Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

ARPU (Average Revenue Per User)

Wuohi Digital |

Tiivistelmä:

ARPU eli Average Revenue Per User tarkoittaa yksittäisen asiakkaan (käyttäjän) keskimääräistä rahallista arvoa.

Sisällysluettelo

    Mitä on ARPU (Average Revenue Per User)?

    ARPU (Average Revenue Per User) eli keskimääräinen tuotto per käyttäjä on liiketoiminnan mittari, joka kertoo, kuinka paljon tuloa yritys keskimäärin saa yhdeltä käyttäjältä tai asiakkaalta tietyn ajanjakson aikana. Sitä käytetään yleisesti erityisesti tilauspohjaisissa liiketoimintamalleissa, kuten telekommunikaatio-, ohjelmisto- ja suoratoistopalveluissa, mutta se on myös sovellettaessa muihin liiketoimintaympäristöihin.

    Miten ARPU käytännössä pystytään laskemaan?

    Esimerkiksi, jos yrityksellä on 100 000 asiakasta ja se tekee kuukauden aikana 500 000 euroa liikevaihtoa, ARPU olisi: Tässä tapauksessa keskimääräinen tuotto per käyttäjä on 5 euroa kuukaudessa.