Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Verkkokaupan markkinointi – markkinoijan opas

Verkkokaupan markkinointi – markkinoijan opas

Erik Back |

Tiivistelmä:

Kaupankäynti verkossa on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina, minkä myötä myös verkkokaupan markkinointi on noussut ratkaisevaan asemaan. Kaikkien yrittäjien ja markkinoijien olisi hyvä osata ainakin verkkokaupan markkinoinnin perusasiat. Tämä opas pureutuu digimarkkinoinnin kokonaisuuteen: hakukoneoptimointiin, hakusanamainontaan, somemainontaan, sisällöntuotantoon ja sähköpostimarkkinointiin. Lisäksi se korostaa analytiikan merkitystä, mainosmuotojen monipuolista hyödyntämistä ja jatkuvaa kehitystä.

Sisällysluettelo

    Kaupankäynti verkossa on viimeisen kymmenen vuoden aikana kasvanut huimaa vauhtia. 

    Verkko on monelle yritykselle merkittävä liiketoimintakanava, joten verkkokaupan markkinointi on noussut tärkeään asemaan. Ymmärrys siitä, miten verkkokaupan markkinointi todellisuudessa toimii, on välttämätöntä jokaiselle yrittäjälle, markkinoijalle ja myynnin ammattilaiselle.

    Tässä oppaassa käsittelemme verkkokaupan markkinoinnin tärkeimmät osa-alueet ja parhaat käytännöt.

    • Tarjoamme syvällisen näkökulman erilaisiin markkinointistrategioihin, jotka auttavat parantamaan verkkokaupan näkyvyyttä, houkuttelemaan uusia asiakkaita ja sitouttamaan olemassa olevia asiakkaita entistä tehokkaammin.
    • Tutustumme mm. hakukoneoptimointiin, digitaaliseen markkinointiin kokonaisuutena, dataan ja analytiikkaan, eri mainosmuotoihin sekä moniin muihin tekijöihin, jotka määrittävät verkkokaupan menestyksen nyt ja tulevaisuudessa.

    Verkkokaupan markkinointi on monimutkaista, mutta se ei ole ylivoimaista. Oppaamme on suunnattu kaikille, jotka haluavat ymmärtää paremmin, kuinka rakentaa tehokasta ja tarkasti kohdennettua verkkokaupan markkinointistrategiaa.

    Oli kyseessä sitten pieni startup-yritys tai kansainvälinen kasvuyritys, tässä oppaassa on jotakin kaikille.

    Erik-Back

    Artikkelin on kirjoittanut Wuohi Digitalin toimitusjohtaja ja perustajaosakas Erik Back.

    Osa 1. Verkkokaupan digimarkkinointi on kokonaisuus

    Digimarkkinointi on laaja ja monimutkainen kokonaisuus. Se on dynaaminen maailma, jossa teknologian nopea kehitys ja käyttäjien muuttuvat tottumukset tuovat jatkuvasti uusia haasteita ja mahdollisuuksia.

    Verkkokaupan markkinointi on vain yksi osa tätä suurta kokonaisuutta, mutta verkkokaupan markkinoinnissa onnistuminen edellyttää tämän kokonaisuuden ymmärtämistä ja sen eri elementtien hyödyntämistä.

    Digimarkkinoinnin pääelementit ja markkinointikanavat voidaan jakaa viiteen eri pääkategoriaan:

    1. hakukoneoptimointi (SEO)
    2. hakusanamainonta (SEM, display-mainonta, PMax, retargeting)
    3. sisältömarkkinointi
    4. sosiaalisen median markkinointi
    5. sähköpostimarkkinointi.

    Jokainen osa-alue tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia verkkokaupan näkyvyyden ja myynnin kehittämiseen, mutta ne toimivat parhaiten yhdessä, osana kokonaisvaltaista digimarkkinointistrategiaa. Kyse on niin isosta kokonaisuudesta, että digimarkkinoinnin kannalta se on järkevää palastella pienempiin osa-alueisiin.

    Wuohella pyrimme katsomaan digimarkkinointia tuotteen- tai palveluntarjoajan näkökulmasta. Käytämme vertauskuvana suppiloa, jonka yläpäässä on laajasti potentiaalisia tuotteen tai palvelun ostajia. Kun suppiloa kuljetaan alaspäin, osa potentiaalisista ostajista muuttuu vielä todennäköisemmiksi tuotteen tai palvelun ostajaksi. Toisaalta osa massasta valuu suppilon reunojen yli.

    G.O.A.T. Funnel ™ -sivuillamme kerromme yksityiskohtaisemmin suppilon eri vaiheista ja siitä miten funnelimaista ajattelua voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti kokonaisvaltaisessa digimarkkinoinnissa.

    Osa 2. Verkkokaupan digimarkkinoinnin pääelementit 

    Hakukoneoptimointi (SEO) auttaa ihmisiä löytämään yrityksesi hakukoneista

    Hakukoneoptimointi on olennainen osa verkkokaupan markkinointia, sillä se auttaa ihmisiä löytämään yrityksen tuotteet ja palvelut hakukoneista kuten Googlesta ja Bingistä orgaanisesti eli ilman erillistä mediabudjettia.

    Hakukoneoptimointia ei kuitenkaan tehdä pelkästään hakukoneita vaan myös ihmisiä varten. Laadukkaan, informatiivisen ja hyvin suunnitellun sisällön avulla voidaan vastata käyttäjien kysymyksiin ja hakuihin, mikä parantaa verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä ja tuo verkkosivustolle relevanttia yleisöä.

