Somemainonnassa on useita hyödyllisiä mittareita, joita seuraamalla saat arvokasta dataa. Me uskallamme kuitenkin väittää, että näyttötiheys on etenkin konversiomainonnassa yksi maksetun somemainonnan tärkeimpiä mittareita.
Sisällysluettelo
Somemainonta on nykyään keskeinen osa monen yrityksen digimarkkinointistrategiaa. Sosiaalisen median alustat, kuten Facebook- ja Instagram ja TikTok tarjoavat yrityksille mahdollisuuden tavoittaa laajoja, mutta kohdennettuja yleisöjä hyvinkin kustannustehokkaasti. Kuitenkin pelkän läsnäolon ylläpitäminen sosiaalisessa mediassa ei riitä, sillä menestyvän maksetun somemainonnan takana on jatkuva datan analysointi ja tulosten seuranta. Analysoinnin ja seurannan myötä maksetussa mainonnassa on mahdollista tehdä valveutuneita dataan perustuvia päätöksiä, jotka ovat avainasemassa mainonnan menestykselle.
Mitä somemainonnan data kertoo?
Dataa seuraamalla yritykset voivat ymmärtää, mitkä mainoskampanjat toimivat, mitkä eivät, ja miksi. Tämä tieto on arvokasta, sillä se mahdollistaa mainonnan kohdentamisen entistä tarkemmin, tehokkuuden maksimoinnin ja markkinointibudjetin optimoinnin. Esimerkiksi tieto siitä, minkä tyyppiset viestit resonoivat yleisön kanssa tai mitkä mainosmuodot toimivat parhaiten, voi olla ratkaisevassa asemassa koko kampanjan onnistumiselle.
Mutta mitä mittareita somemainonnassa tulisi seurata? Klikkihinta (CPC), klikkiprosentti (CTR), hinta per tuhat näyttökertaa (CPM), kattavuus, näyttökerrat, mainostuotto, konversioiden kokonaisarvo, liidin kustannus jne. ovat kaikki tärkeitä mittareita, jotta ymmärretään miten somemainonta todella toimii. Me uskallamme kuitenkin väittää, että näyttötiheys on etenkin konversiomainonnassa yksi maksetun somemainonnan tärkeimpiä mittareita.
Mitä tarkoittaa näyttötiheys?
Kuten nimikin sen sanoo, näyttötiheys (frequency) tarkoittaa niiden näyttökertojen määrää, mitä mainosyleisö keskimäärin näkee mainoksen, mainosjoukon tai mainoskampanjan tietyn ajanjakson aikana. Esimerkiksi, jos mainosyleisö näkee mainoksen keskimäärin kaksi kertaa 30 päivän aikana, on mainoksen näyttötiheys tällöin tälle ajanjaksolle 2.
Miksi näyttötiheys on tärkeä mittari?
Näyttötiheys on somemarkkinoinnin tärkeä mittari, koska se kertoo meille kuinka usein mainoksemme tavoittaa kohdeyleisömme tietyn ajanjakson aikana. Tärkeämmäksi kyseinen mittari muodostuu siinä kohtaa, kun jaottelemme kohdeyleisömme “kylmiin” ja “lämpimiin” yleisöihin. Niin sanottu kylmä yleisö kattaa suuren massan ihmisiä, joille mainostamamme brändi, tuote tai palvelu on lähtökohtaisesti vieras. Kun mainostamme kylmälle, tai niin sanotulle prospecting-yleisölle, haluamme että näyttötiheys pysyy riittävän matalana. Tarkoitus on pitää näyttötiheys juuri siinä sopivassa määrässä, että kylmä yleisö saa käsityksen yrityksestä, ja voi kiinnostua kyseisestä palvelusta tai tuotteesta, muttei kuitenkaan saa informaatioähkyä.
