WordPress tarjoaa käyttöliittymänsä puolesta valmiiksi helppoja ratkaisuja esimerkiksi metakuvausten luomiseen ja URL-rakenteen hallintaan, mikä tekee hakukoneystävällisen sivuston rakentamisesta suoraviivaisempaa.
Sisällysluettelo
WordPress on erinomainen valinta lähes mille tahansa verkkosivustolle, mutta erityisesti se on suosittu hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.
WordPress tarjoaa käyttöliittymänsä puolesta valmiiksi helppoja ratkaisuja esimerkiksi metakuvausten luomiseen ja URL-rakenteen hallintaan, mikä tekee hakukoneystävällisen sivuston rakentamisesta suoraviivaisempaa.
Mutta miksi WordPress -sivusto tulisi SEO-optimoida? Perus-WordPress antaa sinulle sivuston rungon ja perusasiat, mutta SEO-optimoitu WordPress rakentaa sen päälle vahvan pohjan hakukonenäkyvyydelle ja paremmalle käyttökokemukselle. Perus-WordPress ja SEO-optimoitu WordPress-sivusto voivat näyttää päällepäin samalta, mutta niin sanotun konepellin alla niiden välillä on merkittäviä eroja. SEO-optimoitu sivusto on rakennettu niin, että se saa paremman näkyvyyden hakukoneissa ja tarjoaa käyttäjille nopeamman ja miellyttävämmän kokemuksen.
Alustan selkeä ja intuitiivinen käyttöliittymä tekee sekä sisällön lisäämisestä että teknisestä optimoinnista vaivatonta. Tämän oppaan luettuasi opit, miten optimoit WordPress -sivustosi hakukoneystävälliseksi.
Hakukoneystävälliset URL-osoitteet
SEO-ystävällinen URL-rakenne parantaa hakukonenäkyvyyttä ja käyttökokemusta. URL-osoitteesta pitäisi käydä simppelisti ja selkeästi ilmi, mitä kyseisellä sivustolla käsitellään. Muuta WordPressin oletuspermalinkit seuraavasti:
✅ Oikein: example.com/hakukoneoptimointi-vinkit
❌ Väärin: example.com/?p=123
Oikein esimerkistä huomaat, että linkki kertoo heti, mistä on kyse. Mikäli huomaat nyt, että sivustosi URL-rakenteet eivät ole hakukoneystävällisen tavan mukaisia, ne voi käydä kätevästi muuttamassa WordPressin järjestelmässä kohdassa Asetukset > Permalinkit.
Tarkemmat ohjeet sivuston Google- sekä käyttäjäystävällisen URL-rakenteen luomiseen löydät täältä.
Asenna SEO-laajennus (Yoast SEO vs. Rank Math)
SEO-lisäosa auttaa sinua optimoimaan sivustosi perusasiat tehokkaasti, joten sellaisen asentaminen selaimeen on todella suositeltavaa.
Suosituimpia vaihtoehtoja ovat Yoast SEO ja Rank Math. Yoast SEO on helppokäyttöinen ja erinomainen valinta perusoptimointiin, sillä se ohjaa käyttäjää optimoimaan sisältöä askel askeleelta. Rank Math puolestaan tarjoaa monipuolisempia työkaluja edistyneisiin tarpeisiin ja on kevyempi vaihtoehto, mikä tukee sivuston nopeutta. Lisäosa varoittaa mahdollisista kriittisistä SEO-ongelmista ja auttaa muokkaamaan otsikoita, metakuvauksia ja avainsanoja hakukoneita silmällä pitäen. SEO-lisäosa siis analysoi sisältöä ja antaa sisältöoptimoinnille suosituksia, joka vähentää manuaalista työtä sinulta.
Tämän lisäksi SEO-lisäosa luo XML-sivustokartat ja päivittää ne automaattisesti. XML-sivustokartat ovat tärkeitä, sillä XML-sivustokartta on kuin opaskartta hakukoneille – sen avulla hakukoneet löytävät kaikki sivuston tärkeät osiot tehokkaasti. Sivustokartan manuaalinen päivittäminen voi käydä todella työlääksi, joten SEO-laajennus voi hoitaa työn tehokkaasti puolestasi.
