Tuottaako digimarkkinointisi? Varaa maksuton auditointi

Meta-funneli osaksi monikanavamarkkinointia

Meta-funneli osaksi monikanavamarkkinointia

Erik Back |

Tiivistelmä:

Funnelimainen digimarkkinointi huomioi asiakkaan koko ostopolun, ja jo pelkästään Metan kanavia hyödyntämällä voidaan rakentaa tehokas strategia. Wuohi Digitalin G.O.A.T. Funnel koostuu neljästä vaiheesta: Generate Awareness (luo tietoisuutta), Offer Value (tuota lisäarvoa), Activate (saa yleisö toimimaan) ja Transform Leads Into Customers (muunna asiakkaiksi). Tämä malli yhdistettynä Metan työkaluihin tarjoaa kustannustehokkaan ja pitkäjänteisen tavan kasvattaa liiketoimintaa.

Sisällysluettelo

    Menestyksekäs tapa tehdä digimarkkinointia pitkällä aikavälillä, on tehdä sitä niin sanotusti funnelimaisesti. Funnelimaisella ajattelulla pyritään huomioimaan asiakkaan koko ostopolku, jolloin markkinoijalle avautuu mahdollisuus yksityiskohtaisesti ymmärtää ostopolun eri vaiheet sekä potentiaaliset ongelmat ja pullonkaulat. Usein funnelimaista markkinointia tehdään monikanavaisesti, jolloin myös lähtökohtaisesti saadaan parhaat mahdolliset tulokset. Harva mainostaja kuitenkaan tietää, että Meta – Facebookin ja Instagramin omistaja – tarjoaa jo itsessään erinomaiset puitteet tehokkaalle funnelimaiselle Facebook- ja Instagram-mainonnalle .

    Syvennymme tässä artikkelissa siihen miten tehokasta funneli-mainontaa voidaan tehdä pelkästään Metan kanavia hyödyntäen. Funnelimallina hyödynnämme Wuohi Digitalin omaa nelivaiheista G.O.A.T. Funnelia

    Generate Awareness 
    (Luo tietoisuutta, herätä kiinnostusta)

     Funnelin, eli ostopolun alkupäässä pyritään herättämään kiinnostusta ja luomaan tietoisuutta yrityksen tarjoamista palveluista tai tuotteista. Tietoisuuden luominen ei ainoastaan ole olennaista yrityksen alkutaipaleella, vaan tietoisuutta tulisi pyrkiä luomaan jatkuvasti tuntemattomalle tai niin sanotulle kylmälle yleisölle. Vain näin yrityksen on mahdollista kasvaa.

    Meta-mainonnassa tämä tarkoittaa laajan yleisön tavoittavista liikenne-kampanjoita hyödyntämällä. Karrikoidusti tässä vaiheessa ostopolkua ei tulisi edes pyrkiä suoriin yhteydenottoihin tai myyntiin, vaan tarkoituksena on löytää isosta massasta helmet. Tietoisuuden luominen saavutetaan tehokkaasti mainostamalla sellaista sisältöä jonka kohdeyleisö kokee relevantiksi ja kiinnostavaksi. Kiinnostava sisältö voi olla esimerkiksi ajankohtaiset blogikirjoitukset, mieleenpainuvat mainokset tai alakohtaiset tiedotteet. Tärkeintä on, että sisältö on tarkkaan mietitty ja suunnattu oikealle kohdeyleisölle ostopolun oikeassa vaiheessa. 

    Offer Value 

    (Ymmärrä kohderyhmääsi, tuota heille lisäarvoa)

     Kun potentiaaliset asiakkaat ovat tietoisia yrityksen tarjoamista tuotteista tai palveluista, on tärkeätä saada heidät vakuuttumaan. Kylläisessä digimarkkinoinnin maailmassa muista erottuminen vaatii useimmiten luovuutta ja kohderyhmänsä täydellistä tuntemista. Ketä he ovat, mitä he haluavat, mistä he tykkäävät ja miten voimme luoda heille lisäarvoa, on kysymyksiä joita jokaisen markkinoijan tulisi ymmärtää. Onneksemme Meta tarjoaa tähän oppimisprosessiin ilmaisia työkaluja, kuten Meta-pikselin, joiden avulla tekoälyä opetetaan ymmärtämään kohdeyleisön demografiaa ja käyttäytymismalleja. Tätä oppimisprosessia ei tulisi nähdä rahan tuhlauksena, vaan arvokkaan datan ostamisena ja mainonnan tehon optimoimisena. 

    Activate

    (Saa kohderyhmäsi toimimaan)

    Kun olemme saaneet kohdeyleisömme huomion, on tärkeätä saada heidät aktivoitumaan, eli toimimaan. Kuten aikaisemmassa vaiheessa kerroimme, Meta-mainonta toimii vahvasti tekoälyä ja dataa hyödyntäen ja siksi on tärkeätä, että onnistumme keräämään tekoälylle tarpeeksi relevanttia dataa. Tässä kohtaa funnelia tavoittelemme niin sanottuja mikrokonversioita, eli pienempiä ja tavallisempia konversiotapahtumia, kuten uutiskirjeen tilauksia, oppaiden latauksia sekä ostoskärryyn lisäämisiä.  