    Hakukoneoptimointi tulisi aina aloittaa avainsanatutkimuksella. Avainsanatutkimuksella selvitetään verkkokaupan nykytila ja määritetään ne termit ja lauseet, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät etsiessään verkkokaupan tarjoamia tuotteita ja joissa halutaan jatkossa näkyä. Tämän jälkeen pyritään optimoimaan verkkokaupan sisältö sellaiseksi, että se on laadukasta ja informatiivista sekä vastaa verkkokaupalle tärkeisiin hakuihin. 

    Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan ole vain strategista sisällöntuotantoa, vaan tärkeätä on myös sen tekninen puoli. Niin sanottu tekninen SEO keskittyy verkkosivuston tekniseen puoleen, kuten latausnopeuteen, mobiiliystävällisyyteen ja sivuston rakenteeseen, jotka kaikki vaikuttavat siihen, kuinka hyvin sivusto indeksoituu ja sijoittuu hakukoneissa.

    Sivuston orgaaniseen sijoittumiseen vaikuttaa myös niin sanotut “Backlinkit”, eli muilta sivustoilta ohjautuvat linkit omaan verkkokauppaan. World wide web eli internet on megaverkosto linkkejä (ajattele hämähäkinseittejä), joita klikkaamalla liikutaan yhdeltä sivustolta toiselle. Hyvin yksinkertaistettuna: mitä enemmän backlinkkejä, sitä enemmän uskottavuutta hakukoneiden silmissä -> sitä korkeampi hakukonesijoitus. 

    Hakukoneoptimointi on myös välttämätön osa asiakaskokemuksen parantamista. Nopeat latausajat, selkeä ja intuitiivinen navigointi sekä merkityksellinen ja arvokas sisältö kaikki parantavat asiakkaan kokemusta ja lisäävät todennäköisyyttä sille, että asiakas suorittaa ostoksen.

    Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä. Kilpailu on kovaa ja hakukoneet toimivat reaaliajassa. Tarkalla mittauksella ja oikein toteutetulla analytiikalla voidaan seurata miten hakukoneiden sijoitukset ja verkkosivuston liikenteen määrät muuttuvat, miten käyttäjät verkkokaupassa liikkuvat ja millaisiin esteisiin verkkokauppakävijät törmäävät.

    Kaiken kaikkiaan hakukoneoptimointi on keskeinen osa verkkokaupan markkinointistrategiaa. Sen avulla verkkokaupat voivat parantaa näkyvyyttään, houkutella ja sitouttaa asiakkaitaan sekä kehittää myyntiä, mikä tekee siitä korvaamattoman työkalun digitaalisen markkinoinnin saralla.

    Tämänkin blogiartikkelin yksi päätehtävistä on tuoda verkkosivustollemme laadukasta ja palveluistamme kiinnostunutta yleisöä. Onnistuimmeko? Löysitkö tämän artikkelin googlaamalla? Silloin olemme todennäköisesti ainakin sinun kohdallasi onnistuneet artikkelin tavoitteessa.

    "Hakusanamainonta on merkittävä digitaalisen markkinoinnin osa-alue jokaiselle verkkokaupalle."

    Hakusanamainonta (SEM): kustannustehokas verkkokaupan mainonnan muoto myyntipolun loppupään kontakteille

    Hakusanamainonta, tai SEM (Search Engine Marketing), on merkittävä digitaalisen markkinoinnin osa-alue jokaiselle verkkokaupalle.

    Hakusanamainonta perustuu mainosten näyttämiseen hakukoneiden hakutulossivuilla tiettyjä etukäteen määritettyjä avainsanoja hyödyntäen. Ero hakukoneoptimointiin  on se, että hakusanamainonta on maksettua mainontaa, jossa tekoälypohjaisessa huutokaupassa eri markkinoijat kilpailevat vastakkain hakutermien näkyvyydestä riihikuivalla rahalla.

    Hakusanamainokset sijoitetaan hakutulosten ylä- ja alapuolelle hakukoneissa ja mainokset näkyvät, kun hakukonekäyttäjä hakee tiettyä termiä tai lausetta. Mainokset voidaan kohdentaa erittäin tarkasti, mikä tekee hakusanamainonnasta tehokkaan tavan tavoittaa potentiaalisia asiakkaita juuri silloin, kun he etsivät tiettyä tuotetta tai palvelua.

    Hakusanamainonta on kustannustehokasta, sillä siinä maksetaan vain klikeistä, mikä mahdollistaa mainonnan nopean käynnistyksen, tehokkaan skaalautuvuuden sekä erinomaisen tuoton tehdylle sijoitukselle. Tämä tekee siitä erittäin hyödyllisen työkalun esimerkiksi uusien tuotteiden lanseerauksissa tai kausiluonteisissa myyntikampanjoissa.

    Hakusanamainonta vastaa asiakkaan olemassa olevaan tarpeeseen, mikä asettaa sen ensisijaisesti myyntipolun loppupäähän. Tällöin on mahdollista saavuttaa konkreettisia tuloksia hyvinkin nopeasti. Verkkokaupan mainonnassa ei kuitenkaan kannata pelkästään turvautua hakusanamainontaan, juuri siitä syystä, että hakusanamainonta vastaa vain olemassa olevaan tarpeeseen. 

    Hakusanamainonta on yksi Wuohi Digitalin vahvimpia osaamisalueita.