Optimoi otsikot, metakuvaukset ja avainsanat
Meta-tiedot, kuten title-otsikot ja meta-kuvaukset, ovat verkkosivuston keskeisiä elementtejä, jotka näkyvät suoraan hakutuloksissa. Ne ovat ensimmäinen asia, jonka käyttäjät näkevät ennen kuin he päättävät klikata kyseiselle sivustolle.
Otsikkoa ja metakuvausta suunniteltaessa yksi tärkeimmistä asioista on ymmärtää, mitä käyttäjät yrittävät hakea hakukoneista ja antaa metatiedoissa hakijalle käsitys siitä, että käyttäjä saa vastauksen hakuunsa sinun sivustoltasi. Hyvin optimoitu title-otsikko ja meta-kuvaus voivat merkittävästi parantaa sivuston houkuttelevuutta ja klikkausprosenttia, mikä puolestaan vahvistaa sen näkyvyyttä hakutuloksissa.
Otsikon optimaalinen pituus on noin 50–60 merkkiä, jotta otsikko ei katkea hakutuloksissa. Metakuvauksen pituuden tulisi pysyä noin 150–160 merkin mittaisena, ja sen tulisi korostaa sivun keskeisiä hyötyjä käyttäjälle. Haun kannalta relevantti avainsana tulisi näkyä otsikossa, ja sitä voi myös maltillisesti käyttää metakuvauksessa.
Esimerkki SEO-optimoidusta otsikosta:

Kuvassa on esimerkki Yoast-Seo:sta, missä meta-tiedoissa kerrotaan, mitä hakukoneoptimoinnilla saadaan aikaan. Otsikko alkaa samantien avainsanalla “hakukoneoptimointi”, ja kyseinen avainsana tulee kaksi kertaa esiin metakuvauksessa.
Jos pohdit, kuinka rakentaa looginen ja hakukoneystävällinen sivu Otsikko-tageilla, lue artikkelimme aiheesta täältä.
Sivuston nopeus ja suorituskyky
Nopeus on kriittinen SEO-tekijä, sillä Google suosii nopeita sivustoja.
Google mittaa sivuston suorituskykyä Core Web Vitals -mittareiden avulla, jotka ovat olennainen osa Googlen algoritmia. Google käyttää sivuston nopeutta yhtenä sijoitustekijänä, mikä tarkoittaa, että hitaat sivustot jäävät hakutuloksissa nopeampien kilpailijoidensa varjoon. WordPress -sivuston nopeuttamiseen on lukuisia keinoja, kuten kevyen teeman hyödyntäminen, välimuistittaminen, kuvien optimointi ja sisällönjakeluverkon hyödyntäminen.
Content Delivery Networkia (CDN) hyödyntämällä sivuston sisältö jaetaan useille palvelimelle ympäri maailmaa. Sen tehtävänä on nopeuttaa verkkosivuston latautumista toimittamalla sivuston sisältö käyttäjälle lähimmältä mahdolliselta palvelimelta. Hyöty on monipuolinen, koska käyttäjäystävällisyyden lisäksi se tukee hakukoneystävällisyyttä.
Kuvien koko kannattaa pienentää ilman laadun heikkenemistä. Käyttämällä moderneja tiedostomuotoja, kuten WebP, ja optimoimalla kuvien resoluutio sivuston tarpeisiin, voi sivusto nopeutua huomattavasti. Työkaluna tässä auttavat WordPress -PlugInit, kuten ShortPixel ja Smush.
Välimuistitus tallentaa verkkosivuston sisällön tilapäisesti käyttäjän selaimeen tai palvelimelle, jotta sivu latautuu nopeammin seuraavilla käynneillä. Käyttämällä välimuistituslisäosia, kuten WP Rocket tai W3 Total Cache, automatisoivat ne tämän prosessin ja parantavat sivustosi nopeutta.
Verkkosivuston nopeus vaikuttaa google-hakusijoitusten lisäksi sivustosi konversioihin.
Optimoi sisäinen linkitys ja sivuston rakenne
Looginen hierarkia, jossa pääsivut ja alasivut linkittyvät toisiinsa järkevästi, ohjaa sekä hakukoneita että käyttäjiä löytämään oikeat tiedot. Esimerkiksi murupolut (breadcrumbs) ja selkeästi nimetty URL-rakenne auttavat hakukoneita ymmärtämään sivuston kokonaisuuden. Useimmissa WordPress -teemoissa on sisäänrakennettu tuki murupoluille.
