaan ChatGPT:n itsenäisesti tunnistaman käyttäjäintention perusteella, eli ne eivät ole maksettuja mainoksia! Shopping GPT hakee tietoa yleisesti saatavilla olevista lähteistä.

    OpenAI antaa seuraavanlaisia ohjeita Shopping -integraatiossa näkymiseen:

    • Kuten hakukoneet, ChatGPT käyttää OAI-SearchBot-nimistä indeksointirobottia löytääkseen, käyttääkseen ja tuodakseen tietoja ChatGPT-haussa. Jotta sivustosi olisi löydettävissä ChatGPT:ssä, varmista, että et estä OAI-SearchBotia.
    • Kolmannen osapuolen palveluntarjoajien strukturoidut metatiedot täytyy olla kunnossa (esim. hinta, tuotteen kuvaus) ja muu kolmannen osapuolen sisältö (esim. arvostelut). Näin indeksointirobotti pystyy hakemaan tietoja.

    OpenAI:n mukaan verkkokaupan palveluntarjoajalla (kuten Shopify, Woocommerce) ei ole tällä hetkellä väliä haussa.

    Kuva: OpenAi

    Integraation mahdollisuudet verkkokauppaan

    Tällä hetkellä ei ole virallista rajapintaa tai ohjelmaa, jonka kautta yritykset voivat integroida tuotteensa suoraan Shopping GPT:hen. OpenAI kuitenkin suunnittelee tällaista mahdollisuutta tulevaisuudessa ja on avannut kiinnostuksenilmaisulomakkeen kauppiaille. 

    Wuohi Digital kuuluu Shopify Partner Directoryyn ja on ilmaissut Shopifylle kiinnostuksensa liittyä testaajaryhmään. Odotamme innolla mahdollisuutta päästä ensimmäisten joukossa testaamaan uusia työkaluja ja tiedotamme edistymisestä myöhemmin.

    Yhteenveto

    Shopping GPT on uusi tapa yhdistää keskustelu ja ostaminen ChatGPT:n käytössä. Se tuo uudenlaisen tavan tehdä ostoksia keskustelun kautta. Yrityksille se tarjoaa uudenlaisen väylän tuotteidensa esiin tuomiseen ilman, että täytyy investoida erilliseen mainontaan.

    Seuraamalla kehitystä ja varmistamalla, että tuotteet löytyvät suurista verkkokauppa-alustoista tai tuoteluetteloista (kuten Amazon, Etsy tai Google Merchant Center), ja niiden esillepano sekä hakukoneoptimointi on tuotettu laadukkaasti, voivat yritykset parantaa mahdollisuuttaan hyödyntää Shopping GPT:n etuja heti alusta lähtien. Ota yhteyttä.