Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Kannattaako Facebook-mainontaa enää tehdä vuonna 2024?

Kannattaako Facebook-mainontaa enää tehdä vuonna 2024?

Erik Back |

Tiivistelmä:

Myyntiluvut laskevat, kohdentaminen ei ole enää yhtä tarkkaa kuin aiemmin. Kannattaako Facebook-mainontaa enää jatkossa tehdä? Meidän mielestä kannattaa, lue miksi!

Sisällysluettelo

    Maksetun Meta-mainonnan, eli Facebook- ja Instagram-mainonnan yksi suurimpia muutoksia mainonnan tehokkuuden kannalta koettiin loppuvuodesta 2020, kun Apple julkaisi iOS 14-päivityksen, joka toi mukanaansa lisääntyneitä yksityisyydensuojatoimenpiteitä, jotka vaikuttivat siihen, kuinka tarkasti mainostajat pystyvät jatkossa kohdentamaan mainoksiaan Apple-käyttäjille. iOS 14 -päivitystä seurasi iOS 14.5 -päivitys, joka entisestään vahvisti uusia yksityisyydensuojatoimenpiteitä.

    Myös tiukennetut tietosuojalait, kuten EU:n yleinen tietosuoja-asetus GDPR, ovat vaikuttaneet merkittävästi maksetun Facebook ja Instagram-mainonnan tehokkuuteen ja kohdentamismahdollisuuksiin. Nämä viimeisten vuosien merkittävät muutokset ovat herättäneet EU:n sisällä paljon keskustelua, jopa niin paljon, että Facebookin emoyhtiö Meta uhkasi lähteä Euroopasta. Tavalliselle PK-yrittäjälle tai markkinointiammattilaiselle nämä muutokset väistämättä aiheuttavat haasteita ja harmaita hiuksia ja siksi onkin täysin perusteltua pohtia kannattaako Facebook-mainontaa enää jatkossa tehdä?

    Lyhyt vastaus on, että kannattaa. Heikentyneistä kohdentamisusmahdollisuuksista huolimatta, Facebook ja Instagram-mainonta ovat edelleen äärettömän kustannustehokkaita tapoja luoda tunnettuutta yrityksen brändille, tuotteille ja palveluille, sekä ajaa uutta ja entuudestaan tuntematonta liikennettä yrityksen verkkopalvelulle. Facebook-mainonta mahdollista edelleen erinomaiset työkalut myös myynnin kasvattamiselle, mutta muutoksien tuulissa menestyminen maksetussa somemainonnassa vaatii nykypäivänä kykyä osata mukautua markkinoilla tapahtuviin muutoksiin. Facebook-mainontaa ei enää vuonna 2024 voi tai kannata tehdä samalla tavalla kuin muutamia vuosia sitten. 

    Onko Facebook-mainonnan aikakausi päättymässä?

    Miten Facebook-mainontaa kannattaa tehdä vuonna 2024?  

    Nyt kun pikkuhiljaa lähestytään monien yrityksien, etenkin verkkokauppojen tärkeintä kvartaalia, Q4:sta, on hyvin olennaista huomioida ainakin nämä seikat:

    1. Mainoskohdentaminen tehdään mainossisällöillä, ei kiinnostuksen kohteilla. 

    Vielä muutama vuosi sitten oli helppo hyödyntää Facebookin tarkkoja kohdentamistyökaluja. Kiinnostuksen kohteita oli satoja, jollei tuhansia ja jos halusit myydä kotimaista muotia, valitsit kiinnostuksen kohteiksi kaikki kotimaiset tunnetuimmat muotibrändit ja voilá, mainokset päälle. Nykypäivänä kohteita on valittavana huomattavasti suppeammin ja vaikka valitsisitkin omasta mielestäsi tarkat ja yksilöidyt kiinnostuksen kohteet, ei meillä mainostajilla ole enää mitään takuita siitä, että mainokset näkyisivät oikealle kohderyhmälle. Tämän takia fiksu mainostaja tekee mainoskohdentamisen sisällöillä, ei kohdennustyökaluilla. Kun tiedät ja tunnet tarkasti kohderyhmäsi, osaat luoda juuri sellaista mainossisältöä joista he ovat kiinnostuneita ja joka tuottaa heille lisäarvoa. Älä pelkää osoittaa mainossisällöissäsi, että tunnet kohdeyleisösi. Jos kohdeyleisösi on rikosnovelleista kiinnostuneet keski-ikäiset naiset, tuo se esiin mainossisällöissä.   

