A/B-testaus
A/B-testaus on menetelmä, jossa kahta tai useampaa versiota markkinointielementistä (esim. mainos, verkkosivu tai sähköpostiviesti) verrataan keskenään, jotta voidaan selvittää, mikä versio toimii parhaiten.
Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi
Oletko kyllästynyt digimarkkinoinnin lukuisiin lyhenteisiin ja digitoimistojen jargoniin? Ei enää! Suomi-digimarkkinointi suursanastostamme löydät kaikki olennaisimmat lyhenteet ja termit selkeällä suomenkielellä.
A/B-testaus on menetelmä, jossa kahta tai useampaa versiota markkinointielementistä (esim. mainos, verkkosivu tai sähköpostiviesti) verrataan keskenään, jotta voidaan selvittää, mikä versio toimii parhaiten.
ABM eli Account Based Marketing tarkoittaa tarkkaan valituille, tietyille yrityksille tai kohderyhmille suunnattua markkinointia. Yleisimmin sitä käytetään B2B-markkinoinnissa, kun potentiaalinen kohde on tiedossa.
Affiliate-markkinointi on tulospohjaista markkinointia, jossa yritys maksaa komissiota ulkopuolisille kumppaneille (affiliaateille) jokaisesta toteutuneesta myynnistä tai liidistä, jonka affiliaatti tuo yritykselle.
Agile-markkinointi on markkinoinnin lähestymistapa, joka korostaa ketteryyttä, joustavuutta ja nopeaa reagointia markkinatilanteen muutoksiin. Se perustuu jatkuvaan testaukseen ja iterointiin.
AI eli tekoäly tarkoittaa tietokonejärjestelmiä, jotka voivat suorittaa tehtäviä, jotka normaalisti vaativat inhimillistä älykkyyttä, kuten kuvien tunnistaminen, päätöksenteko ja kielen ymmärtäminen. Tekoälyä hyödynnetään yhä enemmän digitaalisen markkinoinnin automaatiossa ja analytiikassa.
AMP (Accelerated Mobile Pages) on teknologia, jolla pyritään nopeuttamaan internetin mobiilikäyttöä luomalla sivuista riisutut, nopeasti latautuvat mobiiliversiot.
Ankkuriteksti (Anchor Text) tarkoittaa tekstiä, joka sisältyy klikattavaan hyperlinkkiin. Hakukoneoptimoinnissa ankkuriteksteillä on merkitystä ja Google hyödyntää niitä osana algoritmejään tunnistaessaan eri sivujen soveltuvuutta hakutuloksiin kyseisillä avainsanoilla.
API (Application Programming Interface) on ohjelmointirajapinta, joka mahdollistaa yhden tai useamman sovelluksen keskustella ja vaihtaa dataa keskenään.
ARPU eli Average Revenue Per User tarkoittaa yksittäisen asiakkaan (käyttäjän) keskimääräistä rahallista arvoa.
ATF eli ”Above the fold” on näkymä mainospaikoille, jotka käyttäjä näkee verkkosivulle laskeutumisen jälkeen.
Attribuutio tarkoittaa konversioon johtaneiden eri markkinointikanavien ja kosketuspisteiden vaikutuksen arviointia. Erilaiset attribuutiomallit määrittävät, kuinka paljon kullekin kanavalle annetaan arvoa konversion synnyttämisestä.
Attribuutiojakso on ajanjakso, jonka aikana tapahtuneet markkinointitoimenpiteet tai kosketuspisteet voidaan liittää tiettyyn konversioon. Tämä jakso määrittää, kuinka kauan konversiopolkuun liittyvät toiminnot otetaan huomioon attribuutiossa.