Tässä blogiartikkelissa käsittelemme millaiset kuvat ja sisällöt toimivat parhaiten Facebook-mainonnassa ja annamme vinkkejä tehokkaan Facebook-kampanjan luomiseksi.
Sisällysluettelo
Olet varmasti kuullut sanonnan, ”kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”. Sanonta pitää paikkansa erityisen hyvin digimarkkinoinnin maailmassa, jossa kuvien ja visuaalisen sisällön on osoitettu herättävän huomattavasti enemmän sitoutumista kuin pelkän tekstisisällön. Facebook-kampanjat eivät ole poikkeus. Mutta millainen kuva toimii parhaiten? Entä minkälainen sisältö?
Tässä blogiartikkelissa käsittelemme näitä kysymyksiä ja annamme vinkkejä tehokkaan Facebook-kampanjan luomiseksi.
Millainen on hyvä Facebook-kampanja?
Mainoskampanja Facebookissa ei ole vain joukko satunnaisia mainoksia ja mainoskuvia. Parhaimmillaan somemainonta on tarkasti ja strategisesti suunniteltu, kohdennettu ja ja seuraa tiettyä etukäteen aseteltua tavoitetta. Hyvä Facebook-kampanja voidaan määritellä sen mukaan, miten hyvin se täyttää seuraavat kriteerit:
-
Tavoite: Mainoskampanjan luomisprosessi lähtee aina liikkeelle kampanjan tavoitteesta. Kampanjan tavoitteen pitäisi olla selvästi määritelty. Halutaanko mainoskampanjalla lisätä brändin tunnettuutta, houkutella ihmisiä verkkosivustolle, saada osallistujia tapahtumalle vai tavoitellaanko mainonnalla suoria konversioita, kuten ostotapahtumia tai yhteydenottoja? Kun tämä on tiedossa pystymme paremmin määrittelemään ketä varten mainoskampanja luodaan, eli kenelle mainontaa kohdennetaan.
-
Kohdennus: Kenet halutaan mainonnalla tavoittaa? Facebook tarjoaa mainonnan kohdentamiseen tarkkoja kohdennustyökaluja, joiden avulla voidaan kohdistaa mainontaa esimerkiksi tiettyjen demografioiden, kiinnostuksen kohteiden, ja jopa käyttäjien aiempiin toimintoihin mukaan. Kun dataa on olemassa riittävästi, voidaan kohdennuksessa hyödyntää kerättyä dataa luomalla kohdeyleisöstä niin sanottuja peiliyleisöjä, jolloin Facebookin tekoäly pyrkii löytämään ihmisiä jotka ovat mahdollisemman samankaltaisia kuin nykyinen kohdeyleisö.
-
Seuranta: Miten mitata kampanjan menestystä? Facebookin analytiikka mahdollista useita eri seurantamittareita, joita mainostaja voi hyödyntää mainonnan tehokkuuden seuraamiseen. Tyypillisemmät mittarit joita Facebook-mainoskampanjassa seurataan on kuinka paljon ihmisiä mainonnalla on tavoitettu ja kuinka tiheästi, kuinka moni tavoitetuista on sitoutunut mainokseen, esimerkiksi klikkaamalla mainosta, paljonko yksi klikki on maksanut ja onko mainonnan kautta tullut yhteydenottoja tai myyntiä. Facebook mahdollistaa myös vielä tarkemman seurannan, esimerkiksi mainostilillä voidaan seurata minkälainen sisältö on toiminut kaikista tehokkaimmin, mille ikäryhmälle mainontaa on eniten näytetty ja jopa mitä laitetta kohdeyleisö on käyttänyt. Mainonnasta saatu data on luonnollisesti hyvin tärkeätä, sillä tämä tieto auttaa mainostajaa ymmärtämään paremmin, mikä toimii ja mikä ei, jolloin voidaan mukauttaa mainontaa sen mukaan.
Millaiset kuvat toimivat parhaiten Facebook-kampanjassa?
Kuvien valinta Facebook-mainoksessa on ratkaisevan tärkeää. Mainoskuvan tai kuvien tulisi olla korkealaatuisia ja laadukkaita ja niitä valittaessa tulisi huomioida ainakin seuraavat seikat:
-
Relevantti sisältö: Mainoskuvasi tai kuviesi tulisi olla relevantteja ja yhtenäisiä mainontaskampanjasi sanoman kanssa. Mainonnan sanoma ei ainoastaan koske mainostekstejä tai mainoksen otsikkoa, vaan sama yhtenäinen sanoma tulisi myös löytyä kampanjasivulta, jonne mainontaa ohjataan. Esimerkiksi jos mainostetaan verkkokaupan kesä-alea, tulisi mainonta ohjata ale-sivulle, ei verkkokaupan etusivulle.
