Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Digimarkkinoinnin trendit vuonna 2024

Digimarkkinoinnin trendit vuonna 2024

Erik Back |

Tiivistelmä:

Vuoden 2024 digimarkkinoinnin trendejä ohjaavat tekoälyn kriittisempi käyttö, datan keruun tiukentuminen ja aitouden korostuminen. AR ja VR eivät vielä lyö läpi, mutta interaktiiviset chatbotit sekä videomainonta TikTokissa ja YouTubessa kasvattavat merkitystään. Mikrovaikuttajien rooli vahvistuu ja kuluttajat arvostavat rehellistä viestintää viherpesun sijaan. Aidot bränditeot ja samaistuttava sisältö nousevat kilpailueduksi.

Sisällysluettelo

    Digimarkkinointi käsitteenä on ollut suosiossa jo useamman vuosikymmenen ajan ja sen loppumiselle ei ole näkyvissä päättymistä. Siihen liittyvät alatrendit ovat kuitenkin muuttuvia vuodesta toiseen. Kristallipalloa meillä ei ole, mutta digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoina kerromme nyt, mitä ennustamme tulevan vuoden digimarkkinoinnin trendeistä.

    Trendit, joita ennustamme vuodelle 2024:

    Nro 1. Tekoälyn rooli jatkaa kasvua myös vuonna 2024, mutta myös vastareaktio herää

    Tekoäly on saavuttanut pysyvän paikan digimarkkinoinnin saralla, mutta sen käyttöä aletaan tarkastelemaan kriittisemmin, niin sisällöntuottajan kuin kuluttajan näkökulmasta. Kuten Gartner kertoo, yli 70% ihmisistä näkee AI:n vaikuttavan negatiivisesti sosiaalisiin kanaviin, esimerkiksi kokien huolta sen vaikutuksesta disinformaation levittämiseen. Gartner ennustaa, että vuoteen 2025 mennessä, 50% sosiaalisen median käyttäjistä tulee rajoittamaan suurimpien kanavien käyttöä.

    Vuodelle 2024 odotamme myös kuluttajatietoisuuden lisääntyvän tekoälyä kohtaan, jolloin tekoälyn luomat sisällöt tullaan huomaamaan entistä nopeammin. Näitä tunnistettavia merkkejä tekoälyn luomasta sisällöstä ovat esimerkiksi artikkelit, joiden otsikon sanat alkavat isolla kirjaimella (kuten, Tekoälyn Rooli Kasvaa) tai sisältävät suoraan englannin kielestä käännettyjä sanontoja. Vuonna 2024, potentiaalinen asiakas tunnistaa, kun sisällöntuottamiseen ei käytetä ajatusta tai aikaa.

    Tekoälyn luoma sisältö tulee herättämään kysymyksiä myös laillisesta näkökulmasta, erityisesti tekijänoikeuksien näkökulmasta. On odotettavissa, että tekijänoikeusriitoja ilmenee, koska tekoäly pystyy tuottamaan sisältöä reaaliaikaisesti hakukoneiden syövereistä ja yritykset siten hyödyntämään sitä nopeasti omilla sivustoilla, ilman asianmukaisia tekijänoikeusmainintoja. Esimakua siitä, mitä on luvassa, on nähtävillä New York Timesin haastettua OpenAIn ja Microsoftin oikeuteen tekijänoikeudellisista syistä.  Tässä tapauksessa kyse on nimenomaan ChatGPT:n mahdollisuuksista kerätä ilmaiseksi dataa New York Timesin journalistien artikkeleista ja käyttää sitä tekoälyn käyttötarkoituksiin, johon New York Times haluaa nyt puuttua.

    Nro 2. AR ja VR eivät vieläkään tule trendaamaan digimarkkinoinnin saralla

    Viimeisen viiden vuoden aikana, kun digimarkkinoinnin trendejä on ennustettu, AR ja VR ovat olleet aina keskiössä, mutta niiden laajempi käyttöönotto odottaa vieläkin.

