Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Miten parannat verkkosivuston konversioita: 6 vinkkiä vuodelle 2024

Miten parannat verkkosivuston konversioita: 6 vinkkiä vuodelle 2024

Erik Back |

Tiivistelmä:

Jos yrityksen verkkosivuston pääsääntöinen tehtävä on promota tai myydä omaa palvelua/tuotettaan, täytyy sen pääsääntöinen strategia olla erinomaisen ja virtaviivaisen vierailijakokemuksen luominen. Onneksi pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan. Mikäli halajat siis hyvää konversioprosenttia, älä sorru näihin konversioita vähentäviin toimiin!

Sisällysluettelo

    Verkkosivustoja, noita internetin ihmeellisen maailman datakirjastoja, on olemassa erilaisia yhtä paljon kuin niiden tekijöitäkin. Jotta verkkosivusto on toimiva, on myös tärkeää miettiä sen olemassaoloa strategisesta näkökulmasta. Esimerkiksi, jos yrityksen verkkosivuston pääsääntöinen tehtävä on promota tai myydä omaa palvelua/tuotettaan, täytyy sen pääsääntöinen strategia olla erinomaisen ja virtaviivaisen vierailijakokemuksen luominen. Onneksi pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan. Mikäli halajat siis hyvää konversioprosenttia, älä sorru näihin konversioita vähentäviin toimiin! 

    Tietävätkö potentiaaliset asiakkaat, mitä oikeasti myyt?

    Ennen siirtymistä sivustojen teknisiin ominaisuuksiin, puhutaan hetki viestinnän merkityksestä ja viestin kirkastamisen tärkeydestä. Verkkosivuston myynti ei juurikaan eroa kasvotusten tapahtuvasta myynnistä siinä mielessä, että molemmissa asiakas täytyy vakuuttaa tuotteesta tai palvelusta mahdollisimman nopeassa ajassa, jotta kiinnostus myytävää asiaa kohtaan herää ja pysyy. 

    Mikäli konversioita ei tapahdu, tai myyntifunneli ei päädy ostoon, on hyvä miettiä, onko myytävä tuote tai palvelu tarpeeksi selkeästi esitelty, ja onko sen myyntivaltti, kilpailuetu sekä hyödyt viestitty selkeästi. Mikäli kyseiset tekijät eivät olet tarpeeksi selkeästi viestitty, voi se johtaa siihen että potentiaalinen asiakas ei ymmärrä mitä myyt tai ainakaan myytävän palvelun tai tuotteen hyötyä. 

    Oli kyse kuvista, videoista, tekstistä tai mistä tahansa sisällöstä verkkosivustollasi, muista asettua kävijän, eli potentiaalisen asiakkaan asemaan. Onko viesti kirkas, kun tulet verkkosivustolle?

    Rakenna luottamusta asiakasreferensseillä ja tutuilla kasvoilla

    Vaikka feikkisivustot ovat olleet olemassa internetin alkuajoilta lähtien, tekoäly on vauhdittanut mahdollisuutta luoda sellaisia entisestään. Tämä on yksi niistä syistä, miksi on tärkeää luoda luottamusta potentiaalisille asiakkaille käyttämällä Social proof -elementtejä, kuten asiakasreferenssejä.

    Tämän lisäksi “social proof” -elementtejä on mahdollista lisätä läpi sivuston käyttämällä esimerkiksi UGC -vaikuttajien tai influenssereiden kuvia helposti näkyvissä paikoissa. Vaikuttajien ja influenssereiden luomat sisällöt (UGC, User Generated Content) ovat erityisen arvokkaita. Ne voivat toimia tehokkaana social proofina, sillä vaikuttajien seuraajat luottavat heidän mielipiteisiinsä ja suosituksiinsa. Näiden kuvien ja tarinoiden esittäminen verkkosivustolla auttaa luomaan vahvemman yhteyden kävijöihin ja lisäämään heidän luottamustaan.

    Social proof ei ainoastaan lisää luottamusta, vaan se toimii myös tehokkaana viestinnän keinona kertoa palveluiden ja tuotteiden hyödyistä. Asiakasreferenssit, arvostelut ja suositukset voivat selventää potentiaalisille asiakkaille, mitä etuja he saavat valitessaan kyseisen palvelun tai tuotteen. Varsinkin tunnistettavan influensserin antama konsensus kyseisen tuotteen tai palvelun käyttämisestä on lähtökohtaisesti aina hyvä luottamusta lisäävä markkinointiviestinnän keino.

    Kassaprosessi ei voi olla liian pitkä

    Mitä nopeammin ostoskorin ja tilaamisen tapahtuman saa hoitumaan ja suoritettua loppuun, sitä parempi myös konversioaste tulee olemaan. Ihmisen mielenkiinto nimittäin helposti tuppaa lopahtamaan, jos prosessi on liian hankala. Pahimmillaan se johtaa siihen, että käyttäjät keskeyttävät ostoprosessin ja siirtyvät kilpailijan sivustolle.