Esimerkki sisäisestä linkityksestä:
-
example.com/hakukoneoptimointi/ (Pilarisivu)
- example.com/hakukoneoptimointi/sisainen-linkitys/ (tukisivu)
- example.com/hakukoneoptimointi/avainsana-analyysi/ (tukisivu)
Hyvä tapa toteuttaa sisäinen linkitys on luoda pilarisivuja ja tukisivuja, jotka muodostavat selkeän hierarkian ja ohjaavat kävijöitä aihekokonaisuuksien pariin. Esimerkiksi pilarisivu voi käsitellä laajaa teemaa, kuten hakukoneoptimointia, ja sen alle voi sijoittaa tarkempia aiheita käsitteleviä tukisivuja, kuten sisäinen linkitys tai avainsana-analyysi. Esimerkki havainnollistaa tämän URL-rakenteesta käsin.
Linkkipolut eli breadcrumbs-polut ovat tässä loistava apuväline, jotka näyttävät käyttäjälle(sekä hakukoneille), missä kohtaa sivuston rakenteessa hän tällä hetkellä on. Breadcrumbs toimii ikään kuin polkuna, joka kertoo reitin sivuston etusivulta nykyiselle sivulle. Jotta sisäinen linkitys on käyttäjälle intuitiivinen, esimerkin mukaisilla sivustoilla kuuluisi olla myös helppo pääsy takaisin joko pilarisivulle, tai muille kyseisen pilarisivun tukisivuille.
Selkeä linkkirakenne ei ainoastaan ohjaa käyttäjiä oikeaan suuntaan, vaan auttaa myös hakukoneita ymmärtämään sivuston kokonaisuutta ja priorisoimaan tärkeitä sisältöjä. Tutustu tarkemmin sisäisen linkityksen hyötyihin ja parhaisiin käytäntöihin.
Kuvien optimointi hakukoneille
Kuvien optimointi on tärkeä osa hakukoneoptimointia ja optimoinnilla varmistetaan, että kuvat latautuvat nopeasti, ovat ymmärrettäviä hakukoneille ja tarjoavat arvoa myös käyttäjille.
Suurikokoiset kuvat hidastavat sivustoa, mikä heikentää käyttökokemusta ja voi pudottaa sijoituksiasi hakutuloksissa. Käyttämällä WordPress- yhteensopivia lisäosia, pakkaavat ne kuvat niin, ettei niiden visuaalinen ulkomuoto kärsi pakkaamisesta. WebP on nykyaikainen kuvamuoto WordPress -sivustoilla, joka tarjoaa merkittävästi pienemmän tiedostokoon verrattuna tuttuihin muotoihin, kuten JPEG tai PNG. Monet optimointilisäosat, kuten ShortPixel ja Imagify, tukevat WebP-muunnosta automaattisesti.
Alt-teksti (alternative text) on kuvaan liitetty tekstikuvaus, jonka tarkoitus on kertoa kuvan sisällöstä hakukoneille ja ruudunlukijoita käyttäville kävijöille. Se on tärkeä sekä saavutettavuuden, mutta myös SEO:n näkökulmasta. Alt-tekstin kirjoittamisessa pituus on tärkeä – yleensä 5–15 sanaa riittää antamaan tarvittavat tiedot ilman, että kuvaus venyy liian pitkäksi. Optimoi Alt-tekstiin mukaan avainsana parhaimman hakukoneoptimoinnin hyödyn näkökulmasta.
Hyvin optimoidut kuvat voivat nostaa sivuston sijoitusta hakutuloksissa, sillä hakukoneet arvostavat nopeita ja saavutettavia sivustoja, joissa kuvat tukevat sisältöä.
XML-sivustokartta ja robots.txt
Miten varmistat, että hakukoneet ymmärtävät sivustosi rakenteen oikein? XML-sivustokartta (sitemap) on ns. konepellin alta löytyvä tiedosto, joka listaa kaikki sivustosi tärkeät sivut, artikkelit ja muut sisällöt rakenteellisessa muodossa. Hyvin rakennettu XML-sivustokartta varmistaa, että hakukoneet löytävät kaikki tärkeimmät sivut ja pitävät ne ajan tasalla. Toisin sanoen, XML-sivustokartta toimii ikään kuin ohjekirjana esimerkiksi Googlelle sivustosi rakenteesta.
WordPress ei automaattisesti luo XML-sivustokarttaa, mutta voit tehdä sen helposti SEO-lisäosien avulla, kuten Yoast Seo tai Rank Math. Voit lukea XML-sivustokartan toteuttamisesta täältä.
