Funnelimainen digimarkkinointi huomioi asiakkaan koko ostopolun, ja jo pelkästään Metan kanavia hyödyntämällä voidaan rakentaa tehokas strategia. Wuohi Digitalin G.O.A.T. Funnel koostuu neljästä vaiheesta: Generate Awareness (luo tietoisuutta), Offer Value (tuota lisäarvoa), Activate (saa yleisö toimimaan) ja Transform Leads Into Customers (muunna asiakkaiksi). Tämä malli yhdistettynä Metan työkaluihin tarjoaa kustannustehokkaan ja pitkäjänteisen tavan kasvattaa liiketoimintaa.
Sisällysluettelo
Menestyksekäs tapa tehdä digimarkkinointia pitkällä aikavälillä, on tehdä sitä niin sanotusti funnelimaisesti. Funnelimaisella ajattelulla pyritään huomioimaan asiakkaan koko ostopolku, jolloin markkinoijalle avautuu mahdollisuus yksityiskohtaisesti ymmärtää ostopolun eri vaiheet sekä potentiaaliset ongelmat ja pullonkaulat. Usein funnelimaista markkinointia tehdään monikanavaisesti, jolloin myös lähtökohtaisesti saadaan parhaat mahdolliset tulokset. Harva mainostaja kuitenkaan tietää, että Meta – Facebookin ja Instagramin omistaja – tarjoaa jo itsessään erinomaiset puitteet tehokkaalle funnelimaiselle Facebook- ja Instagram-mainonnalle .
Syvennymme tässä artikkelissa siihen miten tehokasta funneli-mainontaa voidaan tehdä pelkästään Metan kanavia hyödyntäen. Funnelimallina hyödynnämme Wuohi Digitalin omaa nelivaiheista G.O.A.T. Funnelia.
Generate Awareness
(Luo tietoisuutta, herätä kiinnostusta)
Meta-mainonnassa tämä tarkoittaa laajan yleisön tavoittavista liikenne-kampanjoita hyödyntämällä. Karrikoidusti tässä vaiheessa ostopolkua ei tulisi edes pyrkiä suoriin yhteydenottoihin tai myyntiin, vaan tarkoituksena on löytää isosta massasta helmet. Tietoisuuden luominen saavutetaan tehokkaasti mainostamalla sellaista sisältöä jonka kohdeyleisö kokee relevantiksi ja kiinnostavaksi. Kiinnostava sisältö voi olla esimerkiksi ajankohtaiset blogikirjoitukset, mieleenpainuvat mainokset tai alakohtaiset tiedotteet. Tärkeintä on, että sisältö on tarkkaan mietitty ja suunnattu oikealle kohdeyleisölle ostopolun oikeassa vaiheessa.
Offer Value
(Ymmärrä kohderyhmääsi, tuota heille lisäarvoa)
Activate
(Saa kohderyhmäsi toimimaan)
Näiden pienempien konversiotapahtumien kerääminen on tärkeätä muutamastakin syystä: Ensinnäkin tekoäly on alkuun hyvinkin yksinkertainen ja, jotta siitä voisi kehittyä älykkäämpi botti, täytyy sille opettaa mitä konversiomainonnalla halutaan saavuttaa. Ostoskärryn lisäämiset eivät kasvata verkkokauppiaan pinkkaa, mutta ne auttavat tekoälyä ymmärtämään minkälaiset ihmiset vierailevat verkkokaupassa, miten he siellä toimivat ja mistä tuotteista he ovat kiinnostuneita. Koska ostoskärryn lisäämisiä tulee lähtökohtaisesti vähintään kolme kertaa enemmän kuin ostoja, kerääntyy tällöin tekoälylle myös kolme kertaa enemmän dataa.
Toiseksi, datan kerääminen on GDPR-aikakauden aikana muuttunut paljon monimutkaisemmaksi ja dataa on saatavilla huomattavasti vähemmän kuin aiemmin. Kun evästedatan kerääminen lopulta häviää täysin, on suunnattoman tärkeätä, että yrityksille itselleen kerääntyy data joko omaan tai palvelimen datapankkiin. Omalla datalla tarkoitetaan tässä tapauksessa esimerkiksi asiakasrekistereitä tai uutiskirjeen tilaajia, joita voi lainmukaisesti saada kerättyä tarjoamalla kohdeyleisölle lisäarvoa, esimerkiksi kiinnostavilla uutiskirjeaiheilla tai alakohtaisilla oppailla.
Metassa erinomainen tapa kerätä tekoälylle arvokasta dataa, on hyödyntää yrityksen omia Facebook- tai Instagram-sivuja. Kun kohdeyleisö sitoutuu somejulkaisuun tai maksettuun mainokseen, esimerkiksi tykkäämällä, kommentoimalla tai katsomalla videon, kerääntyy tämä tieto datapankkiin, jolloin tätä dataa voi hyödyntää maksetun mainonnan kohdentamisessa.
Transform Leads Into Customers
(Muunna kohderyhmäsi asiakkaiksi)
Tässä kohtaa ostopolkua kohdeyleisö on jo niin sanottua lämmintä yleisöä, he ovat osoittaneet kiinnostusta mutta eivät ole vielä tehneet ostopäätöstään. He saattavat vertailla eri vaihtoehtoja ja harkita onko nyt oikea aika ostopäätökselle. Tässä kohtaa asiakas joko voitetaan tai menetetään. Jotta asiakkuus ei karkaisi kilpailijalle, täytyy hänet saada vakuutettua. Hyviä tapoja muuntaa lämmin kohdeyleisö maksavaksi asiakkaaksi on tuomalla mainonnassa esiin niitä hyötyjä ja etuja jotka tekevät tuotteesta tai palvelusta uniikin ja asiakkaalle halutun. Ratkaisevaksi tekijäksi saattaa myös muodostua pienet porkkanat, kuten alennuskoodit tai ilmaiset toimitukset.
Sosiaalisen median markkinointi osaksi monikanava-markkinointia
Yhdistämällä Metan palvelut Googlen palveluiden kanssa, voidaan luoda saumaton markkinointifunneli joka hyödyntää molempien alustojen vahvuuksia. Jotta tässä onnistutaan mahdollisemman tehokkaasti, on tärkeätä tuntea kohdeyleisö, ymmärtää ostopolun eri vaiheet ja huomioida, että mainonnan sisällöt ovat yhtenäisiä läpi ostopolun.
Tässä blogiartikkelissa syvennyimme siihen, miten pelkästään Meta-kanavia hyödyntämällä voidaan toteuttaa tehokasta funnelimaista mainontaa. Seuraamalla G.O.A.T. Funnelin nelivaiheista mallia ja hyödyntämällä Meta-kanavien tarjoamia mahdollisuuksia, voimme saavuttaa parempia tuloksia ja tehdä tuloksekasta digimarkkinointia pitkällä aikavälillä myös teille. Ota yhteyttä!