    2. Kerää ja hyödynnä omaa dataa.

    Nykypäivän digimarkkinoinnissa mikään ei ole yhtä arvokasta kuin data. Jos et vielä tässä kohtaa kerää markkinointilupia asiakasrekisteriäsi tai uutiskirjettäsi varten, olkoon tämä viimeistään vahva kannustus tämän aloittamiselle. Ensinnäkin tämä kohdeyleisö on jo hyvin lämmintä yleisöä, sillä joko he ovat jo aikaisemmin ostaneet yrityksenne tuotteita tai palveluita tai sitten he ovat vapaaehtoisesti rekisteröityneet uutiskirjeen tilaajiksi. 5 000 uutiskirjeen tilaajalla saadaan jo vahva ymmärrys yrityksen kohdeyleisöstä. Kun tämä data on kerätty lainmukaisesti, voi sitä hyödyntää maksetussa Facebook-mainonnassa, esimerkiksi luomalla peiliyleisöjä kohdeyleisöstä. Tällöin saamme tarjottua Metan tekoälylle kohdeyleisödataa joka ei muuten olisi saatavilla.  

    3. Testaa, testaa ja testaa 

    Meta julkaisee jatkuvasti uusia päivityksiä ja ominaisuuksia, joista uusimmat ovat Metan Advantage+ -tuotteet. Kun olemme Wuohella A/B-testanneet verkkokauppa-asiakkaillemme Advantage+ ostoskampanjoita tavallisia ostoskampanjoita vastaan, ovat Advantage+ ostoskampanjoilla saadut tulokset olleet merkittävästi parempia kaikilla mittareilla. Metan nopeassa kehityksessä mukana pysyminen edellyttää proaktiivisuutta, uteliaisuutta ja halua kehittyä. Siksi on äärettömän tärkeätä olla rakastumatta liikaa omiin tuttuihin prosesseihin ja toimintamalleihin. “Never stop testing, and your advertising will never stop improving…” sanoi aikoinaan “mainonnan isä” David Ogilvy. 

    Nyt kun päästiin tunnettujen aikamiesten siteerauksiin, sopii tähän kontekstiin myös pankkiiri Nathan Rothschildin sanonta: “Buy when there is blood on the street”. Maksettu Facebook-mainostaminen ei ole enää yhtä yksinkertaista kuin aiemmin ja hyvien mainostuloksien saavuttaminen edellyttää testailua, ahkeruutta ja luovuutta. Tämä on hyvä uutinen ahkerille ja luoville mainostajille, mutta rankaisee joutilaita ja mielikuvituksettomia mainostajia. Kun valitsee puolensa oikein ja aktiivisesti työstää somemainontaansa, on Facebook edelleen varsin varteenotettava mainoskanava tulevinakin vuosina. 

    Wuohi Digitalilla on yli kymmenen vuoden kokemus maksetusta Facebook-mainonnasta. Kokemuksesta on aina tiettyyn pisteeseen hyötyä, mutta digimarkkinoinnissa tärkeintä on ymmärtää, että muutoksia tapahtuu lähes päivittäin ja ainoa tapa pysyä aallon harjalla on pitää sorkkamme tasaisesti maanpinnalla ja pysyä uteliaana. Haluatko jutella maksetusta somemainonnasta? Ota yhteyttä!