Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Third Party Data

Wuohi Digital |

Tiivistelmä:

Third party data (myös 3rd party data) eli kolmannen osapuolen data on monesta eri ulkopuolisesta lähteestä kerättyä dataa, jota myyjä ei alun perin omista. Dataa kerätään valtavia määriä, jota sitten jalostetaan esimerkiksi demografian tai kiinnostuksen kohteen mukaan ja myydään eteenpäin. Tämä on yleistä maksetussa mainonnassa.

Sisällysluettelo

    Third Party Data

    Third party data eli kolmannen osapuolen data on ulkopuolisista lähteistä kerättyä tietoa, jota yritys ei itse ole alun perin kerännyt. Tämä data kerätään usein suurina määrinä eri alustoilta ja lähteistä, kuten verkkosivuilta, sosiaalisesta mediasta, sovelluksista tai asiakastietokannoista. Kolmannen osapuolen data jalostetaan ja luokitellaan esimerkiksi demografisten tietojen, kiinnostuksen kohteiden tai ostokäyttäytymisen perusteella, minkä jälkeen sitä myydään yrityksille, jotka hyödyntävät sitä markkinointinsa ja mainoskampanjoidensa kohdentamiseen.

    Third party data on erityisen suosittua maksetussa mainonnassa, sillä sen avulla voidaan tavoittaa käyttäjiä tarkasti määriteltyjen kriteerien perusteella. Esimerkiksi verkkokauppa voi käyttää kolmannen osapuolen dataa kohdentamaan mainoksensa potentiaalisille asiakkaille, jotka ovat aiemmin osoittaneet kiinnostusta vastaaviin tuotteisiin muualla verkossa. Tämä data täydentää yrityksen omaa (first party) dataa ja auttaa laajentamaan tavoittavuutta uusille yleisöille.

    Kolmannen osapuolen dataa keräävät ja myyvät datayhtiöt, jotka yhdistävät tietoja eri lähteistä ja jalostavat ne käyttökelpoisiksi segmenttien tai mallien muodossa. Näin yritykset voivat ostaa valmiita yleisösegmenttejä, jotka sopivat heidän markkinointitavoitteisiinsa. Esimerkiksi käyttäjiä voidaan ryhmitellä heidän kiinnostuksen kohteidensa, kuten matkustamisen, muodin tai teknologian, perusteella.

    Vaikka third party data tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia kohdennukseen, sen käyttöön liittyy myös haasteita. Datan laatu ja tarkkuus voivat vaihdella, ja käyttäjien yksityisyyden suoja on tärkeä huomioitava tekijä. Tiukat tietosuojalainsäädännöt, kuten GDPR ja CCPA, ovat vähentäneet kolmannen osapuolen datan käytettävyyttä ja korostaneet ensimmäisen osapuolen (first party) datan merkitystä.

    Kolmannen osapuolen data voi kuitenkin olla arvokas työkalu silloin, kun sitä käytetään eettisesti ja strategisesti. Se auttaa yrityksiä ymmärtämään yleisöjä paremmin ja laajentamaan kampanjoiden tavoittavuutta. Parhaimmillaan third party data toimii täydentävänä elementtinä yhdessä yrityksen oman datan ja toisen osapuolen (second party) datan kanssa, tarjoten kattavamman kuvan kohdeyleisöstä ja mahdollisuuksista saavuttaa markkinoinnin tavoitteet.