Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Visuaalinen suunnittelu digimarkkinoinnissa

Visuaalinen suunnittelu digimarkkinoinnissa

Erik Back |

Tiivistelmä:

Yritykset eivät enää voi luottaa pelkästään evästeisiin kohdentamisen välineenä, mikä on johtanut siihen, että nyt on aika panostaa yhä enemmän laadukkaaseen ja tarkasti kohdennettuun sisältöön. Onko yrityksesi digimarkkinoinnin visuaalisen suunnittelun suunnitelmat selkeänä? Tiedätkö, mitä kaikkea aiheeseen kuuluu? Jatka lukemista oppiaksesi. 

Sisällysluettelo

    Yritykset eivät enää voi luottaa pelkästään evästeisiin kohdentamisen välineenä, mikä on johtanut siihen, että nyt on aika panostaa yhä enemmän laadukkaaseen ja tarkasti kohdennettuun sisältöön. Tämä muutos korostaa strategisen sisällöntuotannon roolia markkinoinnissa, sillä hyvin suunniteltu sisältö voi tavoittaa ja sitouttaa oikean yleisön ilman, että yksityisyydensuojasta tarvitsee tinkiä. Sisällön merkitys korostuu erityisesti tilanteissa, joissa käyttäjien suostumus evästeiden käyttöön on rajoitettu tai sitä ei ole mahdollista saada.

    Onko yrityksesi digimarkkinoinnin visuaalisen suunnittelun suunnitelmat selkeänä? Tiedätkö, mitä kaikkea aiheeseen kuuluu? Jatka lukemista oppiaksesi. 

    Ensinnäkin – mitä visuaalinen suunnittelu kokonaisuudessaan on?

    Kaiken keskiössä on yrityksen viestintä, ja siihen liittyvät toimenpiteet. Visuaalinen suunnittelu on visuaalisen viestinnän menetelmä, jossa hyödynnetään kirjoitusta, tilaa ja kuvaa (tai liikkuvaa kuvaa). Tämä on taas osa isompaa kuvaa, viestinnän tuottamista, eli sisällöntuotantoa.  Sisällöntuotanto on tärkeä osa modernia, asiakaslähtöistä markkinointia, jossa luodaan asiakkaita kiinnostavaa ja palvelevaa sisältöä. Sillä luodaan brändejä, erotutaan kilpailijoista ja kiivetään hakukoneiden huipuille. Käytännössä sisällöntuotanto on yrityksen kaikkea ulospäin näkyvää viestintää, tarkemmin aiheeseen voit tutustua tämän artikkelin takaa.

    Miten visuaalinen suunnittelu liittyy digimarkkinointiin?

    Tänä päivänä puhutaan paljon sisältömarkkinoinnista sekä siitä, että sisällöntuotantoa tehdään nimenomaan kirjoittamisen ja hakukoneiden kautta (tutustu ystäväämme SEOon täältä). Se on ymmärrettävää, sillä sisällöntuotanto on tosi tärkeä osa hakukoneoptimointia ja hakukoneystävällistä sisältöä, joka on tärkeässä roolissa yrityksen digimarkkinoinnissa. Perimmäinen tarkoitus on hakukonetulosten parantaminen ja sitä kautta tehokkaampi löydettävyys.

    On kuitenkin tärkeää muistaa, että myyt palveluita ja tuotteita ihmisille, ei koneille, ja siksi brändisi sisällöntuotannon täytyy koskettaa useampaa aistia. 

    Sisällöntuotanto ei siis ole pelkästään kirjoittamista ja visuaalinen suunnittelu liittyy juuri tähän. Koska digitaalinen markkinointi on monelta osin sisältöihin perustuvaa, on myös visuaalinen suunnittelu silloin tärkeässä roolissa.

    Visuaalisen suunnittelun rooli digimarkkinoinnissa

    Visuaalinen suunnittelu on olennainen osa digimarkkinointia, sillä visuaaliset elementit, kuten kuvat, grafiikat, värit ja typografia, vaikuttavat voimakkaasti siihen, miten sisältö vastaanotetaan ja ymmärretään. Visuaaliset elementit voivat auttaa välittämään viestin tehokkaammin, herättämään tunteita ja kiinnittämään huomiota.

    Yhteensopiva brändi-identiteetti

    Visuaalinen suunnittelu on myös keskeinen osa brändi-identiteetin rakentamista ja ylläpitämistä. Brändin visuaalinen ilme – kuten logot, värit, fontit ja kuvamaailma – luo yhtenäisen ja tunnistettavan ilmeen, joka yhdistyy kaikkiin tuotettuihin sisältöihin. Kun tämä visuaalinen ilme on johdonmukainen ja brändin arvojen mukainen, se vahvistaa brändin asemaa ja tekee siitä tunnistettavan.

    Visuaalisella suunnittelulla on iso merkitys silloin, kun luodaan brändin mukaisia graafisia sisältöjä digimarkkinoinnissa. Visuaalisella suunnittelulla osoitetaan  brändin ilmettä. Kun brändin ilme on selkeä ja sitä noudatetaan esimerkiksi metamainonnassa, niin yritys jää selkeämmin mieleen tunnistettavuutensa vuoksi, kun potentiaalinen asiakas näkee mainoksen. 

    Yhtenäinen visuaalinen ilme luo myös luotettavuutta ja ammattimaisuutta, mikä on tärkeää asiakkaiden luottamuksen saavuttamiseksi. Sisältö, joka näyttää hyvältä ja tuntuu yhdenmukaiselta eri kanavissa, antaa yrityksestä kuvan organisoituna ja luotettavana toimijana.

