Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Bounce Rate (Välitön poistumisprosentti)

Wuohi Digital |

Tiivistelmä:

Bounce Rate kertoo, kuinka moni kävijä poistuu sivustolta ilman, että he ovat vuorovaikutuksessa sivun muiden elementtien kanssa tai siirtyvät toiselle sivulle. Korkea bounce rate voi olla merkki siitä, että sivun sisältö ei vastaa kävijöiden odotuksia.

Sisällysluettelo

    Bounce rate

    Bounce rate (suomeksi välitön poistumisprosentti) on digimarkkinoinnissa mittari, joka kertoo, kuinka suuri osa verkkosivun kävijöistä poistuu sivulta ilman, että he tekevät mitään muita toimenpiteitä — esimerkiksi klikkaavat toista sivua, painavat nappia tai selaavat pidemmälle.

    Välitön poistumisprosentti lasketaan seuraavasti:
    Bounce rate (%) = (Yhden sivun vierailut / Kaikki vierailut) x 100
    Esimerkki: Jos 100 ihmistä tulee verkkosivustolle ja 60 poistuu heti lukematta muita sivuja, bounce rate on 60 %.

    Mitä bounce rate kertoo?

    Korkea bounce rate (yli 70 %) voi tarkoittaa, että sisältö ei vastaa kävijän odotuksia, sivusto on hidas tai käyttäjäkokemus huono. Korkea bounce rate voi kertoa, että sisältö ei ole tarpeeksi houkuttelevaa tai käyttäjä ei löydä sitä, mitä tuli etsimään.
    Matala bounce rate (alle 40 %) viittaa yleensä siihen, että sisältö kiinnostaa ja kävijät löytävät mitä etsivät.

    Korkea bounce rate ei ole kuitenkaan aina huono asia. Jos kyseessä on esimerkiksi yhteystietosivu, kävijä saattaa saada tarvitsemansa tiedon yhdellä vilkaisulla. Jos tieto on kävijälle helposti löydettävissä, on korkea poistumisprosentti on normaalia. 

    Bounce ratea voi parantaa esimerkiksi nopeuttamalla sivun latausaikaa, tekemällä sisällöstä kiinnostavampaa ja helposti luettavaa sekä lisäämällä selkeitä toimintakehotuksia (CTA), kuten painikkeita, jotka ohjaavat kävijää eteenpäin. Lisäksi on tärkeää varmistaa, että sivun sisältö vastaa hakukoneista tai mainoksista tulevien kävijöiden odotuksia.