-
Herätä tunteita: Kuvat, jotka herättävät tunteita, ovat kaikista tehokkaimpia ja tuottavat eniten sitoutumista. Kun saadaan ihminen tuntemaan jotain esimerkiksi iloa, innostusta, pelkoa jäädä jostain paitsi tai jopa haikeutta, on paljon todennäköisempää, että hän sitoutuu mainokseen.
-
Ei liikaa tekstiä: Facebook ei enää rajoita kuvia joissa on paljon tekstiä, mutta tämä ei kuitenkaan tarkoittaisi sitä, että mainoskuvat olisi hyvä täyttää kokonaan tekstillä. Kuvat ovat kuvia ja niiden tarkoitus on herättää ihmisissä erilaisia tunteita. Jos kerromme tekstimuodossa mitä heidän pitäisi tuntea, rajoitamme heidän kykyänsä luoda omia johtopäätöksiään. Hyvä nyrkkisääntö on, että mainoskuvan tulisi sisältää alle 20%: tekstiä.
-
Brändin tunnistettavuus: Käytä kuvia, jotka edustavat brändiäsi ja jotka ovat linjassa muiden mainossisältöjesi kanssa. Pyri välttämään kuvapankkikuvia ja älä stressaa kuvien ammattimaisuudesta. Omalla puhelimella otetut mainoskuvat ovat sata kertaa parempia kuin kuvapankkikuvat, sillä ne välittävät yrityksenne ja brändinne aidon ja autenttisen tunnelman. Myös jos aina turvaudut ammattikuvaajaan, joudut joko säännöllisesti hyödyntämään kalliin ammattikuvaajan palveluita tai vaihtoehtoisesti kierrättämään samoja vanhoja sisältöjä kuukaudesta toiseen.
Millaiset sisällöt toimivat parhaiten Facebook-kampanjassa?
Facebook mahdollista lukuisia eri mainos- ja sisältömuotoja: Dynaamiset tuotekarusellit, kustomoidut kokoelmamainokset, still-kuvat ja videot, manuaaliset karusellit jne. Miten mainostajan tulisi tietää minkälaista sisältöä hänen kannattaisi luoda Facebook-mainoksiinsa? Kuten mainoskuviakin valittaessa, mainostajan tulisi ensiksi ymmärtää kenelle hän mainostaa ja miten hän onnistuu parhaiten tuottamaan lisäarvoa valitulle kohdeyleisölle. Hyvänä nyrkkisääntönä kannattaa muistaa, että mainoskampanjan sisällön tulisi aina olla kiinnostavaa, hyödyllistä ja yksilöityä valitulle kohderyhmälle. Muista ainakin nämä sisältöseikat, kun lähdet luomaan tehokasta Facebook-mainoskampanjaa:
-
Hyödyllisyys: Luo sellaista mainossisältöä, joka tarjoaa lisäarvoa yleisöllesi. Lisäarvo voi olla informatiivista, viihteellistä, inspiroivaa tai jotain muuta, joka on mieleenpainuvaa. Muista ja huomioi myös, että potentiaaliset asiakkaasi liikkuvat eri vaiheissa ostopolkua. Kylmälle yleisölle ei lähtökohtaisesti kannata näyttää samankaltaista sisältöä kuin remarketing-yleisöllesi.
-
Kutsu toimintaan: ÄLÄ UNOHDA CTA-KEHOITUSTA! CTA, eli call-to-action kehottaa kohdeyleisösi toimimaan. ”Ota yhteyttä”, ”Varaa aika”, ”Tilaa nyt”, voivat tuntua tyrkyttäviltä viesteiltä, mutta niiden tehokkuutta ei voi kieltää. Kehoituksien avulla saamme kohdeyleisön toimimaan juuri niin kuin toivomme. Älä siis jätä CTA:ta pois mainossisällöistäsi.
-
Sosiaalinen todiste: Ihmiset luottavat muiden ihmisten suosituksiin. Sosiaaliset todisteet kuten arvostelut, suosittelut ja referenssit ovat erittäin tehokkaita keinoja saada kohdeyleisösi toimimaan. Jos joku muukin on joskus ostanut, miksen minäkin?
Hyvä Facebook-kampanja ei synny sattumalta. Se vaatii huolellista suunnittelua, luovaa ajattelua, ja jatkuvaa testausta ja optimointia. Mutta noudattamalla edellä mainittuja ohjeita, onnistut takuulla luomaan mainoskampanjoita, jotka resonoivat kohderyhmäsi kanssa ja parantavat mainontasi tehokkuutta. Jos haluat keskustella lisää Facebook- tai muusta maksetusta somemainonnasta, ole meihin yhteydessä. Pyrimme vastaamaan viimeistään seuraavana arkipäivänä. Onnea matkaan!