    Somemainonta luo tietoisuutta ja houkuttelee uusia asiakkaita

    Sosiaalisen median mainonta on keskeinen osa digitaalista markkinointia, erityisesti verkkokaupan ympäristössä. Somemainonnalla tavoitetaan kustannustehokkaasti laajasti kohdeyleisöä, luodaan tietoisuutta ja houkutellaan uusia asiakkaita. Etenkin, kun puhutaan maksetusta somemainonnasta. 

    Maksettu somemainonta = Ostetaan mediatilaa eli näkyvyyttä rahalla.

    Orgaaninen somemainonta = Somemainonta jossa raha ei liiku.

    Kuvajulkaisut, stoorit, päivitykset, reelsit tms. ovat sisällöntuottajalle ilmaisia tapoja markkinoida ja mainostaa yritystään esimerkiksi Facebookissa, TikTokissa ja LinkedIn:ssä. Nämä julkaisut eivät maksa mitään, mutta niiden näkyvyys on rajattua. Näitäkin sisältöjä voidaan hyödyntää maksetussa mainonnassa, mutta tällöin puhutaan nimenomaan maksetusta mainonnasta.

    Somemainonta ei kuitenkaan ole vain myyntipolun yläpään mainontaa. Somemainonta, ja ennen kaikkea Metassa (Facebook & Instagram) tehty somemainonta, on hyvin monipuolista ja palvelee verkkokaupan markkinoijaa joskus jopa tehokkaammin kuin hakusanamainonta. Syy tähän on se, että somemainonta on hyvin tarkasti kohdennettava mainoskanava.

    Vaikka evästeseuranta on jäämässä historiaan, voivat somealustat kuten Meta, Twitter ja TikTok jatkossakin kerätä dataa omista käyttäjistään, jolloin somemainostajat voivat hyödyntää tätä dataa omassa mainonnassan. Tämä tarkoittaa, että verkkokaupat voivat tavoittaa juuri ne ihmiset, jotka ovat todennäköisimmin kiinnostuneita heidän tuotteistaan, mikä parantaa mainonnan tehokkuutta ja mainostuottoa (ROAS)

    Maksetun somemainonnan vahvuus on myös sen monipuolisuus. Maksetulla somemainonnalla voidaan hyvin kustannustehokkaasti tavoittaa satoja tuhansia ihmisiä iän, sukupuolen, sijainnin tai kiinnostuksen kohteiden perusteella, mutta samoja mainoskanavia hyödyntäen voidaan myös tehdä todella tarkasti kohdennettua konversiomainontaa räätälöidyille kohderyhmille. Kirjoitimme blogiartikkelin siitä, miten mainostaja onnistuu tekemään koko ostopolun kattavaa mainontaa pelkästään Metan kanavia hyödyntäen.

    "Somemainonnan avulla verkkokaupat voivat tavoittaa juuri ne ihmiset, jotka ovat todennäköisimmin kiinnostuneita heidän tuotteistaan."

    Sisällöntuotanto – verkkokaupan digimarkkinointi ei onnistu ilman laadukasta sisältöä

    Sisällöntuotanto on digitaalisen markkinoinnin keskeinen osa-alue, joka auttaa yrityksiä erottautumaan kilpailijoistaan ja luomaan kestäviä asiakassuhteita. Laadukas, personoitu  ja informatiivinen sisältö luo arvoa asiakkaille, mikä puolestaan lisää yrityksen uskottavuutta asiakkaiden ja Googlen silmissä.

    Verkkokaupan kontekstissa sisällöntuotanto tarjoaa monia etuja. Hyvin kirjoitettu, hakukoneystävällinen sisältö auttaa verkkokauppaa saavuttamaan korkeammat sijoitukset hakukoneissa, mikä puolestaan kasvattaa orgaanista liikennettä ja siten myös myyntiä.

    Sisällöntuotanto ei kuitenkaan tehdä vain hakukoneita varten, vaan sen avulla rakennetaan myös brändiä ja sen tunnettuutta. Esimerkkejä tämän kaltaisesta sisällöntuotannosta ovat

    • blogikirjoitukset
    • opetusvideot
    • tuotearvostelut
    • referenssitarinat
    • somejulkaisut (päivitykset, stoorit, livet jne.).

    Informatiivinen tai opettavainen sisältö on hyvin olennaista verkkokaupalle: sen avulla asiakkaille voidaan tarjota reaaliaikaista asiakaspalvelua- ja tukea, mikä helpottaa tuotteiden ostamista ja tilaamista. Esimerkkejä tämänkaltaisesta sisällöstä ovat usein kysyttyjen kysymysten (UKK) -osio, opetusartikkelit- ja videot sekä tuotetietojen selventäminen.

    Erittäin tärkeätä on myös se, että yrityksen tuottama sisältö vastaa asiakkaan tarpeita eri vaiheissa ostopolkua. Laadukas sisällöntuotanto huomioi asiakkaan polun alkuvaiheen tietohakuineen, päätöksenteon vaiheen ja lopulta ostoksen jälkeisen vaiheen. Tällä tavalla verkkokauppaa pyörittävä yritys voi tukea asiakasta koko ostopolun ajan, mikä lisää asiakastyytyväisyyttä ja johtaa suurempaan asiakasuskollisuuteen.

    Kaiken kaikkiaan sisällöntuotanto on keskeinen osa digitaalista markkinointia ja sen merkitys tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa, kun asiakkaat etsivät yhä enemmän tietoa verkosta. Verkkokaupan kontekstissa laadukas sisällöntuotanto on elintärkeää yrityksen menestykselle.