Kun taas mainostamme lämpimälle yleisölle, esimerkiksi remarketing-yleisölle, haluamme, että brändimme, tuotteemme tai palvelumme jää tälle kohdeyleisölle mieleen ja siitä syystä on tärkeätä, että näyttötiheysluku on tarpeeksi suuri. Jos esimerkiksi mainostamme tuotetta, jonka myyntihinta on useampia satoja euroja, emme voi olettaa, että kuluttaja raaskisi ostaa tuotteen ensinäkemällä. Tämän takia meidän täytyy riittävän usein (ja mieluiten monikanavaisesti) muistuttaa kuluttajaa olemassaolostamme. Silloin on todennäköisempää, että jäämme mieleen, jolloin kuluttaja suorittaa ostotapahtuman.
Meta Advantage+ muutti pelin
Noin vuosi takaperin Meta muutti sen omia kampanja- ja kohdentamisratkaisuja, tuomalla markkinoille Meta Advantage+ nimisen tuoteryhmän, joka kattaa kaikki sen automatisoidut mainostuotteet. Meta Advantagella mainostaja voi maksimoida tekoälyn tehokkuushyödyt ja saavuttaa parempia tuloksia laajemmalla kohdentamisella. Meta Advantage kattaa muun muassa Metan valmiit Advantage+ kampanjaratkaisut, sekä yksittäiset yksivaiheiset ratkaisut.
Me emme itse suosittele tai käytä Advantage+:n valmiita kampanjaratkaisuja, sillä ne vievät meiltä mainostajilta suurimman osan päätäntävallasta, eikä valmiit tekoälyllä luodut kampanjaratkaisut ainakaan vielä päihitä ihmisen luovuutta ja kykyä suunnitella kampanjoita ja ostopolkuja. Mutta, Advantage+ on tuonut mukanaan paljon myös hyviä yksittäisiä ratkaisuja, kuten esimerkiksi kylmän yleisön Advantage+ kohderyhmiä.
Suurimman muutoksen Advantage+ on kuitenkin aiheuttanut lämpimän remarketing-yleisön kohdentamiseen. Nimittäin aikaisemmin, kun olet luonut remarketing-yleisön, joka on esimerkiksi kattanut kaikki viimeisen puolen vuoden aikana verkkosivustolla vierailleet, on kohdeyleisö ollut nimenomaan tämä, jollet ole valinnut “Tavoita ihmisiä mukautettujen kohderyhmien ulkopuolelta, kun se todennäköisesti parantaa tehokkuutta” -täppää. Mutta Advantage+:n muutoksen myötä kyseistä täppää ei ole enää valittavana, sillä tässä ratkaisussa täppä on ikään kuin jo valmiiksi valittuna, jolloin Meta automaatiolla laajentaa remarketing-yleisöä kyseisen kohderyhmän ulkopuolelle, jos se parantaa tehokkuutta.
Teoriassa tämä kuulostaa ihan järkevältä, mutta ongelmaksi muodostuu remarketing-yleisön näyttötiheyden alhainen luku. Olemme huomioineet, että Meta ei Advantage+ kohdennuksella mahdollista riittävän suurta näyttötiheyttä, eikä ratkaisuksi auta budjetin nosto, sillä tällöin Meta ensisijaisesti pyrkii laajentamaan kohdeyleisöä entisestään. Tästä syystä suosittelemme testaamaan remarketing-mainontaa myös perinteisellä ja alkuperäisillä kohdennusstrategialla Advantage+:n lisäksi. Tällöin voidaan varmistaa, että saamme rahalla ostettua tarpeeksi tiheästi mainosnäyttökertoja lämpimälle kohdeyleisöllemme.
Tiukkaa asiaa digimarkkinoinnista, jälleen. Mikäli yrityksesi digimarkkinoinnin tila kiinnostaa, Pyydä meiltä ilmainen auditointi. Käymme auditoinnissa läpi mm. mainostilinne nykytilan ja ohjeistamme, miten saat parhaan hyödyn somemainonnassa.
Yhteistyöllä pidämme huolen, että markkinoinnin budjetti käytetään tehokkaasti ja näyttötiheydet pysyvät oikealla tasollla. Kun valitset meidät somemainonnan kumppaniksesi, voit olla varma, että yrityksesi näkyy oikeille ihmisille, oikeassa paikassa ja oikealla hetkellä.