Tammikuussa 2025 julkaistun Core Updaten myötä Google esitteli uusia ohjeistuksia siitä, miten se arvioi ja tutkii verkkosivustoja hakukoneissaan. Päivitys toi mukanaan entistä tarkemman tarkastelun erityisesti tekoälyn tuottamaan sisältöön. Sisällön laatu ja sen tuottama arvo käyttäjälle korostuvat entisestään tulevaisuudessa.
Sisällysluettelo
Tammikuussa 2025 julkaistun Core Updaten myötä Google esitteli uusia ohjeistuksia siitä, miten se arvioi ja tutkii verkkosivustoja hakukoneissaan. Päivitys toi mukanaan entistä tarkemman tarkastelun erityisesti tekoälyn tuottamaan sisältöön.
Asia on herättänyt viime päivinä laajaa keskustelua alan sisällä, kun alan tapahtumissa ja seminaareissa Googlen asiantuntijat ovat painottaneet, kuinka vakavasti Google aikoo jatkossa puuttua massatuotettuun ja lisäarvottomaan tekoälysisältöön hakutuloksissaan.
Tämä kertoo selkeästä suunnasta: tekoälyn tuottama sisältö ei enää riitä.
Mitä on huono sisältö Googlen näkökulmasta?
Googlen roskapostikäytäntöjen mukaisesti esimerkiksi seuraavat ovat mustalla listalla:
Vanhentuneiden verkkotunnusten väärinkäyttö: Vanhentuneiden domainien ostaminen ja täyttäminen roskasisällöllä hyödyntääkseen domainin aiempaa mainetta ja auktoriteettia.
Laajamittainen sisällön väärinkäyttö: Suurten määrien sisällön tuottaminen (esimerkiksi tekoälyn avulla) ilman lisäarvoa käyttäjille.
Sivuston maineen väärinkäyttö: Kolmannen osapuolen sisällön julkaiseminen hyvämaineisilla sivustoilla tarkoituksena manipuloida hakutuloksia.
Nämä ovat Core Updaten myötä jo tuttuja asioita, mutta nyt myös seuraavalla sisällöllä saa alhaisen luokituksen. Google arvioi sivun erittäin huonolaatuiseksi (eli antaa sille ”Lowest” -luokituksen) muun muassa silloin, jos pääsisältö…
- On niin heikkolaatuista tai merkityksetöntä, ettei sivun tarkoitusta voi ymmärtää
- Puuttuu kokonaan (sivulla ei ole sisältöä ollenkaan)
- On niin huonolaatuista, ettei sillä ole arvoa käyttäjille
- On tehty ilman vaivannäköä, omaperäisyyttä tai lisäarvoa muihin sivuihin verrattuna
Lue lisää Googlen Search Quality evaluatorista.
Mutta miksi?
Aloitetaan perusteista. Tekoäly on digitaalinen työkalu – nimenomaan avustava työkalu. Se tarkoittaa, että tekoäly pystyy skannaamaan sekunneissa miljoonia datapisteitä ja eri lähteitä, mutta se ei ole kykenevä tuottamaan aidosti uutta sisältöä tai täysin uudenlaisia ideoita.
Tekoälyn ehdotukset perustuvat aina olemassa olevaan dataan: se yhdistelee, muokkaa ja varioi jo aiemmin nähtyä tietoa ja näkökulmia. Vaikka tekoäly on erinomainen väline sisällöntuotannon tukena, se ei itsessään pysty luomaan ainutlaatuista ajattelua tai tuoreita näkökulmia.
Tämä tekoälyn rajoitus korostuu erityisesti silloin, kun saman alan yritykset tuottavat sisältöä massoittain tekoälyn avulla, koska tällöin yksikään sivusto ei välttämättä tarjoa mitään aidosti uutta tai erottuvaa. Tämä taas näkyy Googlen tekemässä laadunarviossa.
Perusperiaate pysyy: sisällön on tarjottava jotain merkityksellistä ihmiselle, joka käyttää hakukonetta. Googlen uusimmat päivitykset ja linjaukset pohjautuvatkin juuri tähän ajatukseen. Jos sisältö ei tarjoa ainutlaatuisia näkökulmia tai ideoita, se ei myöskään todennäköisesti tuota tarpeeksi lisäarvoa käyttäjälle, harvoin saavuttaa korkeita sijoituksia hakutuloksissa.
Mitä tämä tarkoittaa yrityksen sisällöntuotannon näkökulmasta?
Googlen suhtautuminen tekoälypohjaiseen sisältöön on vaihdellut paljon vuosien varrella. Viimeisimmät päivitykset eivät kuitenkaan tule yllätyksenä niille, jotka ovat seuranneet alan kehitystä.
Myös meille on tullut vastaan tapauksia, joissa yritys on nojannut hakukonenäkyvyyden kasvattamisessa – esimerkiksi blogiartikkeleissa – lähes täysin tekoälyn tuottamaan sisältöön. Ymmärrämme kiinnostuksen, onhan se kustannustehokasta. Mutta jatkossa tällainen lähestymistapa voi maksaa yritykselle paikan hakutulosten kärjestä.
Sisällön laatu ja sen tuottama arvo käyttäjälle korostuvat entisestään tulevaisuudessa. Tämä tarkoittaa sitä, että sisältöä ei kannata tuottaa vain “sisällön vuoksi”. Jokaisella sisällöllä tulisi olla selkeä tarkoitus, tavoite ja merkitys, ja sen on tuotettava lisäarvoa vastaanottajalle.