    Näiden pienempien konversiotapahtumien kerääminen on tärkeätä muutamastakin syystä: Ensinnäkin tekoäly on alkuun hyvinkin yksinkertainen ja, jotta siitä voisi kehittyä älykkäämpi botti, täytyy sille opettaa mitä  konversiomainonnalla halutaan saavuttaa. Ostoskärryn lisäämiset eivät kasvata verkkokauppiaan pinkkaa, mutta ne auttavat tekoälyä ymmärtämään minkälaiset ihmiset vierailevat verkkokaupassa, miten he siellä toimivat ja mistä tuotteista he ovat kiinnostuneita. Koska ostoskärryn lisäämisiä tulee lähtökohtaisesti vähintään kolme kertaa enemmän kuin ostoja, kerääntyy tällöin tekoälylle myös kolme kertaa enemmän dataa. 

    Toiseksi, datan kerääminen on GDPR-aikakauden aikana muuttunut paljon monimutkaisemmaksi ja dataa on saatavilla huomattavasti vähemmän kuin aiemmin. Kun evästedatan kerääminen lopulta häviää täysin, on suunnattoman tärkeätä, että yrityksille itselleen kerääntyy data joko omaan tai palvelimen datapankkiin. Omalla datalla tarkoitetaan tässä tapauksessa esimerkiksi asiakasrekistereitä tai uutiskirjeen tilaajia, joita voi lainmukaisesti saada kerättyä tarjoamalla kohdeyleisölle lisäarvoa, esimerkiksi kiinnostavilla uutiskirjeaiheilla tai alakohtaisilla oppailla. 

    Metassa erinomainen tapa kerätä tekoälylle arvokasta dataa, on hyödyntää yrityksen omia Facebook- tai Instagram-sivuja. Kun kohdeyleisö sitoutuu somejulkaisuun tai maksettuun mainokseen, esimerkiksi tykkäämällä, kommentoimalla tai katsomalla videon, kerääntyy tämä tieto datapankkiin, jolloin tätä dataa voi hyödyntää maksetun mainonnan kohdentamisessa. 

    Transform Leads Into Customers 
    (Muunna kohderyhmäsi asiakkaiksi)

     Kun tiedossa on kuka ja ketkä kulkevat ostopolkua, voidaan heille tekoälyn avulla luoda yksilöityjä ja tarkasti kohdennettua mainontaa. Tätä kutsutaan niin sanotuksi remarketing- tai retargeting-mainonnaksi. Tällöin potentiaalinen asiakas tuntee jo brändin, on mahdollisesti vieraillut verkkopalvelussa tai sitoutunut sometiliin. Metassa tämä yksilöllisyys mainonnassa näkyy muun muassa verkkokaupan tuoteluettelomainontana, jossa potentiaalinen asiakas on vieraillut tietyillä verkkokaupan tuotekorteilla, jolloin tekoäly osaa näyttää hänelle juuri niitä tuotteita joista hän on ollut kiinnostunut.

    Tässä kohtaa ostopolkua kohdeyleisö on jo niin sanottua lämmintä yleisöä, he ovat osoittaneet kiinnostusta mutta eivät ole vielä tehneet ostopäätöstään. He saattavat vertailla eri vaihtoehtoja ja harkita onko nyt oikea aika ostopäätökselle. Tässä kohtaa asiakas joko voitetaan tai menetetään. Jotta asiakkuus ei karkaisi kilpailijalle, täytyy hänet saada vakuutettua. Hyviä tapoja muuntaa lämmin kohdeyleisö maksavaksi asiakkaaksi on tuomalla mainonnassa esiin niitä hyötyjä ja etuja jotka tekevät tuotteesta tai palvelusta uniikin ja asiakkaalle halutun. Ratkaisevaksi tekijäksi saattaa myös muodostua pienet porkkanat, kuten alennuskoodit tai ilmaiset toimitukset. 

    Sosiaalisen median markkinointi osaksi monikanava-markkinointia

     Sosiaalisen median markkinointi on tärkeä osa monien yritysten markkinointistrategiaa. Usein somemainonta nähdään kuitenkin vain funnelin yläpään mainontana, tai niin sanottuna täydentävänä mainontana. Somekanavat ovatkin erinomaisia ja kustannustehokkaita mainoskanavia kiinnostuksen herättämiseen ja tunnettuuden luomiseen, mutta niiden hyödyt eivät lopu vain siihen. Funnelimaisella ajattelutavalla somemainonta jo itsessään tarjoaa erinomaiset puitteet kannattavalle ja tehokkaalle konversiomainonnalle, mutta yhdessä esimerkiksi Googlen tarjoamien mainosalustojen kanssa, saavutetaan parhaat mahdolliset mainostulokset. 

    Yhdistämällä Metan palvelut Googlen palveluiden kanssa, voidaan luoda saumaton markkinointifunneli joka hyödyntää molempien alustojen vahvuuksia. Jotta tässä onnistutaan mahdollisemman tehokkaasti, on tärkeätä tuntea kohdeyleisö, ymmärtää ostopolun eri vaiheet ja huomioida, että mainonnan sisällöt ovat yhtenäisiä läpi ostopolun.

    Tässä blogiartikkelissa syvennyimme siihen, miten pelkästään Meta-kanavia hyödyntämällä voidaan toteuttaa tehokasta funnelimaista mainontaa. Seuraamalla G.O.A.T. Funnelin nelivaiheista mallia ja hyödyntämällä Meta-kanavien tarjoamia mahdollisuuksia, voimme saavuttaa parempia tuloksia ja tehdä tuloksekasta digimarkkinointia pitkällä aikavälillä myös teille. Ota yhteyttä!