    AR- ja VR-sovellusten yhdistäminen digimarkkinointiin ei tule saamaan läpimurtoaan vielä ensi vuonna, vaikka teknologia onkin edistynyt. Tietoisuuden lisääminen näistä tekniikoista on hidasta, ja tavallisen kuluttajan on vaikea hahmottaa AR:n ja VR:n tarjoamia mahdollisuuksia. Jotta nämä tekniikat voivat saavuttaa laajemman suosion, palveluntarjoajan on kyettävä osoittamaan, miten AR ja VR todella tuovat käyttäjälleen aitoa lisäarvoa, eikä tässä täysin onnistuta vielä vuonna 2024.

    Lisäksi AR:n ja VR:n houkuttelevuutta rajoittaa laadukkaan ja monipuolisen sisällön puute. Yksittäisen yrityksen näkökulmasta oman sisällön luominen taas tulee hintavaksi. Ennustuksemme mukaan tulemme odottamaan tämän kaltaisen markkinointitekoälyn nousua vielä joulukuussa 2024.

    Nro 3. Datan kerääminen ja käsittely tiukentuu entisestään

    Aikaisempia vuosia tarkastellessa, on odotettavaa, että EU:n laajuiset datasäädökset tulevat kokemaan muutoksia myös vuonna 2024. Datan keräämisen ja käsittelyn muuttuminen vaatii markkinoijalta entistä suurempaa luovuutta mainosten teossa. Digitaalisen markkinoinnin maailmasta tuttu mainoskohdentaminen ei tule onnistumaan enää yhtä tarkasti, esimerkiksi kohdentaminen suoraan tiettyjen kiinnostuksen kohteiden tai demograafisten tietojen mukaisesti. Vuonna 2024, aidosti mielenkiintoinen sisältö nousee entistä tärkeämmäksi, ja kohdeyleisöä tulee puhutella luovalla mainonnalla. Vuonna 2024, odotamme mielenkiinnolla uusia luovia tapoja markkinoinnin toteuttamiseen.

    Nro 4. Interaktiivinen asiakaspalvelu verkossa

    Markkinointitekoälyn rooli tulee vuonna 2024 korostamaan Chatbottien merkitystä, sillä siinä liikumme yksisuuntaisesta viestinnästä osallistavaan ja keskustelevaan markkinointiin. Olet mahdollisesti jo törmännyt erilaisiin markkinointiviestintää koskeviin julkaisuihin, joissa korostetaan, että asiakkaat odottavat entistä parempia digitaalisia kokemuksia, henkilökohtaisesti personoitua sisältöä ja välittömiä vastauksia kysymyksiinsä, miltei ympärivuorokautisesti.

    Potentiaalinen asiakas, jolla on jo jonkinlainen käsitys omasta tarpeestaan, ei halua käyttää aikaansa selailuun, vaan haluaa löytää toivomansa tuotteen tai palvelun äärelle välittömästi. Tässä interaktiivinen asiakaspalvelu tulee vastaukseksi. Älykkäät Chatbotit, kuten Groweo tulevat vuonna 2024 suurempaan suosioon, johtuen niiden kyvystä palvella interaktiivisesti ja personoidusti verkkopalveluiden kävijöitä.

    Nro 5. Videomainosten suosio tulee kasvamaan entisestään

    TikTokin kuluttajasuosio on jo tiedossa, mutta TikTok tulee kasvattamaan merkitystä entisestään myös yritysten näkökulmasta. Myös YouTube on aloittanut tekemään eräänlaista comebackia YouTube Shorts-videoiden muodossa. Unohtamatta myös, että Snapchat ja Meta tulevat laittamaan lusikkansa somemainonta soppaan. Koska videon muodossa markkinoiminen kasvattaa suosiotaan kovalla vauhdilla, todellinen kysymys lienee, missä kanavassa mainostaminen tulee kannattamaan eniten vuonna 2024.