    Ad creative – miten toteuttaa digimainoksen visuaalista suunnittelua

    Mainoksen visuaalinen suunnittelu on erittäin tärkeää, sillä selkeä ja harkittu visuaalinen ilme parantaa merkittävästi viestin ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Kun otetaan huomioon nykypäivän ihmisten lyhyt keskittymiskyky, on olennaista, että mainoksen viesti välittyy välittömästi, usein jopa sekunnin kuluessa.

    Esimerkiksi Meta Ad Creative -työkaluilla markkinoijat voivat luoda visuaalisesti houkuttelevia ja kohdennettuja mainoksia, jotka tavoittavat oikean yleisön. 

    Mitä sisältöihin tulee, pääset ainakin seuraavilla vinkeillä alkuun:

    1. Ole autenttinen; älä käytä kuvakirjaston kuvia: Sisällöntuottajan, yrityksen omat kuvat tai valokuvaajan ottamat kuvat ovat parempia kuin stock-kuvat, koska autenttisuus on kiinnostavampaa ja mieleenpainuvampaa. Käyttäjät arvostavat aitoa ja rehellistä sisältöä. 
    1. Korkealaatuiset kuvat ja videot: Käytä teräviä ja selkeitä kuvia tai videoita, jotka kiinnittävät käyttäjän huomion nopeasti. Värien kontrasti ja visuaalinen selkeys ovat tärkeitä, erityisesti mobiililaitteiden pienillä näytöillä.
    1. Brändätty sisältö:  Varmista, että brändisi logo tai tunnusvärit ovat selkeästi esillä, mutta eivät hallitse sisältöä. Tämä auttaa rakentamaan brändin tunnistettavuutta.
    1. Näytä aitoja ihmisiä: Edelleen, markkinointi tapahtuu ihmisille, ei koneille. Luonnolliset ja epämuodolliset kuvat ja videot, kuten käyttäjien itse tuottama sisältö, voivat usein resonoida hyvin yleisön kanssa.
    1. Käytä kiinnostavaa viestiä ja älä unohda sisällyttää huomiota herättäviä otsikoita.

    Ei pelkkä esteettinen elementti digimarkkinoinnissa

    Visuaalinen suunnittelu ei ole pelkästään esteettinen elementti, vaan se tukee sisällön saavutettavuutta ja selkeyttä. Esimerkiksi hyvin suunniteltu infografiikka voi tehdä monimutkaisesta tiedosta helposti ymmärrettävää ja houkuttelevaa. Sosiaalisen median postauksissa visuaalisuus on usein ratkaisevassa asemassa, sillä visuaalinen sisältö erottuu selkeämmin nopealiikkeisessä uutisvirrassa. Suunnittelu on designia, ja design on käytettävyyttä. Ja tämä kaikki pätee myös markkinoinnissa. 

    Hieman kärjistetty esimerkki, mutta asian selkeyttämiseksi: pieneltäkin tuntuvat asiat vaikuttavat merkittävästi. Oikeanpuoleisessa kuvassa on käytetty monia eri fontteja, eikä fonttikokoja ole eroteltu toisistaan. Lopputuloksena ei ole täysin varma, missä järjestyksessä tekstejä kannattaisi lähteä lukemaan. Kuvan kontrasti ei ole riittävä fonttiin verrattuna, joten saavutettavuutta ei ole huomioitu, eikä kuva tuo tarpeeksi ilmi, mistä on kyse, niin brändin kuin mainostettavan tuotteen näkökulmasta. 

    Sisältöstrategia ja visuaalinen suunnittelu: erottamaton pari

    Jotta digimarkkinointi olisi tehokasta, visuaalinen suunnittelu ja sisältöstrategia on yhdistettävä saumattomasti. Tämä tarkoittaa sitä, että visuaaliset elementit eivät ole irrallisia koristuksia, vaan ne tukevat strategisesti suunniteltua sisältöä. Kun visuaalinen suunnittelu ja sisältö toimivat yhdessä, ne vahvistavat toisiaan ja luovat synergiaa, joka tehostaa markkinointiviestin perillemenoa.

    Yritysten, jotka panostavat maksettuun mainontaan, tulisi siis ymmärtää sekä luovuuden, että teknisyyden keskinäinen suhde ja pyrkiä löytämään niiden välille harmoninen tasapaino.  Tärkeää on valita digikumppani, jolta onnistuu sekä luova sisältö että tekninen toteutus. Lisää aiheesta voit lukea tämän blogipostauksen takaa.

    Digimarkkinoinnin visuaalisen suunnittelun yhdistäminen sisältöstrategiaan

    Hyvin suunniteltu sisältöstrategia lähtee liikkeelle kohdeyleisön tarpeiden ja kiinnostuksen kohteiden ymmärtämisestä. Sisältöä tuotetaan palvelemaan näitä tarpeita, ja visuaalinen suunnittelu valjastetaan tukemaan tätä sisältöä. Lisää sisältöstrategian toteuttamisesta voit lukea täältä.

    Vaikka allekirjoittaneen sydämessä on paikkansa selkeälle visuaaliselle suunnittelulle, on myönnettävä, että joskus, harvoin, huono visuaalinen suunnittelu toimii markkinointiviestin perille saamiseksi. Esimerkkinä tämä takavuosien rekrymainos. 

    Kaipaatko vinkkejä tai tekijää brändisi mukaisen sisällön luomiseen? Wuohi Digital auttaa, konsultoi sekä tuottaa.