    Sähköpostimarkkinointi – verkkokaupalle maksuton markkinointikanava

    Sähköpostimarkkinointi on verkkokaupan markkinoinnin keskeinen kanava, joka auttaa yrityksiä ylläpitämään ja syventämään suhteita asiakkaisiinsa, lisäämään asiakasuskollisuutta ja tuottamaan hyvin kustannustehokasta myyntiä.

    Tehokkaasti toteutettu sähköpostimarkkinointi on kohdennettua ja personoitua: se vastaa asiakkaiden tarpeita ja mielenkiinnon kohteita. Verkkokauppiaat voivat hyödyntää asiakkaidensa ostohistoriaa, käyttäytymistä verkkosivuilla sekä muuta tietoa, joka kehittää asiakaskokemusta, syventää asiakassuhdetta ja lisää asiakkaan koko elinkaaren aikana tuottamaa arvoa.

    Sähköpostimarkkinointi on myös tehokas keino ohjata myyntiä kasvattavaa liikennettä verkkokauppaan. Erilaiset kampanjat, kuten alennuskoodit, tuotelanseeraukset tai kausiluonteiset myyntitapahtumat, voidaan viestiä suoraan asiakkaiden sähköpostiin, mikä kannustaa heitä asioimaan verkkokaupassa.

    Lisäksi sähköposti on erinomainen väline säännölliseen kommunikointiin. Samalla sähköpostiviestintä vahvistaa asiakassuhdetta.

    Sähköposti on käytännössä ilmainen markkinointikanava. Parhaimmat sähköpostimarkkinointialustat perivät tietyn marginaalisen kuukausimaksun palveluiden käytöstä, mutta isossa kuvassa sähköpostimarkkinointi on äärettömän kustannustehokas markkinointimuoto.

    Sähköpostimarkkinoinnin kohderyhmä on lämmintä yleisöä. He ovat vapaaehtoisesti tilanneet viestejä, minkä vuoksi he ovat hedelmällistä maaperää konversiomarkkinoinnille. GDPR-säännösten mukaan sähköpostimarkkinointia saa kohdentaa vain henkilöille, jotka ovat antaneet siihen luvan – esimerkiksi uutiskirjeen tilauksen, tuotteen ostamisen tai rekisteröitymisen yhteydessä.

    Väärin toteutettu sähköpostimarkkinointi on yksinkertaisesti spämmiä. Siksi on äärettömän tärkeätä, että sähköpostimarkkinointia tehdään suunnitelmallisesti ja personoidusti. Hyvin toteutettuna sähköpostimarkkinointi parantaa asiakaskokemusta, tuottaa myyntiä ja rakentaa pitkäaikaisia, kestäviä asiakassuhteita.

    "Väärin toteutettu sähköpostimarkkinointi on yksinkertaisesti spämmiä."

    Osa 3. Analytiikka ja seuranta kuntoon oikeilla mittareilla

    Verkkokaupan maailma on dynaaminen ja nopeasti muuttuva. Pienetkin virheet tai viivästykset voivat johtaa merkittäviin menetyksiin.

    Tulosten ja menestyksen varmistamiseksi on tärkeätä ymmärtää, kuinka verkkokauppa suoriutuu, mihin asiakkaiden huomio keskittyy ja mitä he todella haluavat. Tämä tieto saadaan aikaan luotettavilla mittareilla ja jatkuvalla analytiikalla.

    Miksi analytiikka ja seuranta ovat tärkeitä verkkokaupalle?

    Yksi analytiikan ja seurannan merkittävimmistä eduista on kyky tehdä dataan perustuvia päätöksiä. Sen sijaan, että tukeuduttaisiin arvailuun tai oletuksiin, voidaan käyttää reaalimaailman dataa toiminnan ohjaamiseen. Analytiikka paljastaa esimerkiksi

    • mitkä tuotteet myyvät parhaiten
    • mitkä markkinointistrategiat toimivat
    • kuinka asiakkaat navigoivat verkkopalvelussa.

    Analytiikan avulla voidaan myös tunnistaa mahdolliset ongelmat aikaisessa vaiheessa. Jos esimerkiksi tietty sivu aiheuttaa korkean poistumisprosentin, se voidaan havaita ja korjata nopeasti. Samalla tavoin tavoitteista jääneen mainoskampanjan strategiaa voidaan  säätää havaintojen perusteella.

    Analytiikan tärkeimmät mittarit

    Analytiikan ja seurannan tehokkuutta voidaan mitata niin sanottujen KPI- (Key Performance Indicators) eli avainmittareiden avulla. Verkkokaupan yhteydessä seuraavat mittarit ovat erityisen hyödyllisiä.

    Konversioprosentti

    Kuinka suuri osa sivuston kävijöistä tekee ostoksen? Tämä on yksi tärkeimmistä mittareista verkkokaupassa. Konversioprosentti auttaa määrittämään markkinointistrategioiden tehokkuuden ja sivuston käytettävyyden.

    Uusien vs. palaavien asiakkaiden suhde

    Tämä mittari auttaa ymmärtämään asiakasuskollisuutta ja markkinointitoimien tehokkuutta.

    Ostoskorin keskimääräinen arvo

    Tämä mittari kuvastaa kuinka paljon rahaa asiakkaat keskimäärin käyttävät yhdellä ostoskerralla. Se auttaa suunnittelemaan tuotetarjontaa ja hinnoittelustrategioita.