Robots.txt taas on tekstitiedosto, joka antaa hakukoneille ohjeita siitä, mitä sivuja saa tai ei saa indeksoida, eli se toimii niin sanotusti XML-sivustokartan tärkeänä lisänä. Hyödyntämällä robots.txt:ää rajoitat turhien sivujen indeksointia ja varmistat, että hakukoneet löytävät sivustokarttasi.
Lisää robots.txt-tiedostoon ohjeet hakukoneille:
txt
Kopioi Muokkaa
User-agent: *
Disallow: /wp-admin/
Allow: /wp-admin/admin-ajax.php
Sitemap: https://example.com/sitemap_index.xml
Tämä kertoo hakukoneille, että ne eivät saa indeksoida /wp-admin/-hakemistoa, mutta saavat käyttää tärkeitä AJAX-funktioita.
Yhdessä näiden kahden teknisen työkalun avulla parannat hakukoneiden ymmärrystä sivustostasi ja nopeutat uusien sisältöjen indeksointia.
Seuranta ja analytiikka – Miten mitata SEO:n onnistumista?
Miten tiedän, miten WordPress- sivustoni performoi hakukoneoptimoinnin näkökulmasta? Konkreettiset mittarit auttavat seuraamaan kehitystä ja varmistavat, että SEO-investoinnit johtavat tuloksiin.
Orgaanisen liikenteen kasvu kertoo suoraan, miten hyvin sivusto houkuttelee käyttäjiä hakukoneista. Tähän hyvä työkalu on Google Search Console. Sen avulla on mahdollista seurata, miten hakukoneet näkevät sivuston, mitkä hakutermit ja avainsanat tuovat liikennettä ja ovatko sivuston indeksointi ja mobiilikäytettävyys kunnossa.
Miten lisäät Google Search Consolen WP-sivustolle?
- Mene osoitteeseen search.google.com/search-console ja lisää sivustosi.
- Todista omistajuus esimerkiksi DNS-tietueella tai käyttämällä Google Analyticsia.
- Lähetä XML-sivustokartta (esim. https://esimerkkisivu.com/sitemap_index.xml) varmistaaksesi, että Google indeksoi kaikki tärkeät sivusi.
Google Analytics tarjoaa kattavaa tietoa sivuston kävijöistä ja heidän käyttäytymisestään, kuten siitä, mistä liikenne tulee ja mitkä sivut houkuttelevat eniten kävijöitä. Tämä auttaa ymmärtämään, miten sisältö resonoi kohdeyleisön kanssa.
Kun perusasiat on kunnossa, kannattaa sukeltaa syvemmälle SEO-analyysin tekemiseen. Avainsanatutkimuksen tueksi SEMrush ja Ahrefs tarjoavat arvokasta dataa, joka auttaa tunnistamaan parhaat hakutermit ja arvioimaan kilpailijoiden strategioita. Screaming Frog toimii hieman samalla tavalla kuin Googlen indekstointityökalut, jolloin se auttaa löytämään tekniset ongelmat, optimoimaan sisältöä ja parantamaan sivustosi hakukonenäkyvyyttä, mikäli haluat syväluodata WordPress-sivustosi SEO:n.
Optimoi WordPress -sivusto hakukoneille ja huomaa liikenteen kasvavan
Optimoimalla sivustosi tekniset rakenteet ja sisällön, varmistat paremman näkyvyyden hakukoneissa sekä miellyttävämmän käyttökokemuksen kävijöille. Tässä artikkelissa kävimme läpi tärkeimmät askeleet, joiden avulla viet WordPress-sivustosi SEO:n uudelle tasolle. Tärkeimmät askeleet olivat:
- Valitse SEO-ystävällinen WordPress-teema.
- Käytä SEO-laajennusta (Yoast SEO tai Rank Math).
- Optimoi URL-rakenne, metatiedot ja sisällön hierarkia.
- Nopeuta WordPressiä välimuistituksella, CDN:llä ja kuvien optimoinnilla.
- Seuraa SEO-tuloksia Google Search Consolessa ja Google Analyticsissa.
Kun hyödynnät näitä vinkkejä, sivustosi suorituskyky lisääntyy.
Jos tarvitset apua WordPress-sivustosi hakukoneoptimointiin, ota yhteyttä meihin ja varaa ilmainen auditointi.