TikTok on lanseerannut uuden mielenkiintoisen mainosformaatin: TikTok Search Ads Campaign. Mainosformaatti on ollut odotettu, sillä yhä useampi ihminen, varsinkin nuoremman sukupolven henkilö, käyttää sosiaalista mediaa tiedon hakemiseen hakutoiminnolla.
Sisällysluettelo
TikTok on lanseerannut uuden mielenkiintoisen mainosformaatin: TikTok Search Ads Campaign. Mainosformaatti on ollut odotettu, sillä yhä useampi ihminen, varsinkin nuoremman sukupolven henkilö, käyttää sosiaalista mediaa tiedon hakemiseen hakutoiminnolla.
Miksi hakusanamainonta on tehokasta?
Hakusanamainokset, eli Search Ads, ovat maksettuja mainoksia jotka näkyvät TikTokin hakutulossivulla, kun käyttäjä etsii tiettyjä avainsanoja tai lauseita hyödyntäen. Se antaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa yleisöä suoraan TikTokin hakutuloksissa tarkoin hakusanoin.
Nuoremmalle sukupolvelle TikTokin kaltaisten sovellusten hakutoiminnot voivat olla jopa kovemmassa käytössä kuin Googlen hakutoiminto. TikTok-hauista on tullut yhä suositumpi tapa löytää tuotesuosituksia, tutoriaaleja ja arvosteluja. Tämä antaa hakumainonnalle suuren kasvupotentiaalin, sillä käyttäjät ovat yhä todennäköisemmin aktiivisia tiedon etsijöitä ja potentiaalisia ostajia. Siksi TikTokin Search Ads Campaign on ollut odotettu ja tervetullut kampanjamuoto mainostajille.
TikTokissa on jo ollut ennestään Search Toggle -formaatti, joten tarkastellaan vielä keskeisiä eroavaisuuksia näiden kahden väliltä:
Toisinsanoen Search Toggle -mainokset ovat osa jo käynnissä olevia kampanjoita, eikä tarjoa samalla tavalla kohdennettua avainsanapohjaista mainontaa. Search Ads Campaign puolestaan on oma kampanjamuotonsa, jossa mainostajat voivat tarkasti määritellä, mitkä hakusanat aktivoivat heidän mainoksensa (TikTok kertoo että voit käyttää enintään 1 000 avainsanaa mainosryhmää kohti ja 10 000 negatiivista avainsanaa mainosryhmää kohti). Tämä tulee antamaan siis enemmän kontrollia ja mahdollisuuden tavoittaa käyttäjiä tarkasti heidän hakemansa sisällön perusteella.
TikTok haastaa Googlen hakusanamainontaa
Uusi mainosformaatti on ominaisuuksiltaan lähempänä tuttua Google hakusanamainontaa, ja sopii hyvin Googlen formaatin haastajaksi. Etenkin mielenkiintoista tässä haastajassa on se, että TikTokin mainostuksessa käytetään audiovisuaalista sisältöä, eli sisältömuotoa, johon Googlen hakusanamainokset eivät taivu, ja sisältömuotoa, joka vaikuttaa etenkin nuorison silmissä olevan huomattavasti kiinnostavampaa.
Tulevaisuudessa hakutoiminnallisuuden kasvaessa TikTokin hakusanamainonta voi kilpailla entistä enemmän perinteisten hakukoneiden, kuten Googlen, kanssa. Tämä voisi johtaa suurempaan kiinnostukseen mainostajien keskuudessa ja sitä myötä laajempaan hakusanaperusteiseen markkinointiin TikTokissa.
Mitä seuraavaksi tapahtuu?
Mainostajille TikTokin Search Ads Campaign avaa uusia mahdollisuuksia integroida alusta osaksi hakumainonnan strategiaa, erityisesti videopohjaisen sisällön ja sosiaalisen kaupankäynnin ympäristössä. Parhaimmillaan tämä muuttaa myös TikTokin asemaa mainostajien silmissä: Metan tavoin, TikTok on aiemmin nähty pääasiassa ostopolun alkupään mainontana, eli tietoisuuden ja kiinnostuksen herättäjänä, mutta Search Ads -mainosformaatti tulee muuttamaan tämän tilanteen täysin. Etenkin nuoremmat sukupolvet ovat jo pitkään hyödyntäneet TikTokia tiedonhakuun ja inspiraatioon, mutta nyt Search Adsin myötä, TikTok-käyttäjät pystyvät suoraan hakemaan palvelusta hakukoneiden tapaan.
Toimintoa pilotoidaan tällä hetkellä Yhdysvaltojen markkinoilla, joten sen saapumista Suomeen on vielä odotettava. Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan, miten Googlen hakukonemainonta vastaa tähän kehitykseen ja millaisia uusia askelia alalla otetaan tulevaisuudessa. Search Toggle -mainosformaatti on käytössä Suomen markkinoilla.