    Poistumisprosentti

    Kuinka suuri osa kävijöistä poistuvat sivustolta tietyn sivun jälkeen? Korkea poistumisprosentti voi viitata ongelmiin verkkokaupan sisällössä tai käytettävyydessä.

    Analytiikan ja seurannan työkalut

    Verkkokaupan analytiikkaan ja seurantaan on olemassa useita työkaluja. Google Analytics on suosituin ja yleisin ja tarjoaa kattavan katsauksen sivuston suorituskykyyn, kävijöiden demografiaan ja käyttäytymiseen. Googlen palveluna se on myös yhteensopiva Google Ads -palvelun kanssa, mikä helpottaa mainonnan tehostamista ja seurantaa.

    Hotjar on toinen hyödyllinen työkalu, joka tarjoaa tarkempaa tietoa käyttäjien toiminnasta sivustolla. Hotjarin avulla voidaan seurata käyttäjien liikkeitä ja klikkauksia sekä luoda lämpökarttoja, joiden avulla voidaan ymmärtää, mitkä sivun osat kiinnostavat käyttäjiä eniten ja mitkä toiminnot aiheuttavat korkeita poistumisprosentteja. 

    Analytiikan ja seurannan parhaat käytännöt

    On tärkeätä muistaa, että analytiikka ja seuranta vaativat jatkuvaa huomiota ja päivitystä, koska markkinat ja asiakaskäyttäytyminen muuttuvat jatkuvasti. Tässä muutamia parhaita käytäntöjä analytiikan maailmassa.

    Aseta selkeät tavoitteet

    Jotta analytiikka ja seuranta olisivat tehokkaita, on tärkeätä tietää, mitä halutaan mitata. Määrittele siis selkeät ja saavutettavat tavoitteet yrityksellesi ja mittaa niiden suorituskykyä reaaliaikaisesti.

    Käytä segmentointia

    Kaikki kävijät eivät ole samanlaisia. Segmentoinnin avulla voit jakaa asiakkaasi eri ryhmiin esimerkiksi demografian, käyttäytymisen tai ostoaktiivisuuden perusteella. Tämä auttaa ymmärtämään eri asiakasryhmien tarpeita ja käyttäytymistä paremmin.

    Testaa ja optimoi

    Analytiikka tarjoaa dataa, mutta todellinen hyöty saadaan, kun tätä tietoa käytetään sivuston ja markkinoinnin optimointiin. Tee A/B-testausta eri elementteihin, kuten otsikoihin, tuotekuviin ja hintoihin. Testaa ja optimoi niitä saadun datan perusteella perusteella.

    Analytiikka ja seuranta ovat verkkokaupan menestyksen avaimia. Kun mittarit, työkalut ja käytännöt on valittu huolellisesti, voidaan niiden avulla tehdä faktoihin perustuvia päätöksiä, joilla on suuri vaikutus yrityksen tuloksiin.

    On tärkeätä muistaa, että analytiikka ja seuranta ovat jatkuvia prosesseja, jotka vaativat säännöllistä arviointia ja säätämistä. Oikein rakennetut prosessit tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden parantaa verkkokaupan suorituskykyä, jolloin yritys voi saavuttaa asettamansa tavoitteet etukäteen.

    Osa 4. Mainosmuotojen monipuolinen hyödyntäminen

    Digitaaliset markkinointikanavat kehittyvät kovaa tahtia ja kehityksen myötä myös mainosmuotojen kirjo on laajentunut huomattavasti. Tämä tarkoittaa sitä, että tänä päivänä mainostajilla on käytössään enemmän kanavia ja työkaluja kuin koskaan aikaisemmin.

    Verkkokauppiaalle uudet mainosmuodot tarkoittavat uusia tapoja mainostaa verkkokaupan tuotteita ja siten erottua kilpailijoista. 

    Miksi mainosmuotojen monipuolisuus on tärkeää verkkokaupalle?

    Mainosmuotojen monipuolinen hyödyntäminen on välttämätöntä monestakin syystä:

    • Mainosmuotojen monipuolisuus mahdollistaa laajan yleisön tavoittamisen ostopolun eri vaiheissa.
    • Eri mainosmuodoilla on omat etunsa ja tarkoituksensa ja siitä syystä onkin välttämätöntä, että mainostaja ymmärtää, kenelle mainoksia halutaan näyttää. Esimerkiksi verkkokaupan tuoteluettelon mainonta on todella tehokasta yleisölle joka on jo vieraillut verkkokaupassa ja esimerkiksi lisännyt tuotteen ostoskoriin. Samanlainen tuoteluettelomainonta ei taas todennäköisesti ole kovin tehokasta tai kiinnostavaa niin sanotulle kylmälle yleisölle, joka ei ole koskaan aiemmin vieraillut kyseisessä verkkokaupassa.
    • Lisäksi mainosmuotoja valittaessa on tärkeätä ymmärtää mitä kyseisellä mainoksella halutaan saavuttaa. Verkkokauppiaan pääkonversiotavoite on tietenkin myynnin edistäminen, mutta harva asiakas ostaa heti ensimmäisen mainoksen nähtyään. Siksi on tärkeätä määritellä ostopolulle pienempiä välitavoitteita eli niin sanottuja mikrokonversioita. Mikrokonversioita ovat esimerkiksi verkkosivuvierailut, ostoskorin lisäämiset ja mainokseen sitoutumiset. Mainosmuotoina esimerkiksi videot tai animaatiot ovat erinomaisia tietoisuuden herättämisessä ja mikrokonversioiden saavuttamisessa, mutta eivät kovin hyviä ostoon tähtäävässä konversiomainonnassa.