    Varmista, että checkout-prosessi ei ole muutamaa klikkausta pidempi. Pitkät ja monivaiheiset prosessit voivat turhauttaa käyttäjiä ja johtaa ostoskorin hylkäämiseen.

    Lisäksi, muista hyödyntää selainten, kuten Google Chromen, automaattisia yhteystietojen täyttöominaisuuksia. Tämä nopeuttaa tilaamisprosessia ja vähentää käyttäjän vaivannäköä, mikä parantaa heidän ostokokemustaan.

    Mitä nopeammin ostoskorin ja tilaamisen tapahtuman saa hoidettua ja suoritettua loppuun, sitä parempi konversioaste tulee olemaan.

    Lisää sivustolle Chatbot tai erinomaisesti toimiva hakutoiminto

    Sivustollesi päättyvistä potentiaalisista asiakkaista on erilaisia vierailijoita laidasta laitaan ja parhaiten onnistut, kun huomioit heitä kaikkia. Osa potentiaalisista asiakkaista tulee katselemaan, ehkä heillä on mielessään joku asia joka etäisesti kiinnostaa. Vuorovaikutteinen chatbot, joka voi antaa ohjeita ja ehdottaa ratkaisuja tämäntyyppisille asiakkaille, auttaa.

    Osa potentiaalisista asiakkaista taas tietää heti, mitä ovat etsimässä. Älä ainakaan vaikeuta tai estä heidän prosessia sillä, että he eivät löydä sivustolta haluamaansa. Varmista, että sivustolla on erinomaisesti toimiva hakutoiminto, tai vähintäänkin fiksusti suunniteltu tuotekatalogi, josta löytää helposti haluamansa. 

    Call to Action – näytä potentiaaliselle asiakkaalle seuraava liike

    Call-to-Action (CTA) -napit ovat keskeisiä elementtejä verkkosivuston käyttäjäkokemuksessa ja konversioasteessa. CTA-napit ohjaavat käyttäjää suorittamaan halutun toiminnon, kuten ostamaan tuotteen, tilaamaan uutiskirjeen tai ottamaan yhteyttä yritykseen. Näiden nappien optimointi voi merkittävästi vaikuttaa verkkosivuston tehokkuuteen.

    Iskevä ja lyhyt teksti

    CTA-nappeihin kannattaa käyttää lyhyitä, iskeviä lauseita, jotka houkuttelevat käyttäjää toimimaan heti. Esimerkkejä tällaisista fraaseista ovat ”osta nyt”, ”tilaa heti” tai ”lue lisää”. Nämä fraasit ovat selkeitä ja suoria, ja ne kertovat vierailijalle tarkasti, mitä hänen odotetaan tekevän.

    Huomio visuaaliseen ilmeeseen

    CTA-nappien kokoa ja muotoa voi muokata niin, että ne erottuvat selkeästi muusta sivustosta. Suuremmat napit kiinnittävät enemmän huomiota ja ovat helpommin klikattavissa, erityisesti mobiililaitteilla. Myös värin valinta on kriittistä CTA-nappien tehokkuudessa. Värin tulee erottua selkeästi sivuston taustasta, jotta nappi kiinnittää käyttäjän huomion.

    Pääsääntöisesti voit ajatella asiaa näin, että CTA -nappeja hyödyntämällä, ohjaat asiakkaan seuraavaan toimenpiteeseen ja luot vierailijan polusta kätevän ja tehokkaamman. 

    Nopea latausaika

    Nopea latausaika on kriittinen tekijä verkkosivuston menestyksessä monista syistä. Se vaikuttaa suoraan käyttäjäkokemukseen, hakukoneoptimointiin (SEO) ja konversioihin. Tästä syystä latausajan ei kannattaisi olla ainakaan yli 2.5 sekuntia!

    Edellä mainittujen syiden lisäksi, nopea sivusto antaa ammattimaisen ja luotettavan vaikutelman, mikä voi parantaa brändin mainetta ja lisätä asiakasluottamusta. Nopeat sivut toimivat paremmin erilaisilla laitteilla ja yhteysnopeuksilla, mikä parantaa saavutettavuutta ja käyttäjäkokemusta globaalisti. Nopea latausaika voi vaikuttaa suoraan myyntiin. Hitaasti latautuvat sivut voivat saada käyttäjät luopumaan ostoprosessista.

    Huh! Joko kerroimme tarpeeksi syitä sille, miksi latausajalla on merkitystä?

    _____

    Verkkosivustosi konversioasteen parantaminen voi tuottaa enemmän myyntiä samalla kävijämäärällä ja johtaa korkeampaan sijoitetun pääoman tuottoon (ROI). Kun virtaviivaistat käyttäjien matkoja kohti konversiota, voit myös luoda kävijöille paremman kokemuksen. Mikäli halajat siis hyvää konversioprosenttia, laita edellä annetut vinkit mieleen! 

    Kaipaatko vinkkejä Shopify verkkokaupallesi tai haluatko tietää konversioiden tämän hetkisen tilan? Me autamme.