    Nro 6. Yksittäisten pienten vaikuttajien merkitys.

    Viime vuosien aikana olemme havainneet, kuinka tehokkaasti vaikuttajamarkkinointi voi toimia, kun suurten seuraajamäärien omaavat vaikuttajat mainostavat tiettyä tuotetta tai brändiä. TikTokin myötä seuraajamäärällä ei ole enää niin suurta merkitystä, ja käytännössä kuka tahansa TikTok-käyttäjä voi saada videonsa viraaliksi, eli leviämään valtavasti lyhyessä ajassa. Tämä on yksi TikTokin suurimmista eduista verrattuna muihin alustoihin, esimerkiksi Metaan.

    Vuonna 2024, yhä useammat yritykset tuleva hyödyntämään TikTokin mahdollisuuksia markkinoinnissa, esimerkiksi mikrovaikuttajien avulla. Mikrovaikuttajamainostamista on mahdollista toteuttaa TikTokin Sparks Ads -mainosmuodolla, jossa yritykset pystyvät mainostamaan Tiktokissa orgaanisemmin vaikuttajan omalla profiililla. On myös todennäköistä, että etenkin verkkokaupan markkinoinnissa hyvin tehokkaaksi todettu Sparks Ads -kaltainen markkinointi leviää myös muihin alustoihin.

    Nro 7. Aitous markkinoinnissa

    Kuluttajat ovat vuosi vuodelta valveutuneempia ja osaavat vaatia haluamaansa. Mielipidekeskustelu eri brändeistä on avoimempaa kuin koskaan aikaisemmin, esimerkiksi koskien fast fashion -ilmiötä. Viherpesu tunnistetaan ja aitoutta arvostetaan. Brändien viestinnän tulee olla relevanttia ja samaistuttavaa. Tässä esimerkiksi aikaisemmassa pointissa mainitut mikrovaikuttajat auttavat yrityksen brändimielikuvan luonnissa, mutta myös itse brändi ja sen takana vaikuttavat ihmiset ovat tärkeässä asemassa työstämässä brändimielikuvaa. Aitoutta arvostetaan ja brändin mielikuvaan liittyviä harha-askeleita ei anneta kovinkaan helposti anteeksi.

    Huomasitko esimerkiksi tapauksen 2023 loppuvuodesta koskien Stanley -termospulloja? TikTokissa käyttäjä @danimarielettering julkaisi videon koskien autonsa tulipaloa. Videolla ihmetellään Stanley -merkkisen termospullon selviytymistä tulipalosta. Stanleyn toimitusjohtaja vastaa alkuperäisen henkilön videoon kertomalla, että Stanley haluaa kustantaa kyseiselle käyttäjälle uuden auton. Tämä johti huomattavaan positiiviseen sosiaalisen median brändinäkyvyyteen. Bränditekona tämän kaltainen sisältö herättää huomattavasti enemmän tuntemuksia, verrattuna viimeisen päälle hiottuun, studion valoissa kuvattuun mainosvideoon. Odotamme samankaltaisten bränditekojen merkityksen lisääntymistä. Aitous viestinnässä ja arkisissa toiminnoissa tulee korostumaan entisestään vuonna 2024.

    Tiktok esimerkki

    Vuoden kuluttua voimme palata analysoimaan sitä, kuinka ennustuksemme toteutuivat. Trendien aallonharjalla pysyminen mahdollistaa merkittävää kilpailuetua, sillä silloin on mahdollisuus toimia alallaan edelläkävijänä. Mutta modernia markkinointia tärkeämpää on ymmärtää ja suunnitella, mitkä markkinoinnin tavoitteet ovat. Syvällinen tutustuminen markkinointitoimenpiteisiin vaatii aikaa ja keskittymistä, jolloin kumppaniksi kannattaa valita alansa osaava digitoimisto.