    Verkkokaupoille hyödylliset mainosmuodot

    Seuraavassa on joitakin yleisimpiä digitaalisia mainosmuotoja, joita verkkokauppojen tulisi mainonnassaan hyödyntää.

    Hakukoneiden mainosmuodot

    Google Ads ja muut hakukonemainonta-alustat tarjoavat tehokkaita työkaluja sellaisten asiakkaiden tavoittamiseksi, jotka etsivät aktiivisesti verkkokaupan tarjoamia tuotteita. 

    Google Hakusanamainonta

    Google Hakusanamainonta on yksi suosituimmista ja tehokkaimmista mainosmuodoista – erityisesti sellaisille käyttäjille, jotka etsivät aktiivisesti tiettyjä tuotteita tai palveluita.

    Google Sales Performance Max

    Sales Performance Max eli ns. PMax on hyvin pitkälti tekoälyyn ja automaation pohjautuva mainosmuoto, joka hyödyntää Googlen kaikkia mainosverkostoja monipuolisesti.

    Verkkokauppiaalle PMax mahdollistaa niin sanotun tuoteluettelomainonnan (entinen Smart Shopping), joka on äärettömän tehokas verkkokaupan konversiomainonnassa. PMax-mainontaa ei kuitenkaan kannata täysin luovuttaa tekoälyn ja automaatioiden käsiin, vaan täyden tehon kyseisestä mainosmuodosta saa irti, kun tekoälylle luodaan tarkat ohjeet esimerkiksi hakutermien ja kohdennuksien suhteen. 

    Google Display

    Google Display Network (GDN) on Googlen tarjoama mainosverkosto, joka tavoittaa yli 90% internetin käyttäjistä maailmanlaajuisesti.

    Google Display toimii periaatteessa samoin kuin Google Hakusanamainonta, mutta sen sijaan, että mainokset näkyisivät ainoastaan hakutuloksissa, ne voivat näkyä mainosbannereina myös niin sanotulle kylmälle yleisölle. Verkkokauppiaille Google Display mahdollistaa laajan näkyvyyden kustannustehokkaasti sekä parhaimmillaan myös tarkasti kohdennettavan konversiomainonnan. 

    Google Discovery

    Google Discovery mainonta on Googlen mainosmuoto, joka tavoittaa käyttäjät heidän henkilökohtaisissa Google-kanavissa, kuten Gmailissa, YouTubessa, Google Mapsissa ja Google Discover -uutisvirrassa. Mainokset ovat responsiivisia ja suunniteltu sulautumaan luontevasti näytettävään sisältöön.

    Discovery-mainonta on erittäin tehokas tapa tavoittaa käyttäjiä oikeassa hetkessä ja oikeassa paikassa, kun he ovat kiinnostuneita tietystä aiheesta tai ovat tekemässä ostopäätöstä. Mainokset näkyvät käyttäjille juuri silloin, kun he ovat aktiivisesti etsimässä tietoa tai tuotteita verkosta.

    YouTube

    YouTube-mainonta on videomainontaa joka koostuu useista eri mainosmuodoista, kuten pre-roll-mainoksista ja in-stream-mainoksista. YouTube-mainonnalla voidaan kohdentaa näkyvyyttä tarkasti esimerkiksi tiettyjen YouTube-kanavien ja hakutermien mukaan ja näin saavuttaa suuria näyttökertoja hyvin kustannustehokkaasti.

    YouTube on tehokas mainonnan kanava.

    Ohjelmallinen ostaminen ja natiivimainonta

    Adform

    Adform on tunnettu ohjelmallisen ostamisen alusta, joka tarjoaa mainostajille monipuolisia ratkaisuja digitaaliseen mainontaan. Adformin ohjelmallisen ostamisen alusta mahdollistaa mainosten ostamisen automaattisesti ja reaaliajassa eri mainosverkoissa.

    Adformin avulla mainostaja voi kohdentaa mainoksiaan erittäin tarkasti käyttämällä erilaisia kohdentamismahdollisuuksia, kuten sijaintia, demografiaa, käyttäytymismalleja ja kiinnostuksenkohteita. Adform-mainonnassa voidaan myös hyödyntää DMP (Data Management Platform) -yleisöjä, jossa mainonnan kohdeyleisö ja kohdennus perustuu ostettuun evästedataan. 

    Readpeek

    Readpeak on suomalainen ohjelmallisen ostamisen alusta, joka on kehitetty erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka haluavat tehdä digitaalista mainontaa laajasti ja kustannustehokkaasti.

    Readpeakin avulla mainostaja voi ostaa mainosnäkyvyyttä eri mainosverkoista ja yksittäisiltä verkkosivustoilta. Readpeak mahdollistaa tarkan kohdentamisen erilaisten kriteerien, kuten maantieteellisen sijainnin, demografisten tietojen ja käyttäytymisen perusteella.

    Natiivimainonta

    Natiivimainonta on mainosmuoto, joka on suunniteltu sulautumaan saumattomasti ympäröivään sisältöön ja tarjoamaan käyttäjälle luontevan kokemuksen. Natiivimainonta eroaa muusta bannerimainonnasta, sillä että se pyrkii tarjoamaan käyttäjille lisäarvoa kerronnalliseen tyyliin, kuten verkkoartikkeleita hyödyntäen.

