Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

A/B-testaus

Wuohi Digital |

Tiivistelmä:

A/B-testaus on menetelmä, jossa kahta tai useampaa versiota markkinointielementistä (esim. mainos, verkkosivu tai sähköpostiviesti) verrataan keskenään, jotta voidaan selvittää, mikä versio toimii parhaiten.

Sisällysluettelo

    Mitä on A/B testaus?

    A/B-testaus (myös split-testaus) on menetelmä, jota käytetään vertailemaan kahta versiota jostain (esimerkiksi verkkosivusta, Facebook-mainoksesta tai sähköpostikampanjasta) sen selvittämiseksi, kumpi versio toimii paremmin. Yleensä testissä jaetaan yleisö kahteen ryhmään: ryhmä A näkee alkuperäisen version (ns. kontrolliversio) ja ryhmä B näkee hieman erilaisen version (muutettu tai testiversio). Testissä seurataan, kumpi versio tuottaa parempia tuloksia, kuten korkeampaa klikkausprosenttia, parempaa konversiota tai muuta mitattavaa tavoitetta.

    Esimerkkejä siitä, mitä voidaan testata A/B-testauksessa:

    • Verkkosivun otsikot
    • Painikkeiden värit ja sijoittelu
    • Sähköpostien aiheotsikot
    • Mainoskampanjoiden tekstit ja kuvat

    Tavoitteena on optimoida verkkosivun tai markkinointikampanjan tehokkuus tietojen perusteella, ei vain oletusten tai arvailujen mukaan.