    Natiivimainonta sulautuu äärettömän hyvin sen ympäröivään sisältöön, välillä jopa niin hyvin, että kuluttaja ei välttämättä tiedosta, että kyseessä on mainos. Tästä syystä onkin tärkeätä, että natiivimainonta aina merkitään selkeästi mainokseksi, jotta eettinen markkinointi varmistuu. 

    Somemainonta 

    Meta-mainosmuodot

    Still-kuvat

    Still-kuvamainokset ovat yksinkertaisia yksittäisiä feed- tai storymuotoisia mainoskuvia. Kuvissa voidaan hyödyntää otsikkoa tai lyhyttä tekstiä tai pelkästään kuvaelementtiä. Mainosmuotona still-kuvat ovat tehokkaita herättämään kiinnostusta ja niitä voidaan hyödyntää sekä ostopolun alkupäässä että konversiomainonnassa. 

    Videot ja animaatiot

    Video- ja animaatiomainokset ovat dynaamisia ja interaktiivisia, ja ne herättävät usein huomattavasti enemmän huomiota kuin staattiset kuvat. Ne ovat erityisen tehokkaita tarinan kertomisessa tai tuotteen tai palvelun ominaisuuksien esittelyssä. 

    Dynaaminen tuoteluettelomainonta

    Dynaaminen tuoteluettelomainonta on erittäin tehokas mainosmuoto verkkokauppojen mainonnassa.

    Dynaamiset tuoteluettelomainokset näyttävät responsiivisesti eri tuotteita eri ihmisille. Responsiivisuus perustuu verkkokauppa-käyttäjän eväste- tai somekäyttäytymishistoriaan. Tuoteluettelomainonnan suurimpia hyötyjä responsiivisuuden lisäksi on, että mainonnassa näkyvät tuotekuvat ohjaavat suoraan verkkokaupan tuotekortille. 

    Kokoelmamainokset

    Kokoelmamainokset ovat interaktiivisia mainoksia, joissa yhdistyy sekä brändi- että konversiomainonta. Kokoelmamainokset voivat sisältää useita tuotekuvia, videoita ja tekstejä. Käyttäjät voivat selata kokoelmaa ja klikata tiettyjä kohteita saadakseen lisätietoja tuotteesta tai siirtyä suoraan verkkokaupan tuotekortille.

    Dynaamiset variaatiomainokset

    Dynaamiset variaatiomainokset toimivat myös responsiivisesti ja mahdollistavat mainostajalle erinomaiset työkalut eri sisältöjen testaukselle. Mainostaja voi yhdessä variaatiomainoksessa hyödyntää jopa kymmentä eri kuvaa tai videota, viittä eri otsikkoa, tekstiä ja kuvausta sekä useampaa call-to-action-painiketta.

    Manuaaliset tuotekarusellit

    Kuten nimestä voi päätellä manuaaliset tuotekarusellit ovat käsintehtyjä tuotekaruselleja joihin voi valita jopa kymmenen karusellikorttia.

    Manuaalinen tuotekaruselli mahdollistaa useiden eri tuotteiden tai palveluiden esittelyn yhdessä mainoksessa. Käyttäjä voi selata näitä kuvia tai videoita nuolella tai pyyhkäisemällä sivulle. Jokaiselle tuotteelle voidaan määrittää oma otsikko, kuvaus ja linkki, joka johtaa suoraan tuotteen ostosivulle.

    TikTok-mainosmuodot

    In-Feed Ads

    In-Feed-mainokset näkyvät käyttäjien ”For You” -sivulla eli käyttäjien pääuutissyötteessä. In-Feed-mainokset ovat jopa 60 sekunnin mittaisia videoita, jotka voivat sisältää ääntä ja liikkuvaa kuvaa sekä call-to-action -kehotuksen.

    Spark Ads

    TikTok Spark Ads on mainosmuoto, joka antaa mainostajille mahdollisuuden hyödyntää orgaanista sisältöä TikTokissa luodessaan mainoskampanjoitaan. Mainostajat voivat toisin sanoen valita olemassa olevia TikTok-videoita – joko omiaan tai muiden käyttäjien luomia – ja käyttää niitä osana mainoskampanjaansa.

    Spark Ads -mainosten avulla mainostajat voivat sitouttaa käyttäjiä paremmin, sillä ne hyödyntävät jo suosittuja, orgaanisia TikTok-videoita. Tämä voi auttaa lisäämään brändin tunnettuutta ja sitoutumista.

    Käytännössä mainostaja voi esimerkiksi löytää suositun sisällöntuottajan tekemän videon, joka sopii brändin imagoon ja kampanjaan, ja ottaa yhteyttä sisällöntuottajaan saadakseen luvan käyttää videota mainoskampanjassa. Tämä tekee Spark Ads -mainosmuodosta ainutlaatuisen ja erittäin tehokkaan tavan hyödyntää jo olemassa olevaa, laadukasta ja toimivaa sisältöä mainonnassa.

    Brand Takeover

    Brand Takeover on mainosmuoto, joka näkyy heti, kun käyttäjä avaa TikTok-sovelluksen. Mainos voi olla kolmen sekunnin pituinen still-kuva tai viiden sekunnin pituinen video. Tämä mainosmuoto on erityisen tehokas brändin näkyvyyden kasvattamisessa, sillä se tavoittaa suuren yleisön hyvin lyhyessä ajassa.

    TopView

    TopView -mainosmuoto on mainoksena samanlainen kuin Brand Takeover, mutta se antaa mainostajille enemmän tilaa luovuudelle ja tarinoinnille, sillä se voi olla jopa 60 sekuntia pitkä. TopView-mainos näkyy myös heti, kun sovellus avataan.

    Branded Hashtag Challenge

    Branded Hashtag Challenge on yksi TikTokin ainutlaatuisimmista mainosmuodoista. Tässä mainosmuodossa brändit luovat haasteen, joka rohkaisee käyttäjiä luomaan ja jakamaan sisältöä käyttäen tiettyä hashtagia. Tämä on tehokas tapa lisätä brändin näkyvyyttä ja sitouttaa yleisöä.

    Branded Effects

    Branded Effects on mainosmuoto, jossa brändit voivat luoda omia filttereitä, tehosteita tai animaatioita, jotka käyttäjät voivat sitten käyttää omien videoidensa luomisessa. Tämä mainosmuoto voi auttaa lisäämään brändin näkyvyyttä ja käyttäjien sitoutumista hauskalla ja interaktiivisella tavalla.

    Video Shopping Ads

    Video Shopping Ads toimii samalla tavalla kuin Metassa tai Googlessa verkkokaupan tuoteluettelon avulla. Video Shopping Ads – mainokset mahdollistavat tuotteiden ostamisen suoraan TikTok-mainoksien kautta.  

    TikTok-mainonta on nostanut päätään ja on nykypäivänä monen verkkokaupan tärkein markkinointikanava.

    Osa 5. Yhteenveto: verkkokaupan markkinoinnin 5 tärkeintä asiaa

    Verkkokaupan menestyksekäs markkinointi digimaailmassa on monimutkaista, monipuolista, mutta myös täysin mahdollista. Olemme oppaassamme pyrkineet tuomaan esiin tärkeimpiä osa-alueita joihin verkkokaupan markkinoijan tulisi keskittää huomionsa. 

    Kaikilla on vain rajallisesti aikaa käytössään. Koska verkkokauppiaan työpöydällä on paljon muutakin kuin verkkokaupan markkinoinnista huolehtiminen, haluamme tässä artikkelin yhteenvedossa korostaa tärkeimpiä menestyksen avaimia verkkokaupan markkinoinnissa.

    1. Ymmärrä kohdeyleisösi

    Keskeinen tekijä menestyksekkäässä markkinoinnissa on syvä ymmärrys kohdeyleisöstä.

    Tee kattava kohderyhmätutkimus ja hyödynnä saatavilla olevaa dataa ymmärtääksesi heidän tarpeensa, mieltymyksensä ja ostokäyttäytymisensä. Tämä auttaa sinua räätälöimään markkinointiviestisi sopivaksi ja tavoittamaan oikeat asiakkaat oikeanlaisella viestillä.

    2.Kohdenna markkinointisi oikeisiin kanaviin

    Monikanavamarkkinointi on avain menestyksekkääseen markkinointiin. Jos markkinointikanavien hyödyistä ei kuitenkaan ole tarkkaa ymmärrystä, verkkokaupan markkinoijan saattaa olla järkevintä keskittyä vain muutamaan eri mainoskanavaan.

    3. Luo lisäarvoa tuottavaa sisältöä

    Sisältömarkkinointi on hyvä tapa erottautua verkkokaupan markkinoinnissa. Tuota laadukasta, hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä, joka houkuttelee ja sitouttaa kävijöitä. Osoita sisällöntuotannolla miten verkkokauppasi tuotteet luovat lisäarvoa, ratkaisevat arjen ongelmia tai herättävät tunteita. 

    4. Seuraa ja analysoi tuloksia

    On tärkeää seurata markkinointitoimenpiteiden tuloksia ja analysoida niitä oikeilla mittareilla. Seuraa verkkoliikennettä, konversioita, sivuston sitoutumista ja muita merkittäviä mittareita. Näin voit tunnistaa onnistumiset sekä pullonkaulat ja datan avulla optimoida markkinointistrategiaasi jatkuvasti parempien tulosten saavuttamiseksi.

    5. Opi ja kehity jatkuvasti

    Verkkokaupan markkinointi on jatkuvaa oppimista ja kehittymistä. Pidä silmät ja korvat avoinna uusille trendeille, tekniikoille ja markkinointikanaville. Ole valmis sopeutumaan ja kokeilemaan uusia ideoita. Pysy ajan tasalla alasi kehityksestä ja jatka itsesi kehittämistä markkinoijana.

    Bonusvinkki: ulkoista markkinointisi

    Jokaisen verkkokauppiaan tulisi ainakin pintapuolin ymmärtää verkkokauppa-asiakkaidensa ostopolku ja miten verkkokauppaa tulisi markkinoida. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse osata itse.

    Suomi on täynnä osaavia digitoimistoja ja digimarkkinointiammattilaisia, joille markkinoinnin voi jopa kokonaan ulkoistaa. Sijoitus osaavaan digiammattilaiseen maksaa parhaimmillaan itsensä takaisin jopa muutamassa kuukaudessa. 

    Haluaisitko keskustella lisää digimarkkinoinnista tai onko harkinnassasi verkkokaupan markkinoinnin ulkoistaminen? Ota yhteyttä! Auditoimme veloituksetta Woocommerce tai Shopify verkkokauppasi, mainostilisi sekä tarkistamme, että analytiikkasi toimii moitteettomasti.